OEM? - hvad menes med det?
Fra : Palle Bugtrup

Dato : 23-03-06 09:39

I forbindelse med Win.XP program bruges betegnelsen 'OEM', betyder dette,
at der er tale om en opgraderings udgave?

Undskyld min uvidenhed
Palle

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-03-06 10:33

Palle Bugtrup wrote:

> I forbindelse med Win.XP program bruges betegnelsen 'OEM', betyder
> dette, at der er tale om en opgraderings udgave?

Når noget software er OEM er det tilknyttet et anden produkt så som
hardware og må kun benyttes sammen med det produkt. F.eks.
Et brænderprogram der hænger sammen med en brænder eller et
scannerprogram der hænger sammen med en scanner.

mvh
Henning

Fra : Lars Mortensen [2630~

Dato : 23-03-06 10:42

Henning har sådan set svaret, men kan tilføje, at OEM står for
Original Equipment Manufacturer.
Grundideen er, at fabrikanten af noget given hardware laver en aftale med
software fabrikanten, for på denne måde at kunne sælge varen bedre.
(F.eks. er det nemmere at sælge en PC med medfølgende operativsystem end
uden).
Nogle forhandlere sælger så OEM software, hvis blot man køber f.eks. en mus
med.
Andre ser endnu mere stort på det og sælger uden hardware. I bund og grund
ulovligt, men hvem kontrollerer....

Uvidenhed skal ikke undskyldes, men erstattes med viden ved at spørge og få
svar

Lars

Fra : Aksel

Dato : 23-03-06 10:42

"Palle Bugtrup" <pilgrim.cyclemotors@mail.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med Win.XP program bruges betegnelsen 'OEM', betyder dette,
> at der er tale om en opgraderings udgave?
>
> Undskyld min uvidenhed
> Palle

En Windows OEM version er i følge betingelserne bundet til den PC den er
installeret på.

Programmet købes normalt sammen med hardware, bundkort, harddisk men det kan
også være pakket med en mus, det er meger billigere end normaludgaven, men
de to udgaver er ens.

Hilsen Aksel

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 23-03-06 13:48

Aksel skriblede:

> En Windows OEM version er i følge betingelserne bundet til den PC den
> er installeret på.

Hvem siger det? udover dig altså.

Det for øvrigt OT i denne ng.

--
Lars Fragstrup

Fra : Lars Mortensen [2630~

Dato : 23-03-06 13:52

> Hvem siger det? udover dig altså.

Det står på pakken, der indeholder SW'en! Og i de vilkår, man klikker ja til
under installationen, såvidt jeg husker.

> Det for øvrigt OT i denne ng.

Tja, ikke helt... Hvis nu manden overvejer, hvilken slags hardware, han skal
købe, med eller uden OEM

Lars

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 23-03-06 14:21

Lars Mortensen [2630 / 1113] skriblede:

> Det står på pakken, der indeholder SW'en! Og i de vilkår, man klikker
> ja til under installationen, såvidt jeg husker.

Så læs lige hvad MS selv skriver om OEM og
fortæl mig så om vi ikke kan være noget så
bedøvende ligeglade.
Så lang tid MS ikke har *nosser* til at få det
afprøvet ved en dansk domstol, så kan de da
rende mig.
Det vil svare til at du køber bestik og får at vide
du ikke må bruge det i spisestuen, men kun i
køkkenet.

> Tja, ikke helt... Hvis nu manden overvejer, hvilken slags hardware,
> han skal købe, med eller uden OEM

Læser du noget der ikke stod i spørgsmålet.

EOD

--
Lars Fragstrup

Fra : Mortensen

Dato : 23-03-06 18:17

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> du ikke må bruge det i spisestuen, men kun i
> køkkenet.

> Læser du noget der ikke stod i spørgsmålet.

Hvem har pisset på din sukkermad?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-03-06 19:46

> [...]

>rende mig.
>Det vil svare til at du køber bestik og får at vide
>du ikke må bruge det i spisestuen, men kun i

Du er ifølge dig selv OT i denne gruppe.
Alligevel fortsætter du diskusionen her, uden FUT til den "rigtige"
gruppe.
Du nævner ikke hvilken gruppe der er den rigtige efter din mening
Det er dårlig netikette fra din side.

FUT: dk.admin.netikette - hvor svar på dette indlæg bliver bragt.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Esben

Dato : 24-03-06 03:01

> Det for øvrigt OT i denne ng.

Nej, hardware kan sagtens være OEM. I bund og grund handler det om at
producenten sælger produktet videre til en OEM-bygger, som derefter selv
står for supporten - dvs. at slutbrugeren fx ikke kan kræve
garantireparation direkte ved producenten. For softwares vedkommende gælder
det som reget at producenten heller ikke yder support mht. fx installation,
men at dette varetages af OEM-byggeren.

--
Esben