Lokalt øl
Fra : Trond Engen

Dato : 12-05-06 21:46

Som norske foreldre flest må jeg til Legoland, og min tur kommer om få
uker. Det ser ut til at vi vil overnatte i Vejle. Skikk og bruk krever
at jeg nyter det lokale brygget og beholder glasset som suvenir, men
etter at bryggeridøden feide over bakke og dal er det vel ikke noen
gamle bryggerier igjen i den delen av landet.

Hva skal jeg drikke? Fins det nye småbryggerier? Kan Vejle med litt
velvilje regnes til det naturlige opplandet for et eksisterende
bryggeri? Bør jeg heller svinge innom Århus på veien hjem?

--
Trond Engen
Kartleser, ikke sjåfør

Fra : Max

Dato : 12-05-06 22:08

Hej Trond

> Hva skal jeg drikke? Fins det nye småbryggerier? Kan Vejle med litt
> velvilje regnes til det naturlige opplandet for et eksisterende
> bryggeri? Bør jeg heller svinge innom Århus på veien hjem?

Der blæser andre vinde omkring øl og bryggerier i
danmark, opdater dig lidt her

http://www.ale.dk/

http://www.olsen161.dk/bryggeri/db.htm

Mvh Max

Fra : Trond Engen

Dato : 13-05-06 00:13

Max skreiv:

> Der blæser andre vinde omkring øl og bryggerier i danmark,

Nja, det ser vel ikke ut til at det fins noe særlig mellom gigantene og
de nye bakgårdsbryggeriene.

> opdater dig lidt her
>
> http://www.ale.dk/
>
> http://www.olsen161.dk/bryggeri/db.htm

Takk skal du ha. Jeg hadde allerede funnet disse sidene og klikka litt
på måfå, men jeg ga meg før jeg fant noe i Vejle. Nå tok jeg en ny kikk
og oppdaga at Bøgedal Bryghus (<http://www.boegedal.com/>) holder til på
vejlekanten og forsyner et par restauranter i byen. Påstår de sjøl --
jeg kan ikke finne ølet på drikkekartet til restaurantene. Og så brygger
de visst så lite at kundene må slåss om flaskene. Det kan bli spennende.

--
Trond Engen
Tørst men stort sett fredelig

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-05-06 22:36

Trond Engen skrev:

> [...]
> litt velvilje regnes til det naturlige opplandet for et eksisterende
> bryggeri? Bør jeg heller svinge innom Århus på veien hjem?

Danske Ølentusiaster, som Max også har linket til, nævner ikke
nogen værtshuse i Vejle, men to i Horsens: "Den Gyldne Hest"
og "Vitus Bering Pub". På førstnævnte har de fadøl fra gårdbryggeriet
"Grauballe".

http://www.ale.dk/index.php?id=247

--
:·)

Fra : Trond Engen

Dato : 13-05-06 00:59

Herluf Holdt, 3140 skreiv:

> [...]
> nogen værtshuse i Vejle, men to i Horsens: "Den Gyldne Hest"
> og "Vitus Bering Pub". På førstnævnte har de fadøl fra gårdbryggeriet

Men Grauballe er nord for Silkeborg. Kan det regnes som lokalt øl i Horsens?

Og så er det for tidlig til å feire trehundreogtjuefemårsmåneden til
Vitus Bering i august, ser jeg. Ellers kunne jo det vært et fint påskudd
til å la seg påseile.

--
Trond Engen
Hvorfor har ikke Horsens ei gate som heter Beringstrædet?

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 14-05-06 19:12

Hvis du skal til Vejle skal du købe det lokale håndbryggede øl ved
www.boegedal.com (ca.10 km nord/vest for Vejle) kasper laver rigtig
håndbrygget øl som smager godt, ellers er du velkommen til at komme forbi
mig selv og smage mit øl (ved Børkop ca. 15 Km syd for vejle)

Mvh.
Jens Rasmussen
www.haandbrygforum.dk