Sommersalat?
Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-06 12:48

Nu er tiden kommet til de årlige frustrationer over sommersalat. Jeg
pløjer mig igennem opskrifter, men ingen ender med at smage som en god
professionel sommersalat, f.eks. fra delikatessen i vores Føtex.
Opskrifter udleveres ikke - men så må jeg endelig give op og spørge
her: Er der nogen af jer, der har en sikker opskrift på sådan en
delikatessen-salat, som jeg bedst kan lide?
Mvh
Erling

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-05-06 13:52

Erling Hansen wrote:
> [...]
> her: Er der nogen af jer, der har en sikker opskrift på sådan en
> delikatessen-salat, som jeg bedst kan lide?

Det ville jo hjælpe hvis du skrev hvilke ingredienser, der er i din
yndlingssalat

Jeg føler dog trang til at anbefale et alternativ:

Rucola (eller evt. Mizuna, hvis man finder rucola for "stærk")
Friske ferskner i tynde både
Halve cherry-tomater
Plukket mozarella-ost
Vendes let sammen og overdryppes med chili-olie

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-06 15:32

Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

> [...]
> Halve cherry-tomater
> Plukket mozarella-ost
> Vendes let sammen og overdryppes med chili-olie

Det er jo det, jeg ikke rigtig ved - og spørgsmålet er vel nok et forsøg
på at betræde en umulig genvej. Det er sådan set den traditionelle
danske sommersalat med youghurt, radiser i tynde skiver, lidt
agurkestrimler o.s.v. - og ret beset er der vel ikke meget andet at
gøre, en at gå videre med at arbejde mig igennem en stribe af Googles
opskrifter.
Mvh
Erling

Fra : Lott

Dato : 15-05-06 08:10

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> [...]
> agurkestrimler o.s.v. - og ret beset er der vel ikke meget andet at
> gøre, en at gå videre med at arbejde mig igennem en stribe af

Den "gammeldags" sommersalat er lavet med rygeost og cremefraiche.

Her er en opskrift fra Frk.Jensens kogebog.
200 g rygeost
ca. 1 dl cremefraiche 18%
evt. lidt fløde eller mælk
1 lille salatagurk
10-15 radiser
½ finthakket grøn peberfrugt
1 bdt hakket purløg.

Mvh Lotte

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-05-06 16:07

email@domain.com (Erling Hansen) writes:

> [...]
> skiver, lidt agurkestrimler o.s.v. - og ret beset er der vel ikke
> meget andet at gøre, en at gå videre med at arbejde mig igennem en

Kan du ikke prøve at købe din favoritsalat og prøve at dissekere noget
af den? Altså tælle skiverne af agurk og radiser, smage, om de er
friske eller syltede, undersøge dressingen for krydderurter, smage, om
den består af jogurt, cremefraice, ymer, majonæse eller andet, o.s.v.?

Selvom du nok ikke vil stå med en opskrift til sidst, vil du i hvert
fald have et godt grundlag for videre efterforskning.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Erling Hansen

Dato : 14-05-06 20:37

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> [...]
>
> Selvom du nok ikke vil stå med en opskrift til sidst, vil du i hvert
> fald have et godt grundlag for videre efterforskning.

Ja, det er jo nok en farbar vej. Og så får jeg da spist noget
sommersalat.
Mvh
Erling

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-05-06 21:01

email@domain.com (Erling Hansen) writes:

> Ja, det er jo nok en farbar vej. Og så får jeg da spist noget
> sommersalat.

Fortæl os endelig om resultaterne her i gruppen, hvis du finder ud af
noget!

/Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-05-06 17:42

On Sun, 14 May 2006 21:00:40 +0100, Thomas Widmann
klip

>Fortæl os endelig om resultaterne her i gruppen, hvis du finder ud af
>noget!
>
>/Thomas

Når du kommer ud fra det lille hus, med hjerte i døren
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 18:58

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> her: Er der nogen af jer, der har en sikker opskrift på sådan en
> delikatessen-salat, som jeg bedst kan lide?

Måske er der brugt rygeost til den?

Denne synes jeg kommer tæt på smagen. vil man helst have den kun med agurker
eller kun med radiser, gør man bare det. ;)

200 g rygeost (er der meget kommen på, så fjerner jeg den først)
2 dl ymer

Røres sammen og tilsættes:

½ agurk i tern (ca. 225 g)
125 g radiser i skiver
4 spsk klippet frisk purløg

Smages til med salt og peber.

Tina

Ps: Som gammel delikatessemedarbejder (dog ikke hos Føtex) kan jeg afsløre,
at mange af de salater der er vejet af og ligger i "tag-selv" boksen eller
bliver afvejet når kunden beder om det, er hældt op fra store bøtter/spande,
hvis indhold (og etkettens udseende) er identiske med de små bægre i
køledisken. Eneste forskel er bøttens indhold og den pris kunden giver for
varen.
I den delikatesse jeg var i, havde vi 12 faste "mayonnaisesalater". Kun 5 af
disse lavede vi selv. Resten var hældt over i fade fra
"K-salat"-bøtter/spande og pyntet med lidt grønt eller andet passende.

Fra : Erling Hansen

Dato : 16-05-06 20:20

> [...]

> her: Er der nogen af jer, der har en sikker opskrift på sådan en
> delikatessen-salat, som jeg bedst kan lide?

Så har jeg lavet nogle forsøg, og bortset fra konsistens, har jeg nu
nået den smag, jeg ledte efter.

170 gr. mager rygeost
100 gr. creme fraiche 18%
130 gr. agurk i fine terner
80 gr. radiser i tynde skiver
1 bundt hakket purløg
15 gr. mayonnaise.
salt og peber

Denne mix smager dejligt, men jeg skulle have drænet agurketerne inden
de blev blandet i. (evt. ved at bruge saltet til at drysse over
agurkebidderne i en sigte, ligesom til tzartiki).
Konsistensen var fin lige da den var blandet, men efter at have 'lagret'
en eftermiddag i køleskabet, er den blevet for tynd/vandet, så næste
gang bliver agurken drænet.
Tak for jeres mange gode besvarelser.
Mvh
Erling