Udrulning af marcipan?
Fra : Bente Christensen

Dato : 15-04-06 10:12

Hej og god påske!

Jeg har fundet en opskrift på en kanellagkage, hvor der skal rulles marcipan
ud.
Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller kagerulle?

Hilsen Bente c.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 15-04-06 11:18

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> marcipan ud.
> Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller kagerulle?

Hej Bente,

Jeg bruger gerne et kæmpe stort stykke bagepapir. Fold det på midten og læg
marcipanmassen ind imellem. Det klistrer ikke på bordet, ej heller på
kagerullen. Og så kan du rulle det *meget* tyndt ud.....

God arbejdslyst.....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Max

Dato : 15-04-06 11:26

Hej Bente

> Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller
> kagerulle?

Renate giver dig et rigtig godt råd, men ellers kan man da købe
marcipan færdig rullet.

Mvh Max

Fra : Bente Christensen

Dato : 15-04-06 19:29

Hej Max
> Hej Bente

> Renate giver dig et rigtig godt råd, men ellers kan man da købe
> marcipan færdig rullet.

Gad vide, om man kan få det i Fakta eller Aldi, da det er Det vidste jeg
ikke.
de eneste butikker, der har åbent her i byen i morgen?

> Mvh Max
Hilsen Bente C.>

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 20:10

> [...]

> ikke.
> de eneste butikker, der har åbent her i byen i morgen?

Hverken Fakta, Aldi eller andre lavprisbutikker har den udrullede marcipan
på hylderne. Man skal i et velassorteret supermarked for at finde den -
Føtex, Bilka, Kvickly er eksempler på den type supermarked.

Jeg bruger to stykker bagepapir, hvor marcipanen bliver lagt imellem. Det er
super nemt at rulle marcipanen ud på den måde, der er ingen opvask, og
bagepapiret, tja, hører man til den meget sparsommelige type, så kan det
genbruges til bagning.

Tina

Fra : Stig Mogensen

Dato : 15-04-06 12:30

Bente Christensen wrote:

> [...]
> marcipan ud.
> Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller kagerulle?

Tjah......eller to lag køkkenfilm?

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Nette

Dato : 15-04-06 15:56

"Bente Christensen" skrev

> Jeg har fundet en opskrift på en kanellagkage, hvor der skal rulles
marcipan
> ud.
> Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller kagerulle?

Film, bagepapir eller lidt mel kan gøre det.

Nette

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-04-06 19:43

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> wrote in news:4440b8de$0$890
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvordan undgår man, at det klistrer både i bordplade og/eller kagerulle?

Lidt kommentarer til de råd du allerede har fået:

Bagepapir: Bruger det selv, fungerer rigtig godt. Selv tegner jeg lige et
omrids på bagepapiret af den størrelse jeg skal bruge, så er det nemmere at
vurdere om man har rullet nok. Skal du rulle en stor flade (overtræk af en
lagkage f.eks), så lad kagerullen trille let hen over marcipanen ind
imellem rulningerne. Så får du en god fornemmelse af om den er jævnt
udrullet.

Film: Kan bruges i en snæver vending, men det er noget sværere da filmen
let rulles ind i marcipanen og film jo i sig selv let klisterer sammen.

Mel: Det bruger man bare ikke. Punktum. Man bruger flormelis. Men vær
varsom, så du ikke kommer til at søde unødigt.

Kan man lokke opskriften på den kanelkage ud af dig?

Fra : Bente Christensen

Dato : 16-04-06 00:23

Hej.
"Kent Oldhøj" <oldhoj@g-m-a-i-l.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udrullet.

> Kan man lokke opskriften på den kanelkage ud af dig?

Mange tak for dine betragtninger angående udrulning af marcipan.
Jeg håber, det lykkes, da jeg skal have 18 familiemedlemmer til frokost og
kaffe i anledning af vores datters 13-års fødselsdag.
Her kommer så opskriften:
150 g. hvedemel,
1 tskf. kanel,
150 g. smør,
150 g. sukker,
1 - 2 æg.
Fyld:
2 dl. piskefløde,
100 g. marcipan,
ca 4 spsk. hindbærsyltetøj.
Pynt:
1½ dl. piskefløde,
10 - 15 mandler.
Fremgangsmåde:
Bland mel og kanel og hak fedtstoffet i med en kniv og smuldr det derefter
grynet med fingrene.
Tilsæt sukker og æg og saml hurtigt dejen.
Læg den koldt i mindst en halv time.
Del dejen i tre dele og rul dem ud til en rund plade på ca 22 cem. i
diameter.
Bag bundene i 15 min. ved 200 grader. Lad dem afkøle på en bagerist. Bager
man mere end en portion bunde, kan de opbevares i dåse med tætsluttende låg.
Pisk fløden til fyldet stift.
Kom halvdelen af flødeskummet på den nederste bund.
Rul marcipanen ud til en cirkel af samme størrelse som bundene.
Læg marcipanen oven på flødeskummet og læg den anden kanelbund henover.
Smør forsigtigt syltetøjet ud over bunden og dæk med resten af flødeskummet.
Læg bund nr. 3 over.
Pisk fløden til pynten stiv og pynt lagkagen med flødeskummet.
Skold´, smut og snit mandlerne og drys dem over.
Hilsen Bente C.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-04-06 19:47

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> wrote in news:44418049$0$847
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Her kommer så opskriften:

Tak for det. Det ligner en succes lagkage. Jeg har lavet MANGE lagkager (vi
snakker i 100vis) til både børn og voksne, og de mest populære er sjovtnok
ikke for søde.

Jeg tror jeg skal prøve din variant i nær fremtid, også fordi den ikke
ligner mine andre favoritter altfor meget.

Fra : Max

Dato : 16-04-06 19:53

Hej Kent

> lagkager (vi snakker i 100vis) til både børn og voksne, og de mest
> populære er sjovtnok ikke for søde.

Er det ikke netop det problem vi møder i udlandet, f.eks. tyskere
laver rigtig flotte lagkager, men føj hvor de smager, det er ikke
andet end sukker og fedt. I danmark foretrækker vi jo netop
den ikke for søde kage.

Mvh Max