Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregninger på SU-lån - hvordan?
Fra : Tychsen

Dato : 24-04-06 17:07

Hej!

Jeg mangler lige lidt hjælp til beregningen af et SU-lån.

Det er sådan, at jeg overvejer, om jeg skal tage et SU-lån med en
månedlig udbetaling til mig på 2.418 pr. mnd. over de sidste 18
måneder af min udd. Så vil jeg alt i alt få udbetalt (18x2.418)
43.524.

Med et SU-lån betaler man ikke renter eller afdrag under uddannelsen
(altså de 18 måneder) men først efter. Dog "sparer" man en del
renter op under studietiden, disse skal altså bare først
tilbagebetales efter studiet.

Under selve uddannelsen, hvor jeg vil få 2.418 pr. mnd. bliver der
regnet med 4 % pa. Når de 18 måneder er gået, er renten diskontoen +
1% pa. (~3,25%) indtil lånet er betalt ud. Lånet SKAL betales ud på
8 år. Så sikrer de sig jo en del renter

Jeg vil gerne vide, hvad den reelle hovedstol er, efter de 18 måneder.
Altså, hvad jeg reelt står og skylder væk, når min uddannelse er
færdig. Jeg skylder jo ikke bare de 43.524, da der skal tillægges de
4% pa. i de 18 mnd. Hvordan gør jeg det rent regneteknisk? (gerne
formel).

Når den reelle hovedstol er udregnet, vil jeg så gerne udregne det
endelige beløb, som jeg kommer til at betale. Altså den sum penge,
som jeg efter 8 år reelt er kommet af med.

Fra : Anita

Dato : 24-04-06 18:25

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev

> Lånet SKAL betales ud på
> 8 år. Så sikrer de sig jo en del renter

Du kan sagtens afdrage lånet hurtigere, hvis du vil.

Venligst Anita

Fra : KT

Dato : 24-04-06 18:49

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Det regnestykke afhænger af., hvor mange terminer der er om året.
Lad os bare antage at der er 4, dvs. at terminsrenten er 1%.

Så skal du regne sådan
1. måned 2418 * 0,01 = 24,18 kr. * 3/3 mdr. = 24,18 kr
2. måned 2418 * 0,01 = 24,18 kr * 2/3 mdr. = 16,12 kr
3 måned 2418 * 0,01 = 24,18 kr * 1/3 mdr. = 8,06 kr
Rente 1. termin = 48,36
Gæld 1. termin 7272+ 48,36 = 7320,36
4. måned (7320,36 + 2418) * 1,01 = 97,38 * 3/3 = 97,38
5. måned
6. måned ----------
Rente efter 1+2. termin
Gæld efter 1+2. termin
7 måned......
etc.

Fra : Anita

Dato : 24-04-06 21:12

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev

> Det regnestykke afhænger af., hvor mange terminer der er om året.
> Lad os bare antage at der er 4, dvs. at terminsrenten er 1%.

Der er typisk 6 terminer.

Venligst Anita

Fra : Tychsen

Dato : 25-04-06 17:37

Hvordan finder jeg ud af, hvor mange terminer der er? Og hvorfor er det
"typisk" 6 terminer?

Fra : Søren Mors

Dato : 25-04-06 19:54

Tychsen wrote:
> Hvordan finder jeg ud af, hvor mange terminer der er? Og hvorfor er det
> "typisk" 6 terminer?

Fordi finansstyrelsen vil opkræve betaling 6 gange om året, medmindre du
beder dem om noget andet.

Søren Mors

Fra : KT

Dato : 26-04-06 07:38

At man opkræver beløb 6 gange om året er sandelig ikke det samme som 6
renteterminer om året.
I bankerne anvender man normalt 4 for lånte penge og 1 for indlånte penge.

Knud

Fra : Tychsen

Dato : 26-04-06 11:39

forvirret... og lidt irriteret. Hvorfor skal det være så besværligt
.... hehe...

Nogle der har et regneark med beregningen for et SU-lån? Så kan jeg
jo altid selv ændre lånebeløb samt antal afdragsår.

Eller tak for al hjælp.. den gavnede lidt... men satte også nye
spørgsmål.

Fra : KT

Dato : 26-04-06 11:56

Er der ikke et sådant regneark (eller amortisationsplan) på SU siden?
Ellers kan du da forholdsvis enkelt selv lave et.

Knud

Fra : Tychsen

Dato : 26-04-06 17:19

Når det nu er så nemt, kan du vel lige lave et til mig ?

Det du beskrev før er jeg nemlig ikke helt med på... det går galt
for mig fra 4. måned og frem.

Men hvis du gad at lave sådan et nemt skema over ovenstående eksempel
for hele perioden, så ville jeg blive taknemmelig. Hvis du ikke gider,
kan jeg ikke klantre dig for det... så siger jeg bare tak for den
hjælp, jeg nu engang har fået. Lidt har jo også ret...

Fra : KT

Dato : 26-04-06 17:47

[...]

Du skal tænke på at det første beløb låner du i 18 måneder, det andet beløb
i 17 måneder ........ og det sidste beløb i 1 måned. Du skal således regne
renten ind for hver af de perioder, men det er vigtigt at vide om rente
beregnes 1, 2 eller 4 gange om året. Hvis der beregnes rente flere gange om
året vil der blive beregnet rentes rente og den reelle procent vil blive en
anelse højere.

Knud