Frk. Jensens kogebog, hvilken udgave?
Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 27-04-06 11:21

Hej ng
Frk. Jensens kogebog findes i en hel del forskellige udgaver. Hvilke
synes I bedst om? Hvad synes I om kogebogen generelt? Kan den stadig
bruges i dag?
På forhånd tak for svarene!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-04-06 13:52

peter900000@hotmail.com wrote in news:1146133248.107489.110430
@u72g2000cwu.googlegroups.com:

> Frk. Jensens kogebog findes i en hel del forskellige udgaver. Hvilke
> synes I bedst om?

Mig bekendt findes der kun 3 udgaver af Frk. Jensens Kogebog:

1) Den originale fra 1901 i diverse oplag,
2) udgaven fra 1933 med en syltedel,
3) Jubilæumsudgaven fra 2001,

Personligt holder jeg meget af originalen, men jeg sylter ikke meget og
kender ikke jubilæumsudgaven.

> Hvad synes I om kogebogen generelt?

Frk. Jensen er en klassiker indenfor dansk kogekunst. Om man vil eller ej,
kommer man ikke udenom Frk. Jensen hvis man interesserer sig for dansk mad.

> Kan den stadig bruges i dag?

Selvfølgelig. Det er stadig en bog man kan lære meget af.

Fra : Peter Bjoern

Dato : 27-04-06 17:38

On 27 Apr 2006 12:51:34 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

>Mig bekendt findes der kun 3 udgaver af Frk. Jensens Kogebog:
>
>1) Den originale fra 1901 i diverse oplag,
>2) udgaven fra 1933 med en syltedel,
>3) Jubilæumsudgaven fra 2001,

Der må være flere.

Jeg har en udgave fra 1953 (med syltebog).

Den indeholder forord både fra 1953 udgaven og fra en 1949 udgave.

I forordet fra 1953 udgaven påpeges der at den i forhold til 1949 udgaven er
renset fra alle forhold vedrørende rationering.

I 1949-forordet anføres det at afsnittet om kalorier, mineralsalte og vitaminer
er skrevet helt om så det svarer til den nyeste viden på området.

Jeg har også en udgave fra 1989 der hævder at være syvende udgave (ikke oplag!).
Den indeholder også forord fra en 1980 udgave og et forord fra en 1988 udgave
der hævder at være femte udgave.
Det virker dog mærkeligt om udgaven fra 1988 skulle være femte og udgaven fra
1989 skulle være syvende.
Så hurtigt spiller klaveret nok heller ikke.

Men der findes åbenbart en del flere udgaver end de tre du nævnte.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-04-06 15:14

Kent Oldhøj wrote:

> Mig bekendt findes der kun 3 udgaver af Frk. Jensens Kogebog:
>
> 1) Den originale fra 1901 i diverse oplag,
> 2) udgaven fra 1933 med en syltedel,
> 3) Jubilæumsudgaven fra 2001,

Der må være en mere. Da jeg flyttede hjemmefra i 1975 fik jeg en Frk.
Jensen med, indhandlet i Gyldendals Bogklub og jeg er ret sikker på at
denne udgave er opdateret i forhold til 1933-udgaven.

Men iøvrigt er Frk. Jensen det rene vand i forhold til Carla Meyers
"Nutids Mad og Husførelse" fra 1930. Alt det der med f.eks. bakterier
i kød havde man fuldstændig styr på i 1930 - det er os der har glemt
hvordan man gør.

Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-04-06 16:30

Ebbe Kristensen skrev:

> [...]
> "Nutids Mad og Husførelse" fra 1930. Alt det der med f.eks. bakterier
> i kød havde man fuldstændig styr på i 1930 - det er os der har glemt

Enig.

Carla Meyers bog er en guldgrube at læse i og blive klog af. Men både
den og "Dansk Husmoderleksikon" i to bind, (redigeret af Karen Braae,
Standard Forlaget, 1952) beskriver også et meget omstændeligt
husmoderliv med datidens køkkener og husgeråd.

Jeg har "arvet" begge bogsættene efter min mor, og finder til stadighed
masser af gode råd i disse bøger.

--
Herluf

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-04-06 17:06

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

Men iøvrigt er Frk. Jensen det rene vand i forhold til Carla Meyers
"Nutids Mad og Husførelse" fra 1930.

Ja, den er herlig. Mit arvestykke fra svigermor er dog fra 1942.

Hilsen Inger

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-04-06 19:31

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in news:1146147251.311862.118560
@i40g2000cwc.googlegroups.com:

> Der må være en mere. Da jeg flyttede hjemmefra i 1975 fik jeg en Frk.
> Jensen med, indhandlet i Gyldendals Bogklub og jeg er ret sikker på at
> denne udgave er opdateret i forhold til 1933-udgaven.

Nåååårh nu faldt 10-øren mht. udgaver

Det er rigtigt at Frk. Jensen løbende er blevet revideret både for at
tilpasse sproget, men sandelig også med tidssvarende retter, ændrede
stegetider osv.

Seneste revidering ligger vist tilbage i 1980'erne, men en ny skulle være
på trapperne hvis den da ikke allerede er kommet.

Jubilæumsudgaven fra 2001 var en fotografisk gengivelse af den oprindelige
udgave fra 1901.