Helvedesild
Fra : dktekno

Dato : 30-05-06 10:23

Jeg har haft skoldkopper som barn, og jeg er nu bange for, at når jeg bliver
60 år selvom der er lang tid til (jeg er 20 år), får helvedesild.

Er det overhovedet muligt at lindre smerterne?
Er sygdommen livsvarig?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-06 10:36

On Tue, 30 May 2006 11:23:12 +0200, "dktekno" <dktekno@gmail.com>
wrote:

>Jeg har haft skoldkopper som barn, og jeg er nu bange for, at når jeg bliver
>60 år selvom der er lang tid til (jeg er 20 år), får helvedesild.

Skal vi ikke tage problemerne i den række de opstår....

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : Leo

Dato : 30-05-06 10:37

Hvem siger du bliver 60?
Du kan dø af dt104 inden weekenden for pokker - er det nu noget at bekymre
sig om?

Fra : pia

Dato : 30-05-06 12:48

Øhh du behøver ikke være 60 år for at få helvedsild, min datter havde det da
hun var 10 år.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 13:14

Den 30-05-06 13.47 skrev pia følgende:
> Øhh du behøver ikke være 60 år for at få helvedsild, min datter havde det da
> hun var 10 år.

Det kan være en fordel at følge gruppen jævnligt, så man undgår indlæg
som dit og Leos. dktekno har psykiske problemer, der er ingen grund til
at gøre dem værre.

Til dktekno: Det er ikke for at skjule en ubehagelig sandhed for dig, at
jeg skriver ovenstående. Det er for ikke at nære din frygt for sygdomme
med fakta, som ikke er relevante i dit tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : mk

Dato : 30-05-06 15:24

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 60 år selvom der er lang tid til (jeg er 20 år), får helvedesild.
>
> Er det overhovedet muligt at lindre smerterne?

Min gamle har lige haft det. Det gjorde ikke særlig ondt, men kløede noget
en uges tid. Hun fik behandling og så var det ovre. Ikke noget at snakke om
. Jeg tror at navnet er værre end lidelsen.

mk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-06 18:27

> Jeg har haft skoldkopper som barn, og jeg er nu bange for, at når jeg
> bliver
> 60 år selvom der er lang tid til (jeg er 20 år), får helvedesild.
>
> Er det overhovedet muligt at lindre smerterne?

Hvilke smerter? Det er mindre end at brænde sig på brændenælder og det var
højst et par dage.

> Er sygdommen livsvarig?

Det er skoldkopper i forklædning (dvs en mildere udgave - du er f.eks. ikke
syg), så nej, det er ikke livsvarigt.

Mvh Maria

Fra : HJS

Dato : 30-05-06 18:46

> Det er skoldkopper i forklædning (dvs en mildere udgave - du er f.eks. ikke syg),
> så nej, det er ikke livsvarigt.

Det da vist lidt af en underdrivelse:
Helvedesild (Herpes zoster)

Helvedesild er en, som regel godartet, men smertefuld, virussygdom der er
karakteristisk ved sit smertende udslæt - se billede. Hvis virus angriber
centralnervesystemet er tilstanden alvorlig .

(Udklip fra Netpatient)
Efter de fæle billeder at dømme ligner det ikke ligefrem skoldkopper.

Det første symptom er ofte en brændende smerter langs en nervebane inficeret med
virus. Udstrækningen af smerten er karakteristisk ved kun at følge den ramte nerve,
og derfor kun på den ene side af kroppen. Der udvikler sig et udslæt svarende til
nerven med let feber. Få dage efter de første symptomer dannes små blære på huden,
langs nerven, der minder om skoldkoppeudslæt. Blærerne brister og der danner sig små
sårskorper. Hele forløbet tager 2-3 uger, men enkelte vil have smerter fra
infektionen i op til måneder efter sygdomsstart. Det er disse smerter der giver
sygdommen navnet helvedes ild.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-05-06 20:26

> [...]
>
> (Udklip fra Netpatient)
> Efter de fæle billeder at dømme ligner det ikke ligefrem skoldkopper.

At det ikke ligner betyder ikke noget - det er samme virus. Og så udtalte
jeg mig af erfaring og ikke ud fra skrækhistorier.

Mvh Maria

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-06-06 14:06

> [...]

Nej selve sygdommen er selvfølgelig ikke livsvarig, men virus
tilstedeværelse er formentlig. Herpesvirus er ikke let at komme af med igen.
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-06-06 18:35

> Nej selve sygdommen er selvfølgelig ikke livsvarig, men virus
> tilstedeværelse er formentlig. Herpesvirus er ikke let at komme af med
> igen.

Herpes? Jeg troede vi talte som skoldkopper? Det virus er der jo hele livet,
men når det bliver tilstrækkeligt svækket (eller skoldkopperne ikke har
dannet immunforsvar nok), så får man Helvedesild. Så er man beskyttet mod
udbrud i 30-40 år igen.

Mvh Maria

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 02-06-06 23:48

> [...]
> har dannet immunforsvar nok), så får man Helvedesild. Så er man beskyttet

Skoldkopper forårsages af et herpesvirus, som morfologisk er identisk med
herpes zoster virus.

Mvh
Aksel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-06-06 14:52

> Skoldkopper forårsages af et herpesvirus, som morfologisk er identisk med
> herpes zoster virus.

Betyder det så at man har herpes? Det har vi jo alle, da vi alle har haft
skoldkopper?

Mvh Maria

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 03-06-06 16:51

> Betyder det så at man har herpes? Det har vi jo alle, da vi alle har haft
> skoldkopper?
>
> Mvh Maria

Vi er uden tvivl en mange, mange mennesker, der et eller andet sted i
kroppen huser en eller anden herpesvirus i latent form.
Mvh
Aksel

Fra : mk

Dato : 30-05-06 21:17

"HJS" <hjs_privat@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til måneder efter sygdomsstart. Det er disse smerter der giver sygdommen

Og det er lige det én som dktekno (der er så angst for sygdomme) har brug
for at vide. Min mors "anfald" af helvedesild er dog under ingen
omstændighed af hensyn til dkteksno underdrevet. Det forløb nøjagtig som
beskevet.

mk

Fra : HJS

Dato : 31-05-06 18:36

"mk" <ingenpost@tilmiginvalid.dk> skrev i en meddelelse
> Og det er lige det én som dktekno (der er så angst for sygdomme) har brug for at
> vide.

Så må vi jo håbe at dktekno ikke tilhører de 20% af befolkningen som på et eller
andet tidspunkt får det.
Iflg. http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=848
Men ellers vil jeg give de øvrige skribenter ret når de skriver at det er lidt at
tage sorgerne på forskud. Det er trods alt ikke en uhelbredelig sygdom.

Hans