Lave sine egne pc højttalere?
Fra : Martin Bak

Dato : 22-03-06 20:28

Jeg kunne godt tænke mig, at få lidt bedre lyd ud af min maskine.
Jeg har tilfældigvis nogle ret gode og nye autostereohøjttalere til at
ligge.
Kan jeg uden videre bygge mig nogle kabinetter til dem, og få glæde af dem
på pc´en?
De vil vel kræve en forstærker (?) men her jeg tilfældigvis også en ganske
god autoradio i overskud.
Er det et realistisk projekt at gå i gang med?

--
Martin

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-03-06 20:33

Martin Bak wrote:
> Jeg har tilfældigvis nogle ret gode og nye
> autostereohøjttalere til at ligge.
> Kan jeg uden videre bygge mig nogle kabinetter til dem, og få
> glæde af dem på pc´en?

Ja, det kan du sagtens. Jeg ville dog personligt læse lidt om
størrelsesforhold mv. i et sådant projekt.

> De vil vel kræve en forstærker (?)

Ja.

> men her jeg tilfældigvis også en ganske god autoradio i
> overskud.
> Er det et realistisk projekt at gå i gang med?

Jeg ved ikke om man kan tilslutte en PC til e autoradio, der skal
du nok mere spørge i news:dk.teknik.lyd

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-06 21:49

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> god autoradio i overskud.
> Er det et realistisk projekt at gå i gang med?

Hvis du har line-in på din autoradio, så kan det sagtens komme til at
spille. Ellers kan det godt betale sig at finde en brugt forstærker til
nogle få hundrede kroner.
Mht. højttalere, så prøv at kigge på disse:
http://www.sandcastle.dk/Artikler/MJJ%20TLS.pdf .Jeg ved godt, at der skal
man ud at investere lidt i stumper, men det er det værd. ( jeg har hørt dem,
og jeg troede det var løgn, at der kom så meget lyd, vel at mærke med fast
bund ud af dem)

mvh
Ebbe

Fra : Lars Mortensen [2630~

Dato : 23-03-06 09:12

> Jeg har tilfældigvis nogle ret gode og nye autostereohøjttalere til at
> ligge.
> Kan jeg uden videre bygge mig nogle kabinetter til dem, og få glæde af dem
> på pc´en?

I princippet, ja.
Så er spørgsålet, hvilken slags højttalere, det er. Hvis det er "hattehylde"
højttalere til hulrumsmontage, er de tiltænkt at bruge bagagerummet som
kabinet.
At lave en tilsvarende størrelse kabinet er lidt af et projekt.

> De vil vel kræve en forstærker (?)
Ja, alle højttalere kræver en forstærker.
Du har et liniesignal fra PC'en (line-out), som skal forstærkes.
Et typisk liniesignal ligger på et sted mellem 0,7 og 2 Volt og der skal
lidt mere til at trække en højttaler
Men line-out signalet fra din PC er faktisk ikke forskelligt fra tilsvarende
på f.eks. en CD-afspiller i stereoanlægget.
Således kan en PC sagtens kobles på enhver forstærker, i f.eks. AUX, CD ell.
lign. (Indgangene er ens, de er blot navngivet forskelligt af praktiske
hensyn).

>men her jeg tilfældigvis også en ganske > god autoradio i overskud.
> Er det et realistisk projekt at gå i gang med?

Både og. Denne kan bruges, men den skal jo også bruge strøm og jeg tager for
givet, at den ikke sidder monteret i en bil, som du starter for at strømføde
den
Du skal altså bruge en 12 Volts strømforsyning og faktisk en ganske kraftig
een. Denne alene vil koste mere end en fornuftig brugt hi-fi forstærker.
Hvis du så også skal lave kabinetter og medregner prisen på materialer
hertil (samt tiden) vil det løbe op i mere, end hvad du vil kunne købe af
færdige ting.

Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-06 21:11

"Lars Mortensen [2630 / 1113]" <lars.mortensen@FJERNofir.dk> skrev

> Du skal altså bruge en 12 Volts strømforsyning og faktisk en ganske
> kraftig een. Denne alene vil koste mere end en fornuftig brugt hi-fi
> forstærker.

En hvilken som helst ATX psu bør kunne klare den opgave. Når der kun er to
kanaler, så er det nok begrænset, hvor mange watt han trækker.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-03-06 21:07

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev

> Kan jeg uden videre bygge mig nogle kabinetter til dem, og få glæde af dem
> på pc´en?

Ja, meget nemt. Men vær opmærksom på magnetisme ved skærmen.

> De vil vel kræve en forstærker (?) men her jeg tilfældigvis også en ganske
> god autoradio i overskud.

Husk, at den skal have noget strøm
Jeg vil ikke anbefale dig at slutte den til din pc PSU, brug hellere en
anden PSU.

> Er det et realistisk projekt at gå i gang med?

Ja, men spørgsmålet er, om resultatet står mål med indsatsen samt
omkostningerne. Altec laver f.eks. nogle meget fede højttalere til små
penge.

Claus

Fra : Martin Bak

Dato : 24-03-06 12:31

> [...]
>
> Ja, men spørgsmålet er, om resultatet står mål med indsatsen samt
> omkostningerne. Altec laver f.eks. nogle meget fede højttalere til små

Tak for alle svar. Jeg kaster mig ud i forsøget. Det kan meget vel være, at
anstrengelserne ikke vil stå mål med, hvad gode højttalere ellers ville
kunne købes for, men jeg finder det sjovt og spændende.

Jeg vender tilbage med rapportering af resultaterne, når jeg får bikset
noget sammen.

Martin