Frosne frugter.
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 24-05-06 09:14

Hej gruppe.

Jeg gør tit brug af de frosne frugtposer (som man blandt andet kan købe
i Føtex, og ligende steder).

Jeg kommer dem i blenderen og tager det til morgenmad, på det seneste er
jeg dog kommet til at tænke på om det er lige så sundt at spise disse
frugter, fremfor hvis man køber dem friske.

Det jeg mener er om vitaminerne o.lign forsvinder fra frugterne, når de
bliver frosset ned?

Mathias Mejborn

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-05-06 09:29

On Wed, 24 May 2006 10:14:27 +0200
Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> wrote:

> [...]
> disse frugter, fremfor hvis man køber dem friske.
>
> Det jeg mener er om vitaminerne o.lign forsvinder fra frugterne, når

hvor skulle de forsvinde hen ?

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 24-05-06 10:12

Kim Schulz wrote:

> hvor skulle de forsvinde hen ?
Det var da et kanon svar at komme med!

Det kunne være der gik noget tabt under behandlingen, i forhold til de
friske frugter.

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-05-06 10:18

"Mathias Mejborn" <mame06@ceus.dk> skrev i en meddelelse
> Det var da et kanon svar at komme med!
>
> Det kunne være der gik noget tabt under behandlingen, i forhold til de
> friske frugter.

Hej
Jeg ved ikke med frugt, men for nogen tid siden læste jeg om en
undersøgelse, der afgjorde at frosne grøntsager faktisk ofte var mere sunde
end friske.
Det var vist noget med at vitaminerne blev bevaret bedre når grøntsagerne
blev frosset ned umiddelbart efter plukningen til forskel fra de friske, der
ofte ligger længe i butikken.
Mon ikke det samme gør sig gældende for frugt?
Hilsen Vibeke

Fra : Basil

Dato : 24-05-06 14:39

Battlefield´s formulerede spørgsmålet:

> [...]
> ofte ligger længe i butikken.
> Mon ikke det samme gør sig gældende for frugt?

Det er også sandheden.
Kai

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-05-06 10:19

On Wed, 24 May 2006 11:12:05 +0200

> Det var da et kanon svar at komme med!
>
> Det kunne være der gik noget tabt under behandlingen, i forhold til
> de friske frugter.

Hvis du køber f.eks. dem som er hele frosne så er
behandlingen ca:
1) skyld bær og fjern eventuelle dårlige bær.
2) frys bær i sådan en løs-frysnings maskine.
3) pak.

Denne fremgangsmåde benyttes netop for at bevare så meget
smag+vitaminer i frugten, hvilket de også typisk gør et stort nummer ud
af at skrive på pakningen.

Fra : Emil

Dato : 24-05-06 13:19

Mathias Mejborn wrote:

>Det jeg mener er om vitaminerne o.lign forsvinder fra frugterne, når de
>bliver frosset ned?

Der sker er lille tab. Som andre har påpeget, sker der et størrer
tab når den friske frugt ligger i butikkerne.

Hvis jeg skulle bekymre mig om noget (og det gør jeg faktisk
ikke), så skulle det være hygiejnen hos producenterne.
For sunde og raske mennesker, vil det ikke blive et problem.

m.v.h. Emil

Fra : eh

Dato : 24-05-06 19:23

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke), så skulle det være hygiejnen hos producenterne.
> For sunde og raske mennesker, vil det ikke blive et problem.

Umiddelbart vil jeg da også tro på, at de 'friske' frugter i mange tilfælde
plukkes før de er modne,
fordi de skal være i stand til at tåle transport og opbevaring i længere
tid. Derfor er det ikke sand-
synligt, at vitaminer o.a. er fuldt udviklet når de hives ned af træet. De
frugter, der plukkes
til frysning, skal være modne når 'frosten sætter ind' efter ganske kort
transport/lagring.
mvh
Erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-05-06 20:17

Erling skrev:

> [...]
> stand til at tåle transport og opbevaring i længere tid. Der-
> for er det ikke sandsynligt, at vitaminer o.a. er fuldt ud-

I stedet for at gætte, kan man kigge i fødevaretabeller. Fx

Blåbær:
Rå:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0020
Frosne:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0835

Jordbær:
Rå:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0100
Frosne:
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0467

Find selv flere.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : eh

Dato : 25-05-06 06:33

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> I stedet for at gætte, kan man kigge i fødevaretabeller. Fx

> [...]

Jeg savner en enkelt ting i de tabeller i relation til mit indlæg: Hvad
dækker begrebet frisk frugt? Er det frisk frugt plukket modent og
umiddelbart efter underkastet videnskabelige undersøgelser? Eller dækker
begrebet frisk frugt lagt frem til handel.....f.eks. 14 dage gamle spanske
jordbær? Eller citroner, som vi slet ikke kan få modne her i landet.
mvh
erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-05-06 08:11

Erling skrev:

> Jeg savner en enkelt ting i de tabeller i relation til mit
> indlæg: Hvad dækker begrebet frisk frugt? Er det frisk frugt
> plukket modent og umiddelbart efter underkastet videnskabe-
> lige undersøgelser?

Der er kildehenvisninger på mange af tallene, se højreste kolonne
i tabellerne.

Mvh,

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-05-06 03:29

> Hvis jeg skulle bekymre mig om noget (og det gør jeg faktisk
> ikke), så skulle det være hygiejnen hos producenterne.

> For sunde og raske mennesker, vil det ikke blive et problem.

Det sidste er så ikke helt rigtigt. Sidste år døde flere mennesker i Danmark
som følge af forurenede frosne hindbær - mange, mange flere blev alvorligt
syge af bærrene (mange hundrede). Ud over dem der blev syge af at spise
selve bærrene, var der også en del der bleve smittede af andre mennesker, da
de inficerede var smittebærere i 6-9 uger efter infektionen. Der har været
tale om sager med både bakterie og virus inficerede bær.

Og så er der alle dem der bliver smittet hvert år, men aldrig bliver
registreret fordi de ikke tager på hospitalet eller til lægen med det og får
taget prøvet til laboratorie analyse.

Mange frosne bær skal varmebehandles før spisning, hvis man vil sikre sig
imod infektioner. Det står ofte på pakken med meget små bogstaver - ved
siden af en 2-3 opskrifter på desserter lavet af de optøede bær uden nogen
varmebehandling angivet

I tilfældet med hindbærrene sidste år, var det det vand de var blevet
overrislet med efter plukning, som var forurenet. Siden da har der efter
sigende været ret dårligt salg i de polske frosne hindbær

Med venlig hilsen
Gainsbourg

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=444541
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=444758

Fra : Emil

Dato : 27-05-06 05:02

Gainsbourg wrote:

> [...]
>som følge af forurenede frosne hindbær - mange, mange flere blev alvorligt

Citat: Fem ældre i forvejen svækkede personer døde.

Citat: Ifølge Fødevarestyrelsen er hindbærrene ikke solgt i
detailhandlen.

Citat: Det viser sig nu, at omkring 20 er blevet syge, men det er
uklart, om alle 20 har spist hindbær.

Det er altså formodninger og mistanker der præger artiklerne,
ikke fakta. Det bliver sjovt at læse om pølseforgiftningerne her
i agurkesæsonen, når amatørgrillmestrene tager over. Tænk jer om,
så i ikke lander på forsiden af agurketidende.

Men du har ret i, at man skal kunne stole på sine kokke og andet
tyende.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-05-06 13:08

Emil skrev:

> Citat: Fem ældre i forvejen svækkede personer døde.
>
> Citat: Ifølge Fødevarestyrelsen er hindbærrene ikke solgt i
> detailhandlen.

Det er muligt at der står det, men det passer ikke. Har været i kontakt
med dem (FS)

> [...]
> så i ikke lander på forsiden af agurketidende.
>
> Men du har ret i, at man skal kunne stole på sine kokke og andet

I sidste ende må det trods alt være Fødevarestyrelsens anbefalinger, der
gælder som "autoritativ" kilde:

http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/Nyheder/Arkiv/2006/kog_frosne_baer_inden_brug.htm

Så er det op til en selv hvor "macho" man vil forholde sig. Måske er det
lovligt flot at nedgøre risikoen på baggrund af en avisartikel

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-05-06 18:05

Emil wrote:

> [...]
> detailhandlen.
>
> Citat: Det viser sig nu, at omkring 20 er blevet syge, men det er

Her er nogle ting der er vigtige lige at holde for øje. Artiklen i
Politiken er skrevet på foranledning af en nylig sag og omtaler en ældre
- Gainsborgs indlæg går på den ældre sag fra sidste år.
Du citerer sporadisk fra det hele uden skelnen til hvilken sag.

Dermed har du ikke tilbagevist at der ikke var flere hunderede tilfælde,
men "kun" var 20 usikre tilfælde, eller at hindbærerne ikke var i
detailhandel. Disse citater og fakta handler nemlig ikke om den sag
Gainsborg referer til. Det er derimod rigtigt at ingen sunde og raske
mennesker døde i forbindelse med den "ældre" sag fra sidste år.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-06 21:13

Emil skrev:

> [...]
> i agurkesæsonen, når amatørgrillmestrene tager over. Tænk jer om,
> så i ikke lander på forsiden af agurketidende.

Jeg arbejdede et af stederne hvor en person døde af den polske hindbær-
syge, og jeg kan fortælle at der fra embedslægen blev sendt spørge-
skemaer ud til personale og beoere, hvor man skulle svare på hvad man
havde spist hvornår. Det var sådan de fandt ud af at det var de polske
hindbær det var galt med. Det lyder på citaterne som om de er taget
på et forholdsvis tidligt tidspunkt i forløbet.

Mvh,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-05-06 22:11

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> hindbær det var galt med. Det lyder på citaterne som om de er taget
> på et forholdsvis tidligt tidspunkt i forløbet.

Nej det er bare citatrod fra to forskellige sager - hvis man læser
artiklen ordentligt kan man sagtens finde en fornuft der passer med det
du siger. De ting/citater du finder i uoverensstemmelse med dine
oplevelser er nemlig en sag om serbiske hindbær.

Fra : Emil

Dato : 27-05-06 22:16

Nu er der kommet en del respons, så jeg sammenfatter det lige,
for at begrænse antallet af indlæg:

Gainsbourg wrote:
> [...]
>som følge af forurenede frosne hindbær - mange, mange flere blev alvorligt

OK. Jeg saksede lige et par linier, fordi jeg mente, at problemet
for sunde og raske mennesker var blevet overdrevet.
Som jeg ser/så det, eksisterer problemerne KUN i storkøkkener og
institutioner m.v.
Er det korrekt opfattet?

Ole Larsen wrote:
> [...]
>Så er det op til en selv hvor "macho" man vil forholde sig. Måske er det
>lovligt flot at nedgøre risikoen på baggrund af en avisartikel

Citat derfra: Fødevarestyrelsen anbefaler storkøkkener og
institutioner, der laver mad til sårbare befolkningsgrupper som
børn, ældre og syge, at varmebehandle ikke kun hindbær men alle
slags frosne bær, inden de bruges i desserter og lignende retter.

Jonas Kofod wrote:
> [...]
>Gainsborg referer til. Det er derimod rigtigt at ingen sunde og raske
>mennesker døde i forbindelse med den "ældre" sag fra sidste år.

Vi aner altså slet ikke hvad vi taler om (i detailhandelen)?
> [...]

>hindbær det var galt med. Det lyder på citaterne som om de er taget
>på et forholdsvis tidligt tidspunkt i forløbet.

Sidste sætning gør mig mere tryg.

Det er meget trist, når det rammer ens nærmeste. På den anden
side set, er livet et sprudlende tag-selv-bord. Nyd det, hindbær
eller ej.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-05-06 06:25

Emil skrev:

> Som jeg ser/så det, eksisterer problemerne KUN i storkøkkener og
> institutioner m.v.
> Er det korrekt opfattet?

Nej, som jeg ser det, eksisterer overalt hvor frosne bær benyttes.

Men forholdsreglerne rettes kun mod stor..............Hvorfor må guderne
vide.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-06 10:23

Emil wrote:

> Vi aner altså slet ikke hvad vi taler om (i detailhandelen)?

Jo - så svært er det heller ikke. Vi taler om bær der giver infektioner
og i den forbindelse harvi haft to forskellige sager fremme.

> Som jeg ser/så det, eksisterer problemerne KUN i storkøkkener og
> institutioner m.v.
> Er det korrekt opfattet?

Nej - den sag som Gainsborg omtaler med polske hindbær hvor mindst 1100
mennesker blev syge havde sygdomsudbrud i det ganske land hele den sommer.
Den anden sag fra i år med serbiske hindbær begrænser sig til
storkøkkener og institutioner fordi de var distribueret gennem en
importør der handlede på dette marked.
Jeg ved ikke hvorfor du gerne vil have det til at begrænse sig til
storkøkkener og institutioner, men jeg aner det i nogen grad knytter sig
til et ønske om årsagsammenhæng således at "kun storkøkkener og
institutioner -> kun svækkede gamle mennesker".
Dette er ikke rigtigt siden begrænsningen som nævnt skyldes de
distributions kanaler der var gældende for de serbiske hindbær. Iøvrigt
var det en ganske almindelig arbejdsplads med normale mennesker der blev
ramt. Såvidt jeg husker nyhedsudsendelserne dengang var det en
hjemmeværnsskole eller lignende - men de trykte nyheder nævner kun
arbejdsplads.
Og, næste gang der er nogen der smider gylle på deres bær er det jo ikke
til at sige hvilke kanaler det kommer igennem til den tid.

Fra : Emil

Dato : 28-05-06 16:35

Jonas Kofod wrote:

> [...]
>til et ønske om årsagsammenhæng således at "kun storkøkkener og
>institutioner -> kun svækkede gamle mennesker".

Det er fordi Fødevarestyrelsens anbefalinger handler derom. Og
fordi jeg tror det er vanskligt at styre hygiejnen (f.eks.
temperaturer), når der skal laves og uddeles mad til rigtigt
mange.

Omvendt kan man sige, at hvis der kun optræder ét problem hvert
år i kantiner og institututioner her i landet, så gør de ansatte
et godt stykke arbejde. Det drejer sig jo om mange millioner
måltider.

>Og, næste gang der er nogen der smider gylle på deres bær er det jo ikke
>til at sige hvilke kanaler det kommer igennem til den tid.

Der har vi nok sagens kerne.
Jeg kom til at tænke på, hvorledes de fleste vælger deres
fødevarer; og det blev sgu uhyggelige tanker.

Måske har problemerne altid været tilstede, og den massive
pressedækning i dag, har blot gjort tingene mere synlige?

m.v.h. Emil

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-05-06 21:31

Emil wrote:

> Det er fordi Fødevarestyrelsens anbefalinger handler derom. Og
> fordi jeg tror det er vanskligt at styre hygiejnen (f.eks.
> temperaturer), når der skal laves og uddeles mad til rigtigt
> mange.

Jamen Fødevarestyrelsen advarer således fordi det er her de serbiske
jordbær kom ud. Situationen kan være anderledes i morgen. Vi andre
almindelige mennesker vil jo normalt slet ikke varmebehandle vores
frosne frugt og bær på den måde der foreskrives - og så er vi jo lige
langt mht storkøkken eller ej.

> [...]
> år i kantiner og institututioner her i landet, så gør de ansatte
> et godt stykke arbejde. Det drejer sig jo om mange millioner

Der er jeg enig. Og man kan egentligt heller ikke klandre køkkenerne -
man burde kunne købe frossen frugt uden at skulle tænke på om det er
behandlet så dårligt som det er tilfældet.

> Der har vi nok sagens kerne.
> Jeg kom til at tænke på, hvorledes de fleste vælger deres
> fødevarer; og det blev sgu uhyggelige tanker.

Jeg syntes nu folk skal kunne vælge med hovedet under armen uden at
støde på ovenstående. Jeg tror i øvrigt heller ikke at der har været
noget særligt man kunne udpege de dårlige bær på før man stod med
problemerne.

> Måske har problemerne altid været tilstede, og den massive
> pressedækning i dag, har blot gjort tingene mere synlige?

Jeg tror nok at sagen sidste sommer er rimeligt ekstraordinær og på den
måde ikke har "været tilstede" før da. Men samtidigt tror jeg det var
dækningen plus naturligvis det omfang det fik til sidst som endeligt og
meget sent fik myndighederne op af stolen.

Fra : Emil

Dato : 28-05-06 23:26

Jonas Kofod wrote:

> [...]
>almindelige mennesker vil jo normalt slet ikke varmebehandle vores
>frosne frugt og bær på den måde der foreskrives - og så er vi jo lige

Jeg forstår fint dit budskab, og vi er vidst nok meget enige.

Til alle andre:

Samtidigt ærger det mig, at jeg ikke længere tør servere løvebøf
(tar-tar) for mine gæster. Det skrabede, rå oksekød (trikiner) og
den rå æggeblomme (salmonella) udgør en sundhedsfare sammen med
de rå løgringe, peberroden (jordbakterier) og de små kapers, som
jeg ikke kender oprindelsen af; men de er nok også farlige at
spise (kølervædske?).

Tag ovenstående som en joke; men med et gran salt.
Det ender vel med, at vi kun kan spise varm leverposteg på
hjemmebagt brød? - Hvis vi altså véd hvad kornet er blevet
sprøjtet med, og hvad svinene er blevet medicineret med.

m.v.h. Emil