Hårdkogte æg og grønblå blomme
Fra : Kasper Larsen

Dato : 21-05-06 00:37

Hej,

Hvad sker der både smagsmæssigt og kemisk med et æg, der er kogt i så lang
tid, at blommen bliver grønblå?

På forhånd tak.

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-05-06 08:23

Kasper Larsen wrote:

> Hvad sker der både smagsmæssigt og kemisk med et æg, der er kogt i så
> lang tid, at blommen bliver grønblå?

Kemisk set sker der det at jernforbindelser i blommen kombineres med
svovlforbindelser i æggehviden. Dette danner jernsulfid, hvilket både
smagsmæssigt og sundhedsmæssigt er harmløst. Kogning af æg vil altid
danne svovlbrinte, og hvis man har kogt ægget længe nok til at blommen
bliver grøn, så er der nok også dannet en hel del svovlbrinte. Det kan
som regel lugtes kortvarigt, men det skulle ikke betyde noget, hverken
smagsmæssigt eller sundhedsmæssigt.

Håber det besvarede dit spørgsmål (og pas på med at læse eventuelle
indlæg fra BW i denne tråd ... Sidste gang nogen spurgte om kogning af
æg blev det lidt ... yech).

--
PeKaJe

"Do you know what the chain of command is here? It's the chain I go get
and beat you with to show you who's in command."

Fra : Kasper Larsen

Dato : 21-05-06 10:54

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> [...]
> bliver grøn, så er der nok også dannet en hel del svovlbrinte. Det kan
> som regel lugtes kortvarigt, men det skulle ikke betyde noget, hverken

Tak for din forklaring. Jeg spørger i forbindelse med et billede af solæg,
som jeg fandt.

http://www.dk-kogebogen.dk/billeder-opskrifter/vis_billede_stor.php?id=1276&billede=4

Jeg undrede mig over, om der er en smagsmæssig grund til at koge så længe,
men det lader til, at det blot er for syns skyld.

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-05-06 12:47

On Sun, 21 May 2006 11:53:52 +0200, Kasper Larsen wrote:

> http://www.dk-kogebogen.dk/billeder-opskrifter/vis_billede_stor.php?id=1276&billede=4

Jeg er stærkt forfalden til kinesiske præserverede (ande)æg. Foto og en
kort forklaring:

http://www.chinesefood-recipes.com/chinese_egg_recipes/chinese_egg_recipes.php

Som det ses, får blommen samme farve, mens hviden bliver mørk og lidt
gennemsigtig, noget i retning af det vi kalder sky. Thaierne kalder dem
khai daeng: røde æg (eller nosser). Det bekræftes af fotoet, men jeg synes
nu snarere hviden bliver mørkbrun eller sort.

Iflg. linket er det lime der giver det resultat. Men hvad sker der mon
kemisk? Og apropos fugleinfluenza: Er de mon risikable?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-06 08:04

Peter Loumann skrev i z0w8gu4kjdw0.35fwoz3h57zh$.dlg@40tude.net dette:

> kemisk? Og apropos fugleinfluenza: Er de mon risikable?

Kun hvis de nyser på dig!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-05-06 13:02

Kasper Larsen wrote:

> [...]
>
> Jeg undrede mig over, om der er en smagsmæssig grund til at koge så
> længe, men det lader til, at det blot er for syns skyld.

Lang kogning kan dog også få hviden til at udskille vand og blive noget
gummi-agtig. Kombineret med resten af den nævnte opskrift kan det godt
tænkes at have en smagsmæssig betydning. Men farven er harmløs og
skulle også være smags-neutral.

--
PeKaJe

Anyone who goes to a psychiatrist ought to have his head examined.
      -- Samuel Goldwyn

Fra : Leif

Dato : 23-05-06 12:44

Peter Jensen skrev:

> [...]
>
> Håber det besvarede dit spørgsmål (og pas på med at læse eventuelle
> indlæg fra BW i denne tråd ... Sidste gang nogen spurgte om kogning af

Du har ret i de mængder, som findes i æg er svovlbrinte og sulfider
ufarlige, men regelret er svovlbrinte meget giftig og jernsulfid kan
opløses( afhængig af formen) i saltsyre (maven) og danne svovlbrinte.

I min studietid fik vi at vide, at svovlbrinte var lige så giftig som
cyanbrinte ( blåsyre - cyklon B ) men det har jeg ikke kunnet få
bekræftet. Givet var det at 3 timers ophold i det klassiske
analyselaboratorium med svovlbrinteudfældning gav en dundrende hovedpine.

mvh
Leif