adsl hub problemer
Fra : Thomas

Dato : 15-06-01 18:17

Jeg har en iMac og en iBook (den lille nye, hvide) en hub (8-ports
'ether prime') og en adsl forbindel fra tdc (eller hvad de nu hedder
denne uge).
Alt virker fint, men kun på den maskine der er tilsluttet hub'ens port
1. Jeg troede det var som et 3-stik til strøm, at man bare stikker
maskinerne i, og så fungerer det. Er der noget jeg har overset? Der
er også forbindelse fra computerne til de andre porte ind i hub'en,
eller LED'erne lyser ihvert fald. Har selvfølgelig ringe til tdc, men
de kan kun hjælpe med router opsætningen og den lader til at virke
perfekt.
På forhånd tak for al hjælp!
Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-06-01 18:36

In article <631d6697.0106150916.68aac474@posting.google.com>,
heinesen@mail.dk (Thomas) wrote:

> Alt virker fint, men kun på den maskine der er tilsluttet hub'ens port
> 1.

Bruger du et krydset eller almindeligt kabel mellem router og hub?

Er det en NE eller P@ forbindelse?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas

Dato : 16-06-01 14:07

heinesen@mail.dk (Thomas) wrote in message news:<631d6697.0106150916.68aac474@posting.google.com>...
> [...]
> eller LED'erne lyser ihvert fald. Har selvfølgelig ringe til tdc, men
> de kan kun hjælpe med router opsætningen og den lader til at virke

Har nu prøvet endnu mere:
Jeg havde mistænkt at det kunne have noget at gøre med tilddelingen af
ip-adresser, og at fordi der kun var en mac tilsluttet da jeg satte
routeren op via nettet, nu ikke kan sætte flere på.
Jeg har derfor gjort følgende smidt tcp/ip preferences ud på begge
maskiner genstartet og reset'et routeren på tdc's web-side. Det
hjælper bare ikke. Det er stadig kun den maskine som sidder i port 1
i huben der kan komme på nettet. Hvis den maskine er iMacen, får
iBook også tildelt ip-numre i tcp/ip kontrolpanelet, men vil altså
alligevel ikke på nettet.....

Blev det mere forvirrende, eller er der et geni der kan hjælpe.
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 16-06-01 20:07

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Det er stadig kun den maskine som sidder i port 1
> i huben der kan komme på nettet. Hvis den maskine er iMacen, får
> iBook også tildelt ip-numre i tcp/ip kontrolpanelet, men vil altså
> alligevel ikke på nettet.....

Hvilke IP-numre får Mac'erne tildelt? Hvilken router-adresse får de
tildelt? Og hvilken Name Server-adresse får de tildelt?

Kan Mac'erne dele filer med hinanden?

(Dette var ikke en hjælp til en løsning, men måske en hjælp til
diagnosticering.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-06-01 23:07

> [...]

> nettet.....
>
> Blev det mere forvirrende, eller er der et geni der kan hjælpe.

Vi kan sikkert hjælpe, men du bliver nødt til at fortælle lidt om
forbindelsen. Er det en Pro@ccess eller en NetExpress-forbindelse med
router?

Hvordan er routeren sat op? Med "normal" eller "åben" konfiguration?

Som det er blevet spurgt andetsteds, så er kablerne interessante. Da der
er forbindelse mellem router og mindst én maskine, så burde kablet fra
router til hub være OK, men har du prøvet at bytte rundt på dem? Kan
Mac'erne se hinanden i vælger?

--
René

Fra : Thomas

Dato : 17-06-01 10:42

rfn@altavista.net (=?ISO-8859-1?Q?Ren=E9_Frej_Nielsen?=) wrote in message news:<1ev4cxg.7djste25ckggN%rfn@altavista.net>...

> [...]

> er forbindelse mellem router og mindst én maskine, så burde kablet fra
> router til hub være OK, men har du prøvet at bytte rundt på dem? Kan

Tak for svar - I skal bruge mere information, det kommer her:

Det er en NetExpress forbindelse fra tdc (512/126).
Routeren er via nettet sat til 'basis' konfiguration.
Jeg har skiftet kabler - de virker alle. Og jeg har prøvet alle
portene i hub'en. Og der er ingen twistede kabler imellem.
IP-adresser:
iMac når den er i hub'ens port 1 og altså virker på nettet:

IP: 192.168.1.6
Subnet: 255.255.255.0
Router: 162.168.1.1
Name server: 193.162.159.194

iBook'en har på samme tidspunkt ikke forbindelse til nettet, idet den
sidder i fx port - det giver følger aflæsning fra tcp/ip:

IP: 194.254.47.197
Subnet: 255.255.0.0
Router: 169.254.47.197
Name server: 224.0.0.251

De to Mac'en kan se hinanden i vælger.

Håber nogen kan aflæse dette og hjælpe med en løsning, jeg er løbet
tør for ideer.
På forhånd tak,
Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 14:40

> [...]

> IP-adresser:
> iMac når den er i hub'ens port 1 og altså virker på nettet:

Den er bare fjong, bortset fra en typofejl: Det er 192.168.1.1 som
routeren hedder, ik'?

> iBook'en har på samme tidspunkt ikke forbindelse til nettet, idet den
> sidder i fx port - det giver følger aflæsning fra tcp/ip:

> [...]

Det er altså en mærkelig opsætning! Den IP-adresse hører tilsyneladende
til et universitet i Frankrig!?!

Hvad sker der, hvis du sætter iBook'en til manuel opsætning og giver den
samme data som iMac'en og bare sætter IP-adressen til 192.168.1.107? Den
står til Ethernet i TCP/IP i kontrolpanelet, ik'?

> De to Mac'en kan se hinanden i vælger.

Så virker hub'en ihvertfald.

> Håber nogen kan aflæse dette og hjælpe med en løsning, jeg er løbet
> tør for ideer.

Vi prøver...

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-06-01 16:53

In article <1ev5koq.ymbfrb1q2jjcwN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Det er altså en mærkelig opsætning! Den IP-adresse hører tilsyneladende
> til et universitet i Frankrig!?!

Det er en IP-adresse TCP/IP finder på når den ikke får nogen IP tildelt
af DHCP-sereveren.

> Hvad sker der, hvis du sætter iBook'en til manuel opsætning og giver den
> samme data som iMac'en og bare sætter IP-adressen til 192.168.1.107? Den
> står til Ethernet i TCP/IP i kontrolpanelet, ik'?

Umiddelbart lyder det som om DHCP-serveren er slået fra, men jeg vil
lige være helt sikker: er det kun fra port 1 i hubben der kan skabes
forbindelse til internet?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 17:20

> Det er en IP-adresse TCP/IP finder på når den ikke får nogen IP tildelt
> af DHCP-sereveren.

Jeg mente bare, at det var en 169.x.x.x adresse der dukkede op, når den
ikke får tildelt en IP-adresse...

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-06-01 18:41

In article <1ev5rfw.zsfn6814bsav2N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Jeg mente bare, at det var en 169.x.x.x adresse der dukkede op, når den
> ikke får tildelt en IP-adresse...

Mjoe, det sætter den som routeradresse.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 21:48

> Mjoe, det sætter den som routeradresse.

Nok bare min dårlige hukommelse så...

--
René

Fra : Thomas

Dato : 17-06-01 18:01

rfn@altavista.net (=?ISO-8859-1?Q?Ren=E9_Frej_Nielsen?=) wrote in message news:<1ev5koq.ymbfrb1q2jjcwN%rfn@altavista.net>...

> Den er bare fjong, bortset fra en typofejl: Det er 192.168.1.1 som
> routeren hedder, ik'?
Korrekt!

> [...]
> samme data som iMac'en og bare sætter IP-adressen til 192.168.1.107? Den
> står til Ethernet i TCP/IP i kontrolpanelet, ik'?
Jo, begge Macer står til Ethernet i tcp/ip'en og indtil nu også i
DHCP.

Når jeg sætter den manuelt som du foreslår, sker der desværre det
samme som tidligere. Netscape åbner, der er liv i ikonet osv, men
efter nogle sekunder siger den, Netscape unable to locate the
server....

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 18:21

> [...]

> samme som tidligere. Netscape åbner, der er liv i ikonet osv, men
> efter nogle sekunder siger den, Netscape unable to locate the

Hvad så hvis du prøver at give den maskine, som _ikke_ sidder i port 1
på hub'en IP'en 192.168.1.6 og lige slukker for TCP/IP på den anden
maskine.

--
René

Fra : Thomas

Dato : 18-06-01 20:04

> Hvad så hvis du prøver at give den maskine, som _ikke_ sidder i port 1
> på hub'en IP'en 192.168.1.6 og lige slukker for TCP/IP på den anden
> maskine.

Mac I som ikke sidder i hubens port 1 sættes manuelt til 192.168.1.6
Den kommer ikke på.
Mac II har indtil nu været slukket. Den sidder i hubens port 1 og
tændes nu. Den kobler sig fint på, og tcp/ip'en tildeler den
192.168.1.7
Mac I stilles nu manuelt til 192.168.1.7, men da Mac II samtidig er på
nettet, opstår der naturligvis konflikt, advarselsskilte osv.

Det gav mig lidt mod på at eksperimentere på forskellig vis.
Jeg har nu forsøgt at sætte et twistet kabel mellem hub og router.
(Selvom routerens anvisning siger det skal være straight). Det
resulterer nu i, at alle andre porte end port 1 i huben forbinder til
nettet. Men stadig kun med en maskine ad gangen, som får nummeret
192.168.1.6 Manuelt har jeg så prøvet at tildele Mac II ......7, men
det hjælper ikke. Jeg prøvede så, med det twistede kabel at gendanne
router konfigurationen via nettet, men det hjalp ikke.

Måske er det noget med den hub jeg ikke har forstået......, men hvor
svært kan det være? I routerens manual står at man skal bruge
straight kabel hvis man forbinder til en hubs uplink port, og det er
netop det jeg har gjort.

Er der mon andre der bruger et Ether Prime 10Mbps 8-port Ethernet Hub,
EP-1008m?

Al hjælp stadig meget velkommen.

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-01 23:08

In article <631d6697.0106181103.46ada9f5@posting.google.com>,
heinesen@mail.dk (Thomas) wrote:

> I routerens manual står at man skal bruge
> straight kabel hvis man forbinder til en hubs uplink port, og det er
> netop det jeg har gjort.

Øehm, din hubs uplinkport, er det ikke BNC'en?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas

Dato : 19-06-01 22:11

> [...]
> det hjælper ikke. Jeg prøvede så, med det twistede kabel at gendanne
> router konfigurationen via nettet, men det hjalp ikke.

Ovenstående fungerer nu! Problemet er på en mystisk vis løst. Altså
stik mod routerens manual, skal der twistet kabel mellem router og
uplink-porten i hub'en, og begge computere tildeles fint hver sin
ip-adresse. Det virkede ikke igår!!!! Men idag virker det. Jeg
skriver igen imorgen hvis det alligevel ikke virker. Og takker for al
hjælp. Skønt at der er nogen derude der lytter og som gider at svare.
Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 22:27

In article <631d6697.0106191310.11c76713@posting.google.com>,
heinesen@mail.dk (Thomas) wrote:

> Problemet er på en mystisk vis løst. Altså stik mod routerens
> manual, skal der twistet kabel mellem router og uplink-porten i
> hub'en,

Står der i manualen til hubben at port 1 er en uplink-port?

Når der er en BNC-port, så plejer det at være den der er uplink-porten.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-01 01:47

(Du mener sikkert "krydset" kabel, og ikke "twisted" ("snoet") kabel.
Ikk'?)

> Står der i manualen til hubben at port 1 er en uplink-port?
>
> Når der er en BNC-port, så plejer det at være den der er uplink-porten.

En BNC-port kan vel ikke være en uplink-port?!

Uplink-porten (undertiden kaldt "cascade-port") er kendetegnet ved, at
leder-parene til at sende og modtage er krydset med hinanden. Det lader
sig ikke rigtigt gøre med et coaxial-kabel, som jo slet ikke har
lederpar.

Thomas skal være opmærksom på, at på hans hub (Ether Prime EP-1008M) er
port 1 og uplink-porten i virkeligheden én og samme port, men med to
stik. De to stik må derfor _ikke_ benyttes samtidigt. (Den fejl har jeg
gjort en gang.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-06-01 03:13

In article <1eva2sv.2m2xu1vfoh0aN%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk>,
Dont.use.this.address@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> En BNC-port kan vel ikke være en uplink-port?!

Jo.

> [...]
> leder-parene til at sende og modtage er krydset med hinanden. Det lader
> sig ikke rigtigt gøre med et coaxial-kabel, som jo slet ikke har

Da jeg var inde at kigge på http://www.prime.com.tw/EP-4.htm første
gang, lagde jeg ikke mærke til at der også var en RJ45-port til uplink,
men hvis jeg lige citerer lidt fra hjemmesiden:

HUB to HUB CASCADING
EP-1005m BNC/RJ45 Uplink
EP-1008m BNC/RJ45 Uplink
EP-1016m BNC/AUI/RJ45 Uplink

Så kan du se hvad BNC-porten er der til, og bliver kaldt for.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-01 23:33

> [...]
> EP-1008m BNC/RJ45 Uplink
> EP-1016m BNC/AUI/RJ45 Uplink
>
> Så kan du se hvad BNC-porten er der til, og bliver kaldt for.

Det kan jo også forstås sådan, at til cascading kan man bruge enten
BNC-porten eller RJ45 Uplink-porten.

Du citerer jo ikke det hele fra siden. Her er hvad de skriver portene:

NUMBER OF PORTS
EP-1005m 5 RJ45, 1 Uplink, 1 BNC
EP-1008m 8 RJ45, 1 Uplink, 1 BNC
EP-1016m 16 RJ45, 1 Uplink, 1 BNC, 1 AUI

Som jeg læser det, skelner de netop mellem en Uplink-port og en
BNC-port.

Men når det kommer til stykket, så er vi jo ikke spor uenige om, hvordan
det fungerer og skal bruges. Vi er kun uenige om betydningen af begrebet
"Uplink-port", og det bliver vi sikkert ikke enige om alligevel.

Mere vigtigt er det, om Thomas får sin ADSL til at fungere!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas

Dato : 21-06-01 07:35

> Mere vigtigt er det, om Thomas får sin ADSL til at fungere!

Og det fik han!
Og tak til Thorkild for at blande sig her til sidst. Den oplysning,
at man ikke kan bruge uplink-port og port #1 samtidig, kunne nok have
løst det hele lidt tidligere. At man så - stik imod anvisning på
routeren - skal bruge snoet kabel var egentlig den anden grund til
misseren.

Tak til alle!
Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-06-01 22:39

> [...]

> skriver igen imorgen hvis det alligevel ikke virker. Og takker for al
> hjælp. Skønt at der er nogen derude der lytter og som gider at svare.

Det var da dejligt. Tillykke!

--
René

Fra : Dann Pedersen

Dato : 19-06-01 23:52

"Thomas" <heinesen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det gav mig lidt mod på at eksperimentere på forskellig vis.
> Jeg har nu forsøgt at sætte et twistet kabel mellem hub og router.
> (Selvom routerens anvisning siger det skal være straight). Det

Det er en kendt fejl i Quick Starts guiden, som vil blive rettet i næste
version af guiden. Når man forbinder netværksnoder, så skal man bruge et
krydset kabel idet upstream og downstream "strømmene" skal vendes i eterhent
kablet. Idet både porten på routeren og på en uplink port er krydset, så
opnår du en så kaldt dobbelt krydsning, hvilket svarer til ingen krydsning.
Det er derfor nødvendigt at benytte et krydset kabel for at få det til at
virke. Hvis du derimod skal tilslutte routeren til en normal port på hubben
så skal det være et lige kabel....

Bemærk iøvrigt at nogle routere giver mulighed for at man _enten_ bruger
uplink porten eller port 1, og altså ikke begge på samme tid.

Dann Pedersen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 17-06-01 21:46

> [...]

> iBook'en har på samme tidspunkt ikke forbindelse til nettet, idet den
> sidder i fx port - det giver følger aflæsning fra tcp/ip:

Har du prøvet af skifte de porte, som de enkelte Mac'er sidder på? Skifter
problemet så til den anden Mac eller er det den samme Mac der virker?

Dann Pedersen