Wilstrup skrev:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:3w7wl4suxxin.dlg@hrsvendsen.fqdn.th-h.de...
>> Kim2000 skrev:
>>
>>> Regeringen er træt af at danske skoleelever godt nok lære en masse,
>>
>> En masse hvad? De lærer mindre og mindre, så vidt jeg kan se på
>> afgangseksamenernes faldende sværhedsgrad henover årene.
>
> Det kan du ikke dokumentere - afgangseksaminerne er ikke faldet i
> sværhedsgrad år efter år.
Henover årene. Og selvfølgelig kan jeg da dokumentere, det jeg
skriver:
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=441956
>> Ja, selvkritik har aldrig været folkskolelæreres stærke side.
>
> Det er noget værre vrøvl - hvis man fx læste en af vore fagblade ville man
> let kunne se at der er en vis respekt om undersøgelserne som man tager
> yderst alvorligt, men naturligvis har man da også kritik at sige om dem og
> måden de er blevet til på.
"En vis respekt" er ordene. Men vis mig et eksempel på, at
Folkeskolærere i noget som helst betydende omfang er stået frem
og har kritiseret deres egen stands dårlige indsats for Danmarks
børns lærdom.
> > Fortsættelsen af den mangeårige linie med at gøre
>> afgangseksaminerne lettere og lettere. Fordi eleverne bliver mere
>> og mere elendige, og man ikke bryder sig om at erkende det.
>
> Det er der ikke nogen som helst videnskabelig dokumentation for.
Det er da tydeligt, at de bliver mere og mere elendige. Der
bliver flere og flere funktionelle analfabeter osv.
>> DF beder til hver en tid om, at pengene bliver taget fra
>> godhedsindustrien, så lad være med at give DF skylden.
>
> Godhedsindustrien? hvad er det?
Dansk Røde Kors f.eks. Dansk Flygtningehjælp, DANIDA,
Mellemfolkeligt Samvirke - osv osv.
>> Enig. Det er det, omlægningen handler om. Det er en skandale. En
>> lang fortsat skandale, der tog sin start med med
>> venstredrejningen af landets pædagokker og den stadig stigende
>> orientering mod bløde fag og rigtige meninger - og stadig mindre
>> fokus på hårde ægte kundskaber.
>
> Sikke da noget sludder -man indså blot at verden forandrede sig og dermed
> også de fakta man kunne fremvise i positivismens uhellige navn. Senere fandt
> man ud af at "hårde fakta" ikke var noget, der var til enhver tid gældende,
> at netop mere bløde værdier kunne have denne grænseoverskridende effekt, der
> gjorde at eleverne blev både dygtigere og mere kritiske over for det de
> lærte -og det blev de.
"Bløde værdier" er og bliver noget pip. Det er kolossalt op til
den enkelte lærer, hvordan disse "bløde værdier" formidles, og
der kan ikke laves prøver, som kontrollerer, at "værdierne" har
nogensomhelst værdi - det har de heller ikke.