Holdbarhed fersk lammekølle
Fra : Mogens

Dato : 12-04-06 19:40

Min viv hjembragte idag en fersk lammekølle som slagteren vacuumpakkede
for hende. Iflg. slagteren kunne kalorius godt holde sig til fredag, men
nu er gæsterne "skudt" til lørdag. Går den?
Jeg synes det vil være en skam at smide den i fryseren og så tø op igen,
men omvendt er der jo heller ikke meget skæg ved en rådden lammekølle.

P.f.h.t.
Mogens

Fra : Gert Krabsen

Dato : 12-04-06 20:06

Mogens wrote:
> Min viv hjembragte idag en fersk lammekølle som slagteren vacuumpakkede
> for hende. Iflg. slagteren kunne kalorius godt holde sig til fredag, men
> nu er gæsterne "skudt" til lørdag. Går den?

Uden tvivl. No problemos. Se på holdbarhedsfristen på Føtex's ferske kød..

Havde det være hakket kød (=større overflade til iltning og
bakterievækst), havde jeg nok smidt det i fryseren en dags tid.

> Jeg synes det vil være en skam at smide den i fryseren og så tø op igen,
> men omvendt er der jo heller ikke meget skæg ved en rådden lammekølle.

Helt enig, men hvis den rådner på tre dage i indpakket stand, så bør
slagteren have den i hovedet igen - udpakket - for så har han snydt dig
med det 'ferske' kød.

mvh
Krabsen

Fra : Emil

Dato : 12-04-06 20:48

On Wed, 12 Apr 2006 20:40:24 +0200, Mogens wrote:

>Min viv hjembragte idag en fersk lammekølle som slagteren vacuumpakkede
>for hende. Iflg. slagteren kunne kalorius godt holde sig til fredag, men
>nu er gæsterne "skudt" til lørdag. Går den?

Du véd ikke, i hvor lang tid slagteren har opbevaret den i
kølerum, eller i butikken.

Du har vel hjembragt 'dyret' i en termopose, og sørget for IKKE
at bryde kølekæden.
Så ja, den går; der sker ikke meget på en extra dag, hvis du har
behandlet køllen fornuftigt.

>Jeg synes det vil være en skam at smide den i fryseren og så tø op igen,
>men omvendt er der jo heller ikke meget skæg ved en rådden lammekølle.

Du kan også bruge den extra tid, til gøre køllen extra lækker.
Der gøres ved at gourmetsalte den og ved at
koldstege/(lavtemperaturstege) den, før den grilles umiddelbart
før serveringen.

Du kan læse mere herom ved at hente denne PDF-fil:
<http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf>

Hvis du vil vide mere, så kig her:
<http://www.danskeslagterier.dk/smcms/SF_forside/Videncenter_SF/Publikationer_SF/publikationer_2001SF/Koedets_kvalitet/Index.htm?ID=1846>
= <http://makeashorterlink.com/?M14D52747>

>P.f.h.t.

Velbekomme.

m.v.h. Emil

Fra : Mogens

Dato : 12-04-06 21:03

Emil wrote:

> [...]
> før serveringen.
>
> Du kan læse mere herom ved at hente denne PDF-fil:

Tusind tak til jer begge! Kølekæden er ikke brudt, så vi lader den blive
i køleskabet til fredag hvor vi prøver tippet med gourmetsaltning. Lyder
rigtig lækkert, så det glæder vi os meget til!

Hilsen / Mogens

Fra : Emil

Dato : 13-04-06 02:21

On Wed, 12 Apr 2006 22:03:06 +0200, Mogens wrote:

>Tusind tak til jer begge! Kølekæden er ikke brudt, så vi lader den blive
>i køleskabet til fredag hvor vi prøver tippet med gourmetsaltning. Lyder
>rigtig lækkert, så det glæder vi os meget til!

Det bliver garanteret rigtigt godt (Er afprøvet).

Jeg vil dog anbefale, at du allerede i dag (torsdag) salter
køllen efter de anvisninger der blev givet i PDF-filen.
Tykkelsen på køllen, er ret stor, så det tager lang tid for
saltet at trænge igennem det hele. Så start hurtigst muligt.

Et andet trick er, at snitte/knuse krydderierne, og smørre dem
ind på kødet allerede nu, sammen med saltet.
Da smagsstofferne fra de forskellige krydderier kan opløses i
forskellige vædsker (vand, eddike, sprit, olie m.fl.), så lav en
helgardering.

Det vil nok føre for vidt, at uddybe dette nærmere. Men jeg håber
du fik lidt inspiration.

m.v.h. Emil

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-04-06 00:05

Uden at kunne sige det med sikkerhed, så tror jeg godt at I kan "risikere"
det. - Jeg ville i hvert fald godt turde spise den også selvom I skyder det
til lørdag

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 13-04-06 10:02

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Uden at kunne sige det med sikkerhed, så tror jeg godt at I kan "risikere"
> det. - Jeg ville i hvert fald godt turde spise den også selvom I skyder
> det til lørdag

Meget fornuftigt!
Hos os tøes en frossen lammekølle op i køleskabet - et par dage - men får
ofte lov til at ligge op til en uge mere til yderligere "modning". Vi lider
ikke af den "dato fixering" som fantastisk mange
uden megen kendskab til mikrobiologi og kød/køle/fryse/optøningsteknik - og
det gælder vel de fleste - er skræmte af. Men der er selvfølgelig mange
produkter, hvor vi absolut prioriterer friskhed, og dertil er datomærkningen
en stor hjælp.
Med venlig hilsen
Aksel