Hvad skal I have i aften?
Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 13-05-06 09:03

Jeg er idéforladt - kæresten kommer lidt sent hjem - inspirer mig til noget
let og sommerlækkert, som jeg kan have klar til hende

--
Jeppe Vestergaard, København
Email: Jeppe at dailyrush denmark

Fra : Max

Dato : 13-05-06 09:10

Hej Jeppe

> Jeg er idéforladt - kæresten kommer lidt sent hjem - inspirer mig til
> noget let og sommerlækkert, som jeg kan have klar til hende

Maskeret blomkål og bruge gode rejer, f.eks. Launis i spand.

http://www.madmor.dk/show.php?action=single&get=385

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-05-06 13:00

Jeppe Vestergaard skrev:

> Jeg er idéforladt - kæresten kommer lidt sent hjem - inspirer
> mig til noget let og sommerlækkert, som jeg kan have klar til
> hende

Kærnemælks-blåbær-smoothie med kværnede hørfrø.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-05-06 13:04

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Kærnemælks-blåbær-smoothie med kværnede hørfrø.

Hvilken rolle spiller hørfrøene her? Smag, konsistens eller helse?

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-05-06 14:54

Thomas Widmann skrev:

> Hvilken rolle spiller hørfrøene her? Smag, konsistens eller
> helse?

Alle tre, men nok i omvendt rækkefølge.

Mvh,

Fra : Peter Westh

Dato : 13-05-06 15:51

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er idéforladt - kæresten kommer lidt sent hjem - inspirer mig til
> noget let og sommerlækkert, som jeg kan have klar til hende

Dhal af røde linser, kartofler og friske ærter stegt med spidskommen og
ingefær, tomatsalat med frisk koriander og chili, chapati.

/P

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-05-06 17:55

Peter Westh (pwesth@fjern.hum.ku.dk) skrev :

> Dhal af røde linser, kartofler og friske ærter stegt med spidskommen
> og ingefær, tomatsalat med frisk koriander og chili, chapati.
>
> /P

Det lyder godt nok spændende - men hvad er det der dhal og hvordan mere
præcist laves det??

Henriette Døssing

Fra : Peter Westh

Dato : 13-05-06 18:45

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Det lyder godt nok spændende - men hvad er det der dhal og hvordan mere
> præcist laves det??

Dhal (eller Dal) er en samlebetegnelse for indiske gryderetter af
bælgfrugter.

Opskriften til i aften er fra Madhur Jaffreys "indisk mad - trin for trin",
og går sådan her:

TARKA DAL

("Tarka" er navnet på den måde retten er krydret på, med hele krydderier
stegt i varm olie og tilsat tilsidst. Det dufter skønt og giver en meget
speciel smag.)

Skyl 150g røde linser (eller halvt røde linser, halvt flækkede mungbønner)
og kom dem i en stor gryde med 1 liter vand og 1/2 tsk stødt gurkemeje (stor
fordi der skal fordampe en del vand under kogningen. Du kan også bruge en
sauterepande). Bring det i kog, rør ofte. Pas på det ikke koger ove. Skru
ned på lavt blus og lad det simre 40-45 min med låget på sned, til linserne
er møre og udkogte. Rør 1 tsk salt i, sluk og læg låget på.

Varm 3 spsk oliven- eller jordnøddeolie godt op i en lille pande. Tilsæt 1/2
tsk hele spidskommenfrø og tre hele, tørrede røde chilier. Steg nogle
sekunder, til chilien bliver mørk. Tilsæt så et helt fed hvidløg, der er
blevet pillet og knust let med siden af et knivsblad.

Tag låget af linserne, og hæld pandens indhold ud over dem. Læg låget på og
lad det trække nogle minutter. Serveres som den er med ris eller brød.

MVH

Peter

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 14-05-06 08:40

> [...]

> bælgfrugter.
>
> Opskriften til i aften er fra Madhur Jaffreys "indisk mad - trin for

[klip]

Tak for opskriften.

Henriette Døssing

Fra : Steen Suder

Dato : 13-05-06 19:13

Jeppe Vestergaard wrote:

> Jeg er idéforladt - kæresten kommer lidt sent hjem - inspirer mig til
> noget let og sommerlækkert, som jeg kan have klar til hende

Sandwich, i aften på købe-grovviabatta.

På bordet: kyllingepålæg, stegt bacon, Ålbæks jalapeno-chorizo, pecorino
romano, sød fransk sennep, syltede agurker i skiver, jalapeno, Kraft
Salatmayonaise, tomater og blandet babysalat.

I morgen: pandekager

--
Steen Suder