Opskrift på futsko/smørkage
Fra : Ursula

Dato : 22-05-06 20:37

Er der ikke en der har en god afprøvet opskrift på futsko eller smørkager -
altså morgenkagen? Kunne godt tænke mig at forkæle familien her i
kr.himmelfarts ferien

Fra : Davidsen

Dato : 22-05-06 21:59

"Ursula" <hjjdxsj@.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ikke en der har en god afprøvet opskrift på futsko eller
> smørkager - altså morgenkagen? Kunne godt tænke mig at forkæle familien
> her i kr.himmelfarts ferien

Har desværre ikke en specielt god opskrift, men er det ikke bare en
brunsviger med ekstra "fnadder" - og så i aflange portionsanretninger?
Hvis ikke, ser også jeg frem til en god opskrift

Mvh
Davidsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 16:55

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Har desværre ikke en specielt god opskrift, men er det ikke bare en
> brunsviger med ekstra "fnadder" - og så i aflange portionsanretninger?

Nej, det er det ikke. En smørkage er ganske vist lavet på en gærdej, men dér
hører ligheden med brunsvigeren også op, for en smørkage indeholder både
creme og remonce, og de enkelte stykker er formet som snegle.

Tina

Fra : Davidsen

Dato : 23-05-06 21:52

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hører ligheden med brunsvigeren også op, for en smørkage indeholder både
> creme og remonce, og de enkelte stykker er formet som snegle.

Sermandet.
Her har man så gået rundt i 34 år og været uoplyst.
Tak for hjælpen med at bringe mig ud af min vildfarelse.

Kan se på din opskrift at der jo oven i købet er tale om et sundt og nærende
stykke bagværk, så det er jo bare at komme igang

Mvh
Davidsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 16:52

> [...]
smørkager -
> altså morgenkagen? Kunne godt tænke mig at forkæle familien her i

Denne er god:

Ingredienser:

500 g hvedemel
150 g margarine
50 g gær
2 æg
40 g sukker
2 dl lunken mælk
½ tsk. kardemomme
½ tsk. salt
Fyld:
Creme:
1 æg
2 spsk. sukker
2 spsk. mel
2½ dl mælk
1 tsk. vanilje

Remonce:
100 g margarine
150 g puddersukker
1 spsk. sirup

Glasur:
100 g flormelis
lidt kakao + vand

Fremgangsmåde:
Ælt dejen sammen og lad den hæve i 30 minutter. Imens laves cremen ved at
æg, sukker og mel piskes sammen. Mælk og vanilje bringes i kog og mælken
piskes i æggemassen. Cremen gives et opkog under piskning. Stilles i vand og
afkøles i gryden.
Lav remonce ved at røre det bløde margarine med puddersukker og sirup.
Når dejen er hævet færdig, slås den ned og deles i to. Den ene del rulles ud
og lægges i en smurt bradepande.
Fordel halvdelen af remoncen ovenpå dejen, derpå cremen. Den anden del af
dejen rulles ud og remonce smøres på. Den rulles sammen til en pølse, der
skæres ud i ca. 30 skiver. Skiverne lægges i bradepanden og pensles med æg.
Bages ved 200° i 20 minutter. Lav både hvid og kakao glasur som kommes på
skiftevis mens kagen stadig er lun.

I stedet for at lægge dem i bradepanden, kan man lægge dem enkeltvis i
papirforme, eller man kan beklæde en springforms bund og sider med
skiverne - lav lidt tykkere skiver til bunden.

Tina

Fra : jenny og søren

Dato : 23-05-06 21:45

> [...]
> papirforme, eller man kan beklæde en springforms bund og sider med
> skiverne - lav lidt tykkere skiver til bunden.

Hej Tina Og Co

er ovenstående en smørkage NEJ !!!!!! ikke hvis du spørger en nordjysk
bager/ går ind og køber en smørkage i nordjylland....

fordi der er en smørkage ganske rigtigt en bløddej (rigtig god bolledej på
husmodersprog..)

* lav dejen
* del dejen som til boller
* rul hvert stykke ud som et pølsebrød ca 10-15 cm
* pres det let
* lad det efterhæve ca 20 min
* lav derefter en bred-lang fordybning i midten
* fyld din remonce deri
* lad efter hæve ca 20 min og bag dem

sådan laves en Nordjysk smørkage.....

mvh

Søren Bix

Fra : Ursula

Dato : 25-05-06 07:44

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> * pres det let
> * lad det efterhæve ca 20 min
> * lav derefter en bred-lang fordybning i midten

Ja, det lyder mere som en smørkage i mine nordjyske øre Men tak for
opskriften - også på sneglene. Det lyder også rigtig lækkert, og
"snasket"...