Næringsværdi i tørrede kikærter?
Fra : Anders

Dato : 14-04-06 19:39

Er der nogen der ved hvor høj næringsværdien er i (økologiske) tørrede
kikærter?

Jeg fodrer min papegøje med dem - efter at de har ligget i blød i 12 - 24
timer og er på nippet til at spire - og den er helt vild med dem.

Jeg spekulerer bare på hvor sunde de er?

Hvilke vitaminer og mineraler har de?

-Anders

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-06 21:21

Anders skrev:

> [...]
> i blød i 12 - 24 timer og er på nippet til at spire - og den er
> helt vild med dem.
>
> Jeg spekulerer bare på hvor sunde de er?

Se fx <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0484>. Men
siger det dig noget? Kender du en papegøjes næringsbehov?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Anders

Dato : 15-04-06 00:08

> Se fx <http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0484>. Men
> siger det dig noget? Kender du en papegøjes næringsbehov?

Tak, ja, jeg ved naturligvis at de skal have en meget varieret kost. Frugt
& grønt og forskellige frø osv. osv..
Kikærterne er bare et par gange om ugen og blandetmed andre ting. Den
spiser bare virkelig mange kikærter når de er der

-Anders

Fra : LarsJ

Dato : 14-04-06 21:24

Anders skrev:
> [...]
> timer og er på nippet til at spire - og den er helt vild med dem.
>
> Jeg spekulerer bare på hvor sunde de er?

Næringsindhold pr. 100 gr.
Energi 1449 kJ/347 kcal
Protein 20 g
Kulhydrat 50 g
Fedt 7 g

Indeholder bl.a. kalk, K-vitamin, B6-vitamin, kobber m.v.
Kobber er ikke noget mennesker skal have for meget af, men der skal
spises anseelige mængder før man(eller Poppedreng) falder af pinden

Om papegøjer så har samme næringsbehov som mennesker er nok et spørgsmål
til en af kæledyrsgrupperne...

Lars

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 14-04-06 22:41

LarsJ skrev i meddelelsen <444004f6$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>Kobber er ikke noget mennesker skal have for meget af, men der skal
>spises anseelige mængder før man(eller Poppedreng) falder af pinden

Til gengæld er ens kobberniveau afgørende for evnen til at optage C-vitamin,
så der er ingen grund til at negligere indtagelsen af kobberholdige emner.

hvm
--
You only live once — and the Earth is flat.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-04-06 21:06

"Henrik Veber Madsen" <hvm@mail.uni2.dk> skrev i en meddelelse

[...]

På Møn lige før Ulfhale ligger et område der bliver afgræsset af får.
Desværre var området plaget af at flere får bare døde, indtil man fandt ud
af at græsningsområdet overhovedet ikke frigiver kobber til græsset.
Problemet løses ved at der i et skulderblad skydes en lille kobberpille ind,
det skal kun gøre én gang i fårets levetid.

mvh
Jørgen

Fra : Anders

Dato : 17-04-06 21:53

> [...]
> Problemet løses ved at der i et skulderblad skydes en lille kobberpille
> ind, det skal kun gøre én gang i fårets levetid.

Ganske interessant!

Fra : Anders

Dato : 15-04-06 00:10

> [...]
> anseelige mængder før man(eller Poppedreng) falder af pinden
>
> Om papegøjer så har samme næringsbehov som mennesker er nok et spørgsmål

Tak!

Det lyder rigtig godt at der er meget kalk i - for den gider nemlig ikke at
æde sin kalk-blok )

- B6 skulle vist også være ret sundt! Findes det ikke også i ølgær?

-Anders