Tip til opgradering
Fra : Sopper

Dato : 31-03-06 21:51

Jeg er den lykkelige ejer af nedenstående hardware:

Pentium4, 2600MHz Socket 478 FSB800
Abit IC7, 875P, 800FSB, DDR400
Abit Siluro Geforce FX5200 DT 128MB DDR
Maxtor +9 SATA, 120GB, 8MB, Fluid, 7200 RPM
Corsair Value DDR400, 1x512MB
Plextor PX-716A DVD-brænder
Chieftec Midi Tower DX-01B-D-U

Jeg kunne godt tænke mig at gøre systemet lidt hurtigere uden at det
koster en herregård. F.eks. kunne jeg godt tænke mig at det går
hurtigere når jeg laver video- og billedredigering.

Er der nogen der har nogle gode tip til billige hardwareopgraderinger
(500-1000 kr.)?
Vil jeg evt. kunne hente noget via OC - og hvordan kommer man i gang
med den slags?
Er der noget nævneværdigt at hente ved at købe en ekstra ram-klods
af samme mærke og størrelse og derved køre med dual-ram?

På forhånd tak
Torben Heikel Vinther

Fra : Flemming

Dato : 31-03-06 21:57

Sopper wrote:
> [...]
> Er der noget nævneværdigt at hente ved at købe en ekstra ram-klods
> af samme mærke og størrelse og derved køre med dual-ram?

Du har _alt_ for lidt ram, jeg ville mene at du skulle gå efter 2GB Ram.
(2x1GB)

Mvh. Flemming

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 31-03-06 22:33

Flemming skrev:
> Du har _alt_ for lidt ram, jeg ville mene at du skulle gå efter 2GB Ram.
> (2x1GB)
OK, men det lyder ikke nødvendigvis som en særlig billig løsning?

Jeg har pt. 1 stk. Corsair 512 MB PC3200 DDR400 CAS2.5, og så kunne
jeg selvfølgelig købe en klods magen til (set hos shg.dk til 329,-
kr.), men vil jeg få mere ud af at gøre noget andet uden at det koste
meget mere af den grund?

Mvh
Torben

Fra : CopyCat

Dato : 31-03-06 21:59

[...]

------------------

OC - er en mulighed .. men det vil sansynligvis ikke kunne gøre systemet ret
meget hurtigere ..

En anden processor ville også kunne give lidt ., men nok ikke mere end OC af
den gamle ..

Rammen har ikke så meget at sige ved video redigering .. men ville helt
klart anbefale at få en klods mere i og komme til at køre dual, det er det
vigtigste 'speedtrip' til en P4 ..

Harddisken ., er sikkert også en flaskehals, en WD raptor ville helt sikkert
gøre underværker hvis du bruger HD til HD videoredigering ..

Men ., til prisen finder du nok ikke andet OC (evt. med en bedre køler) og
selvfølgelig den extra ramblok ..

~~Frank .,

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-04-06 19:36

CopyCat wrote:
> Rammen har ikke så meget at sige ved video redigering .. men ville helt
> klart anbefale at få en klods mere i og komme til at køre dual, det er det
> vigtigste 'speedtrip' til en P4 ..

Det kommer da så sandelig an på hvad det er for et
redigeringsprogram, nogle af dem bruger ganske meget RAM :)

Jeg vil nu også anbefale at købe en tilsvarende RAM-klods mere,
under 1gig er lidt for lidt i vore dage, og det er alligevel ret
billigt at gøre noget ved.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Finn og Angela

Dato : 31-03-06 23:07

"Sopper" <tohevi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

- se neden for

Vil jeg evt. kunne hente noget via OC - og hvordan kommer man i gang
med den slags?

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=35680

eller Googl på P4C og Overclocking

Er der noget nævneværdigt at hente ved at købe en ekstra ram-klods
af samme mærke og størrelse og derved køre med dual-ram?

- Du kan jo starte med at se, hvor højt din cpu vil rende, ved at lade
rammene køre lavere hastighed (så du ikke Oc´er dem). Hvis den kan komme op
og rende omkring 240-250 Mhz (uden at hæve Vcore (for meget)) (svarende til
240x13= knapt 3,2 Ghz) - husk at holde øje med temps (f.eks vha.
"Speedfan") - vil jeg anbefale dig at sælge/forære din ramklods væk og købe
2X512mb Crucial Ballistix Pc 3200 eller 4000; de render knapt 250 med ret
stramme timings (2,5-3-3-5) uden at skulle have mere spænding end dit Mb kan
give.

Betydning af strammere ramtimings (læs her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/16/9643558)

Alternativt kan du teste dine nuværende ram vha. Memtest 86+ og se om du
kan hæve fsb/sænke timings på dem - og hvis de vil være med til noget, købe
en blok mere.

Kører selv med Abit IC7-G, P43.0@3.6 og 2x512 Ballistix PC4000 (2,5-3-3-5)

-Finn