Chilie con carne opskrift
Fra : René Hvid

Dato : 11-04-06 22:36

Hej NG

jeg mangler en god afprøvet opskrift på rigtig god chilie con carne,
er der nogen der har sådan en som vil ud med den

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : TL

Dato : 12-04-06 06:41

"René Hvid" <dsl210448@vip.cypercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg mangler en god afprøvet opskrift på rigtig god chilie con carne,
> er der nogen der har sådan en som vil ud med den

Hér er en sikker chili-vinder der er perfekt til gæstemad.

Har lavet denne masser af gange og den er nem og smager rigtig godt.

2 kg. oksekød i tern. Gerne lidt fedtmarmoreret.

1/2 kg. løg i tern

1 hel hvidløg pillet og hakket fint

2 spsk. stødt spidskommen

2 spsk. stødt koriander

3 spsk. oregano

1 mørk stærk øl

1 kop stærk kaffe

3 dåser hakkede tomater

1 spsk. chilier - hakket fint

Salt og peber

I en stor stegegryde over stærk varme kommes olien.

Heri brunes kød, løg og hvidløg.

Spidskommen, koriander, oregano og chili kommes i, og der spædes op med øl,
tomat og kaffe.

Lad kødet simre ved svag varme i mindst 3 timer under låg. Ligesom i Texas
kan det være en fordel at starte dagen før.

Når kødet er mørt, koges det videre uden låg, til stuvningen har fået en
grødet konsistens, som ligner en god chili.

Smag til med salt, peber og chili, og evt. mere spidskommen og oregano.

Tilsæt evt. bønner efter smag og behag.

Serveres med godt brød og øl til.

/Torben

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-04-06 08:29

> [...]
>
> jeg mangler en god afprøvet opskrift på rigtig god chilie con carne,
> er der nogen der har sådan en som vil ud med den

Hej Rene,

Jeg har igennem de sidste 6-7 år udviklet min egen Chili con carne opskrift.
Årsagen er, at min mand dyrker chili og gerne spiser chili hver dag. Han er
ret begejstret for min efterhånden vellykkede "Chili".

Først og fremmest skal en "Chili" tage god tid.

Du skal bruge følgende:

En oksebov-steg (kalvebov går også, men bliver ikke helt så kraftfuld)
Stegen skal helst indeholde ben - det giver smag.

Et par løg

Et hvidløg

Smør til brunning...

Du tager en stor støbejernesgryde og smelter smøret. Stegen brunes. To løg
og et par fed hvidløg smides i og brunes med til sidst. (Løgene skal bare
være skåret i grove både)

Der hældes vand over så det lige dækker stegen og låg lægges på. Herefter
lader du den simre i en 3 timer, som du passende kan bruge på at bage et
solidt madbrød der passer til. (Du kan også dovne den og smutte omkring
bageren efter flutes.)

Når stegen er meget mør, tager du den op og lader den køle i ti minutter.
Herefter "plukker" du den i stykker med fingren. Du kan også skære den i
tern, men jeg synes nu den bliver lækrest, når den "trævler".

Så kommer der lige en ingrediensliste over de ting du skal bruge for at få
det endelige resultat:

Et par fed hvidløg
1 løg
olivenolie
1 ½ tsk. spidskommen
2 dåser hakkede flåede tomater
½ glas tomatpure
1 dåse kidney bønner i chili
lidt af suppen fra stegen
1 pose frossen serranomos
1 tsk.salt

Den frosne serranomos kan du erstatte med med lidt frisk chili (brug gerne
habanero, men med varsom hånd - Hak fint, ingen vægge, ingen frø og husk
handsker!!!!!)
Serrano findes meget sjældent i handlen, men jeg synes det er den bedste
chili til "Chili". Mine er hjemmeavlet og de er desværre kun egnet til
drivhus og ikke til vindueskarmen.

Nå -

Du må videre med din "Chili" -

Du tager igen de store støbejernsgryde og smider på blusset.
Kom et svat olivenolie i og varm op. Finthakket hvidløg, hakket løg og
spidskommen vendes lynhurtigt i den varme olie. (ikke noget med svedne løg)
Nu tilsætter du kødet igen og vender rundt.
Resten (Flåede tomater, pure, bønner, salt og chili kommes i. Nu må du så
se, hvor tynd du vil have din "Chili" - lidt af suppen hældes i - Jeg plejer
vel at bruge et par deciliter eller tre.
Din "Chili" skal nu simre i en ½ times tid, men gerne længere...

Imens kan du jo dække bordet og skære dit lækre madbrød. "Chili" spise med
ske af en dyb tallerken og man serverer blot brød og smør til. Nogen
foretrækker rødvin til, men godt øl er bestemt heller ikke at foragte. Vand
egner sig ikke, hvis nu chilien er blevet for stærk. Alkohol er god til at
"binde" capsaicinen....

Portionen er vel ca. til 4 almindelig mennesker. (Hvis det skal være rigtig
godt, kan du lave din Chili dagen før. en tu i køleskabet og en opvarmning
gør den rigtig godt.
Og skal der være fest, kan du evt. server en gang nachos med hjemmelavet
gaucamole til "forret"

Pyha... Sikke en smøre det blev til -

God fornøjelse og velbekomme.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : René Hvid

Dato : 12-04-06 12:55

"Renate Jacobsen" skrev
> Pyha... Sikke en smøre det blev til -
>
> God fornøjelse og velbekomme.
>

> --

Mange tak, denne opskrift lyder som noget af det jeg ledte efter, jeg
erindre dog at der også blev brugt øl og chokolade i den jeg havde en gang,
men det kan jeg jo lade komme an på en smagsprøve

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Helle Petersen

Dato : 12-04-06 13:34

....Er det kun mig der mangler et stykke kanel og lidt "højoktan"-chokolade
(højt kakaoindhold) i chilien?
Det sunes jeg der skal til for at give lidt "sødt" modspil til chili´en.

Velbekommen og giv dig GOD tid
Helle

Fra : Davidsen

Dato : 12-04-06 17:59

Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dag. Han er ret begejstret for min efterhånden vellykkede "Chili".
>
> Først og fremmest skal en "Chili" tage god tid.

Det lyder dæl'me godt!
Tak for den

Mvh
Davidsen

Fra : Davidsen

Dato : 12-04-06 17:56

> [...]
>
> jeg mangler en god afprøvet opskrift på rigtig god chilie con carne,
> er der nogen der har sådan en som vil ud med den

Kommer lige med min hverdagsudgave også

Som alle andre opskrifter kan den jo varieres efter smag, men denne er
spiselig og tilpas stærk, uden at man kommer til skade...
Kan serveres som den er, eller meget gerne med et stykke groft brød til, og
evt. med en klat creme fraiche til.
Hvis man kan lide det meget stærkt, kan jeg anbefale at tilsætte flere
forskellige slags friske chili'er, tørret chili, chilisaucer osv. Det giver
en god smag...

God fornøjelse

Mvh
Davidsen

2-3 spsk. olie
150 g bacon, i stumper
1-3 løg, hakkede
500 g hakket oksekød

Baconstumper svitses i olie, indtil de begynder at få farve. Løg tilsættes
og svitser med indtil de begynder at få farve.
Oksekød tilsættes og svitses.
Herefter tilsættes (jævn varme, rør lidt ind imellem):

2-3 fed hvidløg, finthakket

1 habanero-chili, finthakket
eller
2-3 spanske chili'er, finthakkede

2 grønne/røde/gule peberfrugter skåret i tern

1 ds hakkede tomater
1 lille ds tomatkocentrat

ca. ½ øl (alm. pilsner)

½-1 bouillonterning eller tilsvarende flydende bouillonkonc.

1 laurbærblad
ca. 1 spsk. spidskommen, stødt
1-2 tsk. timian
1-2 tsk. basilikum
1-2 tsk. oregano
ca. 1 tsk. koriander, stødt
ca. 1 tsk. knust chili ell. chilipulver
ca. ½ tsk. sort peber, stødt
1 sjat lime- eller citronsaft

2-4 tern kogechokolade eller tilsvarende mængde overtrækschokolade (meget
gerne "god" chokolade i stedet, men dette er jo hverdagsudg.)
2 tsk sukker (Udelades hvis chokoladen er meget sød)

1 ds røde kidneybønner (Skyl lagen af i en si under koldt vand). Det er
naturligvis bedre, billigere osv. selv at sætte bønner i blød, men jeg
glemmer det som regel.

Herefter skal retten stå og "bloppe" lidt uden låg, ca. 10 min., så
alkoholen kan dampe af. Supplér evt. med mere øl eller vand, hvis
konsistensen ikke er rigtig - det er smag og behag...
Læg låg på og lad retten simre for svageste varme, mindst ½ time, men gerne
meget længere. Lav gerne retten dagen før, og varm den langsomt op når den
skal bruges. Jeg foretrækker først at komme bønnerne i ca. ½ time før man
vil spise retten, da de ellers smatter for meget ud efter min smag.

Tilsæt efter smag:
- En god sjat sød chilisauce
- Hakkede jalapenos
- Tabasco
- Majs
- Syltede peberfrugter/Tomatpaprika
- En sjat rød balsamico
- Mere eller mindre væske - øl, vand ell. bouillon - nogle foretrækker en
konsistens som tyk suppe, andre foretrækker som tyk kødsauce...
- Hvad som helst som man synes kunne være hyggeligt at prøve