Mukka Express
Fra : Jakob

Dato : 21-04-06 12:48

Hej!

Så har jeg også modtaget en Mukka Express. Manualen siger man skal bruge
"grounded espressocoffee". Betyder dette at jeg skal bruge fintmalet
kaffe som til en rigtig espressomaskine, eller skal jeg bare bruge samme
formaling som til en stempelkande?

Bonusspørgsmål: Når man bor i en middelstor provinsby er udvalget af
gode kaffebønner begrænset. Er der nogle der har erfaringer med at købe
kaffe over nettet? Hvilke butikker kan anbefales?

--
Jakob

Fra : Padre

Dato : 21-04-06 13:09

Bor du i nærheden af en Metro ? De har Lavazza

--
padre

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-04-06 13:13

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> Så har jeg også modtaget en Mukka Express. Manualen siger man skal bruge
> "grounded espressocoffee". Betyder dette at jeg skal bruge fintmalet kaffe
> som til en rigtig espressomaskine,

....som en rigtig "caffettiera" - dvs. en Lavazza, Illy eller lign du finder
i fx de "københavnske" Irma
Der er forskel mellem kaffe til caffettiera (komfur kaffekande) og en
espresso maskine, og de er malet finere end kaffe til stempelkande. Hvis
kaffen er for grov ville der bare få maskinen til at sprutte og kaffen til
at smage af afbrændte dæk.

eller skal jeg bare bruge samme
> formaling som til en stempelkande?

Nej

Ved du måske - måske ikke - at den hedder mukka da "mucca" på italiensk
betyder "ko", og at "mukka" lyder som "mokka"... ah ah ah....

Sandra
ja, en "ikke tilldsvækkende" italiener

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 21-04-06 13:45

Mrs Krabappel wrote:
> Sandra
> ja, en "ikke tilldsvækkende" italiener

Jamen du er jo vores allesammens yndlings italiener, det er naturligvis
noget andet!

/anders

Fra : Jakob

Dato : 21-04-06 14:05

Mrs Krabappel wrote:

> ...som en rigtig "caffettiera" - dvs. en Lavazza, Illy eller lign du finder
> i fx de "københavnske" Irma

Jep. Problemet er at jeg er i Sønderjylland og dermed udenfor både Irma
og Metros rækkevidde... æv.

> eller skal jeg bare bruge samme
>>
> Nej

Ok. Så en lidt finere formaling end stempelkande, tjek.

> Ved du måske - måske ikke - at den hedder mukka da "mucca" på italiensk
> betyder "ko", og at "mukka" lyder som "mokka"... ah ah ah....

Nope det anede jeg ikke, -måske jeg skulle starte til Italiensk for
begyndere Men det forklarer koplet-designet på kanden..

--
Jakob

Fra : Max

Dato : 21-04-06 14:24

Hej Jakob

> Jep. Problemet er at jeg er i Sønderjylland og dermed udenfor både
> Irma og Metros rækkevidde... æv.

Intet problem, Lavazza, Illy, Cafe Noir Espresso har de i alle
supermarkeder, lige fra Føtex over Aktiv Super til OBS.

Den med at købe kaffe over nettet er vidst kun en fordel
hvis man køber bønnerne og selv maler dem.

Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 21-04-06 19:28

Max wrote:

> Intet problem, Lavazza, Illy, Cafe Noir Espresso har de i alle
> supermarkeder, lige fra Føtex over Aktiv Super til OBS.

Jeg vil se hvad de har. Den lokale SuperBrugsen har Lavazza i en dåse
med 250g til 46,95 eller noget. Problemet er at det er malet, og da mit
kaffeforbrug ikke er vildt stort vil jeg helst have hele bønner som jeg
selv kan kværne efter behov.

--
Jakob

Fra : Max

Dato : 21-04-06 19:39

Hej Jakob

> med 250g til 46,95 eller noget. Problemet er at det er malet, og da
> mit kaffeforbrug ikke er vildt stort vil jeg helst have hele bønner
> som jeg selv kan kværne efter behov.

Så vil jeg anbefale at du kontakter http://www.amokka.dk/ og
får dem til at sende dig nogle bønner til deres Moccacrema,
det er gode bønner til espressokanden.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 22-04-06 08:38

Hej Jakob

> mit kaffeforbrug ikke er vildt stort vil jeg helst have hele bønner
> som jeg selv kan kværne efter behov.

Det slog mig så lige at de fleste lidt større supermarkeder har
små poser med bønner, den du skal købe til espresso er en
ren Arabica kaffe, det er den der oftest bliver solgt til det.

Mvh Max

Fra : Monty

Dato : 21-04-06 18:42

> Ok. Så en lidt finere formaling end stempelkande, tjek.

Nej, meget finere end til stempel kande. Finere end til til filterkaffe
endda.

mvh. René

Fra : Max

Dato : 21-04-06 19:40

Hej Monty

> Nej, meget finere end til stempel kande. Finere end til til
> filterkaffe endda.

Nej, lidt grovere end filterkaffe, ellers ender bønnerne jo
oppe i espressoen.

Mvh Max

Fra : someone@nowhere.com

Dato : 21-04-06 13:20

On Fri, 21 Apr 2006 13:47:46 +0200, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>gode kaffebønner begrænset. Er der nogle der har erfaringer med at købe
>kaffe over nettet? Hvilke butikker kan anbefales?

Her: http://www.coffeetime.dk/ lækker kaffe & god service.

mvh
Flemming

Fra : Jakob

Dato : 21-04-06 14:06

someone@nowhere.com wrote:

> Her: http://www.coffeetime.dk/ lækker kaffe & god service.

Tak for tippet. Jeg ser at det mærke de forhandler er "Molinari". Er der
andre som kan anbefale dem?

--
Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-04-06 17:47

Stempelkande = Formalingsgrad "GROV"
Kaffemaskine = Formalingsgrad "MIDDEL" eller "HALVGROV"
Espressokander og espressomaskiner = "FIN", "EKSTRA FIN" og "EKSTRA EKSTRA
FIN" (alt efter maskintype).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-04-06 18:26

Gainsbourg skrev:

> Stempelkande = Formalingsgrad "GROV"

Jeg har i årevis, og med fortrinligt resultat, benyttet 'middel' til
stempelkande. Ingen problemer med hverken smag eller funktion.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Henrik

Dato : 22-04-06 10:30

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode kaffebønner begrænset. Er der nogle der har erfaringer med at købe
> kaffe over nettet? Hvilke butikker kan anbefales?

Med en stor sansynlighed bor du i nærheden af en Føtex og de har et lille
udvalg af espresso kaffe .. og oveni plejer de også at have sådan en
maskine, hvor du selv kan male din kaffe i den finhedsgrad du ønsker.

Mon ikke også Kvickly og SuperBrugsen kan klare det samme ..mindes at jeg i
sidstnævnte fornylelig hørte en sådan maskine stå og larme ..

Henrik

Fra : Padre

Dato : 22-04-06 11:10

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Så har jeg også modtaget en Mukka Express. Manualen siger man skal bruge

Ditto, og den virker fint - smagen bliver bedre for hver gang, så jeg har
høje forventninger.

www.bella-italia.com kan man altså godt handle hos, og priserne er der
tilsyneladende ikke noget galt med.

--