Friskpresset juice
Fra : Henrik

Dato : 17-04-06 17:54

Jeg har af og til købt den i Føtex/Bilka/Netto udbudte "Frugtpressen" der er
lavet af FSP Frischsaftgesellschaft som normalt koster omkring en 20,- til
22,- kroner, (Føtex dyrest)
Jeg faldet over den i Aldi udbudte "Frugtoase" som sjovt nok laves af samme
selskab (FSP) men her koster 1 liter kun 13,-

Frugtpressen er syrlig i smagen og angiver at der bruges ca. 20 appelsiner
modsat Frugtoasen der fortæller at der er brugt mindst 12 appelsiner og i
smagen minder mere om den af Fakta udbudte Rynkeby juice. Begge selskaber
skriver at der ikke tilsættes vand eller andet til saften.

Jeg undrer mig over hvorfor friskpresset appelsinjuice (ikke lavet af
koncentrat) skal koste så meget?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-04-06 18:01

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> writes:

> Jeg undrer mig over hvorfor friskpresset appelsinjuice (ikke lavet af
> koncentrat) skal koste så meget?

Det holder ikke så længe, det er jo ikke pasteuriseret. Det fylder
mere under transporten. Og folk er villige til at betale det mere for
det.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Lars Holst

Dato : 17-04-06 22:08

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> said in

> Det holder ikke så længe, det er jo ikke pasteuriseret. Det fylder
> mere under transporten. Og folk er villige til at betale det mere for
> det.
>
> /Trine

Køb en saftslynge og få friskere juice med bedre smag og færre
tilsætningsstoffer.
Dermed sparer du også penge på længere sigt.

--
Lars Holst

Fra : Emil

Dato : 17-04-06 22:18

Lars Holst wrote:

>Køb en saftslynge og få friskere juice med bedre smag og færre
>tilsætningsstoffer.

Hvad er en "saftslynge"?
Google kender den ikke, så fortæl os uvidende herom.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 17-04-06 22:38

Hej Emil

> Hvad er en "saftslynge"?

Mon ikke saftcentrifuge fortæller mere på google.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 17-04-06 23:56

Max wrote:

>Mon ikke saftcentrifuge fortæller mere på google.

Jeg har selv en saftcentrifuge, så det var også mit første
indfald; men der kunne være være en forskel til en saftslynge,
som jeg aldrig før har hørt om, og derfor ikke kan udtale mig om.

I forbindelsen mellem saftcentrifuger og citrusfrugter, kan der
opstå forgiftninger, og inden jeg kommer nærmere ind på dette,
vil jeg være helt sikker på, hvad der tales om.

Så: Hvad er en "saftslynge"?

m.v.h. Emil

Fra : Christina S

Dato : 18-04-06 21:13

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> opstå forgiftninger, og inden jeg kommer nærmere ind på dette,
> vil jeg være helt sikker på, hvad der tales om.

Jeg ved heller ikke hvad en saftslynge er, men kunne godt tænke mig at høre
om de der forgiftninger, som kan opstå. Det har jeg aldrig hørt før.

Mvh, Christina

Fra : Jørgen Hess

Dato : 18-04-06 21:37

"Christina S" <christina-g@nospam.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved heller ikke hvad en saftslynge er, men kunne godt tænke mig at
> høre om de der forgiftninger, som kan opstå. Det har jeg aldrig hørt før.

Hvis man holder sig til rent dansk uden at indblande fremmedord, er ordet
slynge et fuldgyldigt synonym til centrifuge.
Faktisk bruger man ikke honningcentrifuger men honningslynger. På et mejeri
bruges en mælkecentrifuge ikke en mælkeslynge.
Jeg har tit hørt at tøjet bliver slynget i centrifugen.
mvh
Jørgen

Fra : Emil

Dato : 22-04-06 20:32

Christina S wrote:

>Jeg ved heller ikke hvad en saftslynge er, men kunne godt tænke mig at høre
>om de der forgiftninger, som kan opstå. Det har jeg aldrig hørt før.

Vel har du da så. Det drejer sig om de pestisider, som bruges til
overfladebehandling af citrusfrugter (E230, E231 og E232),
hvilket ikke bør overraske nogen.

Presser man kun saften fra frugtkødet, er det ret ligegyldigt,
hvilke citrusfrugter man anvender. Heri er de fleste eksperter,
også de økologifikserede, enige.

Problemerne opstår, når man bruger de hele frugter, incl.
skaldele, i en saftcentrifuge.
Denne fremgangsmåde giver en meget velduftende saft, som
naturligvis også vil indeholde pestesiderne. Og dette er selve
problemet. At konsistensen er gylle, lader vi ligge.

Jeg har i tidligere indlæg citeret "Husholdningsrådet", som
sagde, at man normalt godt kan tillade sig at bruge skaldelene
fra sprøjtede citrusfrugter, i begrænset omfang (hvad dette så
end er).

Herefter er jeg, via private mails, blevet belært om, at faren
derved, er meget underdrevet. Altså at det er usundt at bruge de
hele frugter i en saftcentrifuge dagligt.
Hvad der er usundt, må du selv definere.

Hvis nogen vil vide mere, kan de søge i de databaser, som
omhandler økologiske frugter.
Hvem kommer med et godt link?

Til glæde for de, som ynder at bruge den farvede olieholdige skal
fra citrusfrugter, kan jeg oplyse følgende:
Ved varm lagring (stuetemperatur) vandrer (migrerer/fordeler)
pestesiderne sig over i det hvide af skaldelene, som herefter vil
indeholde den største del af pestisiderne.

Jeg har ingen dokumentation; men den findes.
Hvem kommer med et godt link?

Hvorfor har købejuice ikke deklareret sukkerindholdet?

m.v.h. Emil

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-04-06 14:41

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Vel har du da så. Det drejer sig om de pestisider, som bruges til
> overfladebehandling af citrusfrugter (E230, E231 og E232),
> hvilket ikke bør overraske nogen.

Det kan godt overraske mig at de pesticider du snakker om har E-numre.

Fra : Emil

Dato : 23-04-06 17:52

Jonas Kofod wrote:

>Det kan godt overraske mig at de pesticider du snakker om har E-numre.

Ja, jeg undrede mig også lidt første gang jeg så det. Men det er
fordi orthopenylphenolerne er flyttet fra pesticider til
konserveringsstoffer (E231 & E232). Jeg kan se, at der er sket
ændringer i listen, netop heromkring.

Hvis nogen vil vide mere, er der en god startside her:
<http://www.altomkost.dk/Spoersmaal_svar_altomkost/overfladebehandling.htm>

m.v.h. Emil

Fra : Lars Holst

Dato : 22-04-06 12:31

Emil <emilsen@nowhere.invalid> said in

> [...]
> opstå forgiftninger, og inden jeg kommer nærmere ind på dette,
> vil jeg være helt sikker på, hvad der tales om.

Fortæl os så om de forgiftninger nu hvor jeg har postet hvad jeg mener med
en saftslynge.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 22-04-06 12:24

> Hvad er en "saftslynge"?
> Google kender den ikke, så fortæl os uvidende herom.
>

> m.v.h. Emil

Sådan en her f.eks.:
http://www.kitchenkapers.com/braunjuicexm.html

Og det der med at citrusfrugter og forgiftning er ikke noget der er et
problem i vores maskine.

--
Lars Holst

Fra : Henrik

Dato : 17-04-06 23:44

"Lars Holst" skrev i en meddelelse
> Køb en saftslynge og få friskere juice med bedre smag og færre
> tilsætningsstoffer.

friskere - ja

bedre smag - kommer vel an på hvor, hvad, hvornår osv der købes ...

Nu er der jo netop ikke tilsat noget i nogen af produkterne - udover at jeg
har opdagaet at Frugtoasen som den eneste skriver at den er blevet
pasteuriseret

> Dermed sparer du også penge på længere sigt.
et net med appelsiner koster når det er billigtst (i Bilka) omkring en 20,-
så hvor ligger besparelsen?

Fra : Lars Holst

Dato : 22-04-06 12:29

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> said in

> [...]
> blevet pasteuriseret

> et net med appelsiner koster når det er billigtst (i Bilka) omkring en

Hvis vi antager at du betaler 2 kr. pr. appelsin (kan sagtens gøres
billigere) så vil et stort glas juice koste 4 kr. Men i og med at alle
frugter og grøntsager (bortset fra rababer og kirsebær) kan bruges vil der
altid (i hvert fald i vores husholdning) være noget man kan blande i en
friskpresning.

Den bedrre smag er garanteret med mindre du eksperimenterer på overdrevet.

Bilka?. Jeg handler aldrig i Bilka.
Jeg får bedre, friskere og billigere frugt hos min grønthandler.

--
Lars Holst

Fra : Emil

Dato : 22-04-06 21:49

Lars Holst wrote:

>Hvis vi antager at du betaler 2 kr. pr. appelsin (kan sagtens gøres
>billigere) så vil et stort glas juice koste 4 kr.

Der kan faktisk kun udvindes 40-45% af frugtens vægt som saft.
Men du har ret: Friskpresset appelsinsaft smager, føles og dufter
meget bedre end noget andet.

m.v.h. Emil