Solæg - igen
Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-05-06 18:40

Da jeg var i Sønderjylland den anden weekend prøvede jeg endelig dem... de
smagte bare mums!!!
De lå i en stor krukke på bardisken i en lage som så ud som eddikke, og der
var krydderier i (bl.a. nellike).
Er der nogen der kender til dette? Jeg kigge her på NG i de gamle 3ds men
fandt intet ligende.

Skal sige at restauratøren var en tysk familie på St. Økse Ø ved Flensburg
fjord, hvis der er nogen der kender stedet...

MvH Sandra

Fra : Emil

Dato : 21-05-06 20:13

Mrs Krabappel wrote:

> [...]
>var krydderier i (bl.a. nellike).
>Er der nogen der kender til dette? Jeg kigge her på NG i de gamle 3ds men

Prøv disse links:
<http://groups.google.dk/groups/search?q=sol%C3%A6g&start=10&hl=da&>
<http://groups.google.dk/groups/search?hl=da&q=sol%C3%A6g+emil&qt_s=S%C3%B8g>
Hvis du vil, kan du gentage søgningen og medtage de udeladte
resultater. Så skal du nok finde det du søger + lidt mere.

Nu mener jeg ikke, at der indgår nelliker i de originale
opskrifter.
Smagen/duften kan stamme fra worchestersauce, som bl.a. er
krydret med nellike.

Efter min erfaring, smager de bedst mellem kl 03 og 06 om
morgenen.

m.v.h. Emil

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-05-06 21:42

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> Nu mener jeg ikke, at der indgår nelliker i de originale
> opskrifter.

Næh, men kender du det... det er 1. gang jeg prøver dem og tror at sådan
skal de være!

> Smagen/duften kan stamme fra worchestersauce, som bl.a. er
> krydret med nellike.

Nej, de lå i en stor krukke og der var bestemt eddikke, nelliker og andre
ting i, så at de er lidt brune når man skræller dem.
Der kom en bakke med div. saucer (Worch., HP, Tabasco) men de var gode
"naturel".

Men ja, jeg fandt kun de "almindelige" på Google og for dens skyld:
http://de.wikipedia.org/wiki/Solei

> Efter min erfaring, smager de bedst mellem kl 03 og 06 om
> morgenen.

De var rigtig gode også kl 13:00 med et sprudelwasser - selv mine børn der
ikke kan lide kogte æg guffede dem!

Sandra
PS glemte at sige at jeg sjældent har set så flotte steder i DK + flinke
folk som dernede ved Rønshoved Højskole!

Fra : Peter Kar$toft

Dato : 22-05-06 13:10

Solæg skal ikke spises med vand, men med rød Aalborg. Basta. Og det kun i
køleskabs temperatur. Dem der lægger snapsen i fryseren kan lige så godt
lade være med at drikke den.

Der drikkes en snaps for hver halve solæg. Og så hold dig fra alle de
mærkelige opskrifter med rugbrød osv. Nelliker tsk tsk.

For øvrigt skal der KUN salt i den originale opskrift.

Peter
("militant" Sønderjyde til fingerspidserne)

--

PS. Der er "fejl" i min mail adresse

Fra : Emil

Dato : 23-05-06 00:51

Mrs Krabappel wrote:

>Nej, de lå i en stor krukke og der var bestemt eddikke, nelliker og andre
>ting i, så at de er lidt brune når man skræller dem.

Det er, ganske afgjort, en MEGET speciel, lokal, variant, som
ikke fortjener betegnelsen 'Solæg'.
Solæg (Saltæg) er hårdkogte æg som er nedlagt i mættet saltlage,
evt. tilsat de brune løgskæl og evt. kaffegrums, for at give
farve. Intet andet.

>Der kom en bakke med div. saucer (Worch., HP, Tabasco) men de var gode
>"naturel".

Tilbehøret er også egsbestemt. Og tidspunktet på døgnet har også
indflydelse. Om eftermiddagen er persille, løg og sennep mest
brugt.

>Men ja, jeg fandt kun de "almindelige" på Google og for dens skyld:
>http://de.wikipedia.org/wiki/Solei

Den artikkel er helt ude i skoven. Det er simpelthen helt
forkert, hvad der skrives ang. krydderier.
Skribenten tolker her en egnsret, og ikke solæg som sådan.

>De var rigtig gode også kl 13:00 med et sprudelwasser - selv mine børn der
>ikke kan lide kogte æg guffede dem!

Se, det er interessant oplysning!
Du fortæller faktisk, at de grimme dufte fra kogte æg kan
overdøves/elimineres med nellike og/eller eddike.

Sidste år lavede jeg nogle lignende forsøg med Fransk Esdragon og
Løvstikke. Den franske esdragon fik faktisk børnene til at spise
mere af den sunde mad, og ungerne virkede gladere.

Så det er vigtigt at vide, hvad vi skal krydre vores mad med.

For nu at vende tilbage til din oplevelse, kan du fremover koge
æggene hårdkogte i vand, tilsat nelliker, salt, persille,
laurbærblade eller andet. Det er jo kun dig/jer som afgør, hvad
der smager bedst.
Om resultatet kan kaldes Solæg, er helt uden betydning, hvis i
bare kan nyde det.

Du skal have tak for 'øjenåbneren'.

m.v.h. Emil