Digestive Kiks fra Oxford???
Fra : Anders

Dato : 22-04-06 17:04

Engang fandtes der nogle virkelig lækre Digestive kiks fra "Oxford". Bagt på
den "gammeldags måde" eller hvad man nu skal sige- så de virkelig smagte
lækkert.

Findes de ikke længere?

De eneste "digestive kiks" jeg kan finde er noget billigt bras fra
møgfirmaet "Bisca" der kalder sig selv "kongelig hofleverandør": Det burde
jo indikere kvalitet, mn desværre er det lige omvendt

De (Bisca) har ovenikøbet opkøbt "Karen Volf" som førhen stod for
kvalitet...øv!
- Alt godt forsvinder langsomt.

Nå, men er der nogen der ved om disse kiks findes fra et andet firma?

-Anders

Fra : Hauge

Dato : 22-04-06 17:18

Hej
Anders wrote:
> Nå, men er der nogen der ved om disse kiks findes fra et andet firma?

Nu er det ikke en type kiks jeg spiser, men har set at Aldi for nyligt er
begyndt at sælge sådan nogle, så det kan jo være at de falder i din smag.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060422161751@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Anders

Dato : 23-04-06 00:20

> Nu er det ikke en type kiks jeg spiser, men har set at Aldi for nyligt er
> begyndt at sælge sådan nogle, så det kan jo være at de falder i din smag.
>
> Mvh Hauge

Ok, dem kan jeg da prøve, men Aldi er jo ikke ligefrem kendt for luxus varer
så vidt jeg ved.....

Fra : Max

Dato : 23-04-06 07:56

Hej Anders

> Ok, dem kan jeg da prøve, men Aldi er jo ikke ligefrem kendt for
> luxus varer så vidt jeg ved.....

Nu er kiks jo heller ikke luxusvare i almindelig forstand :)

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 22-04-06 18:24

"Anders" <no@no.no> wrote in message

> Nå, men er der nogen der ved om disse kiks findes fra et andet firma?

Hvor jeg handler finder jeg typisk digestive fra 2-4 forskellige
producenter, den eneste, jeg kan huske på stående fod er Lu, og de er
udmærkede.

--
padre

Fra : Anders

Dato : 23-04-06 00:21

> Hvor jeg handler finder jeg typisk digestive fra 2-4 forskellige
> producenter, den eneste, jeg kan huske på stående fod er Lu, og de er
> [...]

De skal ikke være "udmærkede"...de skal være ENESTÅENDE LÆKRE!!!

Fra : Jake

Dato : 27-04-06 22:07

> De skal ikke være "udmærkede"...de skal være ENESTÅENDE LÆKRE!!!

Hvis du har nok tid til at være kritisk overfor en kiks, så bag det
selv! Ligesom folk selv laver pasta, udelukkende fordi de har for meget
tid og for stor selvtillid.

;)

- J

Fra : Emil

Dato : 27-04-06 23:09

Jake wrote:

>Hvis du har nok tid til at være kritisk overfor en kiks, så bag det
>selv!

Det var jo lidt nemmere, hvis de kunne købes.

>Ligesom folk selv laver pasta, udelukkende fordi de har for meget
>tid og for stor selvtillid.

Uanset din smily, tror jeg, at der er noget du helt har
misforstået.

Det er en helt speciel oplevelse, at få noget til at lykkes, så
det overgår enhver hidindtil oplevet god oplevelse.

Om det så er fiskeri, madlavning, fodbold, motorcykler,
ølbrygning, arkitektur eller hvilket som helst andet, hvor den
personlige indflydelse har haft stor betydning for det helt gode
resultat, er helt uden betydning for den opnåde følelse af lykke,
glæde og succes. Livsglæde.

Anders spørger blot om andres erfaringer, hvilket jo ikke
udtrykker den store selvtillid, eller megen tid til
eksperimenter.
Men: Hvad er der galt ved at have god tid og stor selvtillid?

Hvis ingen gad stræbe efter det perfekte, ville vi stadigt leve i
et stenaldersamfund.

Tak for lån af din smiley. Du får brug for den!

>;)

m.v.h. Emil
--
Rønnebær ER sure.

Fra : Max

Dato : 22-04-06 19:34

Hej Anders

> Nå, men er der nogen der ved om disse kiks findes fra et andet firma?

Måske det var en anledning til at prøve at bage dem selv, måske
nogen i gruppen har opskrift og erfaring og øse af ?

Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 23-04-06 00:22

> Måske det var en anledning til at prøve at bage dem selv, måske
> nogen i gruppen har opskrift og erfaring og øse af ?
>
> Mvh Max

Skulle det virkelig muligt at lave den slags selv...?

Fra : Max

Dato : 23-04-06 07:59

Hej Anders

> Skulle det virkelig muligt at lave den slags selv...?

Ja, hvorfor ikke, jeg selv er en stor ynder af mandel biscottis
og efter jeg selv er begyndt at lave dem, ja der gider jeg da
ikke spise dem man kan købe færdigtlavet, så mon ikke at
det kan lade sig gøre.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-06 08:32

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> og efter jeg selv er begyndt at lave dem, ja der gider jeg da
> ikke spise dem man kan købe færdigtlavet, så mon ikke at

biscottis...er det ikke de småkager/kiks man overhælder med marsala og
spiser med sabbaione ovenpå? Hvis det er, gad jeg godt have din
opskrift.
Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 23-04-06 10:59

Hej Erling

> biscottis...er det ikke de småkager/kiks man overhælder med marsala og
> spiser med sabbaione ovenpå? Hvis det er, gad jeg godt have din
> opskrift.

Du kan jo dømme om det ligner :)

250 g. mel
125 g. sukker
125 g. brun farrin
1 tsk. bagepulver
1 stang vanilje
150 g. usmuttede mandler
2 æg
æg til pensling

Rist mandlerne på en tør pande til de er lidt mørkere og lad dem afkøle.
Bland alle de øvrige ingredienser og tilsæt mandlerne.
Ælt dejen hurtigt sammen og form den til 4 pølser ca. 40 cm. lange.
Læg pølserne på en bageplade med bagepapir og tryk pølserne lidt flade og
pensl dem med æg. Bag dem ved 180 grader i ca. 25 min.
Tag dem ud og lad dem afkøle lidt, skær dem herefter op i 5-6 mm. tykke
skiver,
disse fordeles på bagepladen og tørres i ovnen en 25-30 min. ved 150 grader.

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-06 13:36

> [...]

> skiver,
> disse fordeles på bagepladen og tørres i ovnen en 25-30 min. ved 150 grader.

Nej, det ser ikke ud som om det er dem, jeg leder efter. Men de ser nu
lækre ud, og jeg tror jeg vil prøve dem en gang i løbet af ugen.
Mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 23-04-06 18:01

Hej Erling

> Nej, det ser ikke ud som om det er dem, jeg leder efter. Men de ser
> nu lækre ud, og jeg tror jeg vil prøve dem en gang i løbet af ugen.

Ja, de er lækre, jeg har bekendte der tilbyder at købe dem hvis
jeg gider lave dem til dem, men jeg siger nu at de selv må igang.

Biscotti findes i mange afarter, bl.a. også med chokolade, de kaldes
forøvrigt også Cantuccini eller Cantucci. Men hvis det ikke er den
slags du snakker om, ja så syntes jeg det kunne være meget
interessant at finde ud af hvad kager det er du taler om, så kan
du fortælle lidt mere ?

Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-04-06 19:54

> [...]

> slags du snakker om, ja så syntes jeg det kunne være meget
> interessant at finde ud af hvad kager det er du taler om, så kan

Hej Max. Nej, jeg kan ikke komme nærmere på sporet lige nu - men jeg
vil da gå ud og lede. Jeg stødte på den første gang jeg fik sabbaione i
Venedig - så kom jeg hjem og lavede sabbaione men kunne ikke finde de
små kager nogen steder, og eftersom jeg ikke beskæftigede mig med at
bage dengang, opgav jeg bare og brugte så Digestives i stedet for. (De
kan godt bruges). Men altså: nu bager jeg, og nu vil jeg finde ud af
hvad de hedder, de små kager, om jeg så skal en tur til Venedig.
Mvh
Erling
PS: Det kan være Mrs Krabappel ved det?

Fra : fint

Dato : 25-04-06 09:30

Erling Hansen wrote:

> biscottis...er det ikke de småkager/kiks man overhælder med marsala og
> spiser med sabbaione ovenpå? Hvis det er, gad jeg godt have din
> [...]

Er det ikke Savoiardi også kaldet ladyfingers eller
sukkerbrødskager/stænger du tænker på?
Man bruger dem også til Tiramisu..

Hilsen Fint

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-04-06 15:24

fint <_@_.dk> wrote:

> Er det ikke Savoiardi også kaldet ladyfingers eller
> sukkerbrødskager/stænger du tænker på?
> Man bruger dem også til Tiramisu..
>
> Hilsen Fint
Hej Fint.

just precis. Og så siger min kone ovenikøbet, at man kan handle sig
til dem i Føtex, lige neden under hvor vi bor. lol
mvh
Erling

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-04-06 20:53

"Anders" <no@no.no> wrote in news:444aba79$0$60779$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

[Digestive kiks]

> Skulle det virkelig muligt at lave den slags selv...?

900 g fuldkorns hvedemel
225 g brun farin
225 g smør
1,2 dl varmt vand
1 æg
1 tsk vinsyre
1 tsk natron

Bland alle de tørre ingredienser i en skål.

Smulr smørret i og gnid det indtil dejen ligner krummer.

Pisk ægget let og tilsæt det sammen med så meget vand at dejen kan rulles
ud.

Stø mel på et bord og rul dejen ud til ca. en halv cm's tykkelse, og brug
et glas med meldrysset kant til at trykke kiks ud med.

Bag dem 10-15 min ved knapt 200 grader til de er let gyldne, og lad dem
afkøle lidt før de flyttes fra bagepladen.

Opskriften er ikke afprøvet, men fundet på nettet og oversat.

Fra : Kaenguru

Dato : 27-04-06 22:56

Oxford blev opkøbt af et andet firma for en del år siden, mener det
var BiscaKelsen.

Aldis digestive kiks vandt for nylig en test i Jyllands-Posten, så
smagen burde være ok. Hvad der så er i af mærkelige e-numre er en
anden sag.