Hvor mange diske på bundkortet?
Fra : Peter [5260]

Dato : 19-03-06 00:29

Skal til at bygge en ny PC, men er kommet lidt bagud med min PC-viden

Hvis jeg f.eks. vælger et ASUS P5PL2 bundkort med 4 SATA-kanaler,
betyder det så, at jeg kan montere 4 separate SATA-harddiske med 1
eller flere partioner hver, eller kan kanalerne kun bruges 2+2 i f.eks.
en RAID-opsætning (dette MB understøtter vist ikke RAID)?

Kan man også montere "gammeldags" parallel ATA-diske på et
SATA-bundkort?

Jeg er grundlæggende ligeglad med RAID, men vil gerne have mulighed
for at montere lidt ekstra "gigabyte" i kabinettet, så jeg slipper for
mine USB-diske (har p.t. et behov for lidt over 1000 GB fordelt på 4
fysiske diske).

Pft
Peter

Fra : Anders Pedersen

Dato : 19-03-06 15:45

Den 19.03.2006 kl. 00:28:46 skrev Peter [5260] <aktieanalytiker@gmail.com>:

> [...]
> eller flere partioner hver, eller kan kanalerne kun bruges 2+2 i f.eks.
> en RAID-opsætning (dette MB understøtter vist ikke RAID)?
Ja det burde du kunne

> Kan man også montere "gammeldags" parallel ATA-diske på et
> SATA-bundkort?
Ja Nogle bundkort har kun 1 ide stik
andre har så 2 ide sik
med dem kan du montere op til 8 diske plus dem ekstra via controler

og tænk lige andre ide drev såsom dvddrev/dvdbrænder

det bundkort du nævner har kun 1 idestik

--
Med venlig Hilsen
Anders B Pedersen

Fra : LarsS

Dato : 19-03-06 19:55

Anders Pedersen skrev:
> Peter [5260] <aktieanalytiker@gmail.com> skrev:
(...)
> Ja Nogle bundkort har kun 1 ide stik
> andre har så 2 ide sik
> med dem kan du montere op til 8 diske plus dem ekstra via controler
(...)

Eet IDE-stik har 2 hd-tilslutninger... 2 IDE-stik gir så mulighed
for 4 PATA-harddiske.

/LarS