Kaffekværn - hvilke kan anbefales?
Fra : Beeblebrox

Dato : 09-04-06 18:29

Hej NG

Jeg står og skal til at anskaffe mig en kaffekværn i god kvalitet (men
gerne stadigvæk betalbar). Jeg skal primært bruge den til min
moccabrygger (espresso og latte).

Jeg har allerede en OBH 'kaffekværn' som i virkeligheden er en kaffeblender:
<http://shop.jubii.dk/ecommerce-products/view?mapping%5fid=884&product%5fid=28039>
Problemet med blenderen er at det er meget svært at opnå ensartet maling
af bønnerne. Dette gælder både fra gang til gang men også indenfor den
enkelte kværneproces da de blendede bønner ikke forlader knivene men
bliver til finere og finere pulver, mens andre grovere stykker bliver
væk fra kniven.

Nu er spørgsmålet hvad der _ellers_ kan anbefales?

Jeg har set lidt på en 'Saeco Conica' kaffekværn:
<http://shop.jubii.dk/ecommerce-products/view?product_id=7527>

Er der nogle der kender den og kan anbefale/fraråde den?

Er der evt. andre bedre køb som jeg bør overveje?

Vh,
Claus

--
DK: Besøg min HTPC & selvbyg side // UK: Visit my HTPC & DIY page
<http://htpc.sports-mc.dk>

Fra : Hauge

Dato : 09-04-06 19:00

Hej
Beeblebrox wrote:
> Jeg har set lidt på en 'Saeco Conica' kaffekværn:

Den er på tilbud i vores lokale Kvickly Xtra til 100 kr, sat ned fra 400
eller 500 kr...
Hvis den ikke findes ved dig, kunne jeg da godt købe en for dig.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060409175941@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 09-04-06 19:09

Hej Hauge

> Den er på tilbud i vores lokale Kvickly Xtra til 100 kr, sat ned fra
> 400 eller 500 kr...

Jeg har også kikket på den i Horsens hvor den også er på tilbud.

Mvh Max

Fra : Margrete Johansen

Dato : 09-04-06 19:43

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
> eller 500 kr...
> Hvis den ikke findes ved dig, kunne jeg da godt købe en for dig.

Hej Hauge.

Vil du fortælle hvor din lokale Kvickly er? På forhånd tak.

Margrete

Fra : Hauge

Dato : 09-04-06 20:31

Hej
Margrete Johansen wrote:
> Vil du fortælle hvor din lokale Kvickly er? På forhånd tak.

Viby J

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060409193100@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Lauridsen

Dato : 09-04-06 19:55

> Den er på tilbud i vores lokale Kvickly Xtra til 100 kr, sat ned fra 400
> eller 500 kr...
Ved du om den også er på tilbud i den "normale" Kvickly?

/Lars

Fra : Hauge

Dato : 09-04-06 20:31

Hej
Lauridsen wrote:
> Ved du om den også er på tilbud i den "normale" Kvickly?

Jeg har kun set den i butikken, ikke i en avis eller lign.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060409193135@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 09-04-06 20:18

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hej
>
> Den er på tilbud i vores lokale Kvickly Xtra til 100 kr, sat ned fra 400
> eller 500 kr...

Er det ikke mistænkeligt meget? Duer den til noget i praksis?

De 500 kr er jo i forvejen ikke frygtelig meget for en rigtig kværn.

Fra : S.A. Bob

Dato : 09-04-06 20:49

www.coffeegeek.com kan du finde et hav af anmeldelser. Der er flere
forhandlere i Danmark med varierende udvalg, men jeg kan klart anbefale
www.risteriet.dk.

Mit råd er at bruge lidt tid på coffeegeek til at få et overblik over, hvad
der er skidt og kanel. Og så er jeg selv af den holdning, at hvis der er ét
sted i kaffebrygning, hvor man IKKE skal spare, så er det på kværnen. De
billige går i stykker og laver for meget støv, de opvarmer kaffen når de
kværner etc.

God fornøjelse!

BOB

Fra : Max

Dato : 09-04-06 21:14

Hej

> de opvarmer kaffen når de kværner etc.

Man kan ikke kværne kaffe uden at den bliver varmet op, det
er en simpel naturlov og os der hentede frisk malet kaffe på
det lokale kaffebrænderi i vores barndom, ja vi husker også
at posen var varm når den blev langet over disken.

Mvh Max

Fra : S.A. Bob

Dato : 09-04-06 22:39

Lad mig omskrive mine egne ord:

Så kaffen ikke varmes unødigt op. En del billige kværne har den fæle fejl at
de varme kaffen alt for højt op fordi selve kværnene er små og kører meget
hurtigt.

Derfor: Køb en kaffekværn med gods i.

Fra : Max

Dato : 10-04-06 18:54

Hej

> Så kaffen ikke varmes unødigt op. En del billige kværne har den fæle
> fejl at de varme kaffen alt for højt op fordi selve kværnene er små
> og kører meget hurtigt.

Ok, så er vi jo enige :)

> Derfor: Køb en kaffekværn med gods i.

Der kan jeg fint følge dig, jeg kikker rundt for at finde en model,
men foreløbig er det blevet ved kikkeriet.

Mvh Max

Fra : TA

Dato : 10-04-06 16:18

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in message

> [...]
>
> Er der nogle der kender den og kan anbefale/fraråde den?
>
> Er der evt. andre bedre køb som jeg bør overveje?

Til espresso-kaffe er ensartetheden og finheden af formalingen såvidt vides
afgørende for et godt resultat. Nogen påstår endda, at kværnen her er
vigtigere end espresso-maskinen.

Hvis du derimod 'bare vil et trin op af stigen', så giver en billig
kaffekværn mulighed for en mere ensartet formaling, ligesom formalingen kan
indstilles i forskellige finheder.

Kvalitetsforskellen på kværnene i 500,- kroners klassen ligger nok mest i
hvilket materiale kværnehjulene er fremstillet af, hvordan de er lejret og
om formalingen justeres vha mekanik udført i metal eller plastik.

Som andre har foreslået, er det nok en god ide at høre, hvad fx
<www.risteriet.dk> har i samme prisklasse.

--
TA

Fra : H&M

Dato : 10-04-06 21:15

> Jeg står og skal til at anskaffe mig en kaffekværn i god kvalitet (men
> gerne stadigvæk betalbar). Jeg skal primært bruge den til min moccabrygger
> (espresso og latte).

Jeg har en Solis Maestro Plus kværn som helt klart leverer varen, men ja
check hvad de skriver rundt omkring i verden.
Den sværeste diciplin er iøvrigt espresso formalingsgraden, den skal være
tilpasset perfekt til din espresso maskine, og være konstant gang på gang.
Selve det at male dine bønner rigtigt er 1 af hemmlighederne bag den gode
kaffeoplevelse. Brug derfor dine penge på 1 god kværn som kan holde i mange
år.

Just mit tip....Jeg er ivertfald glad for at have en god kværn....God jagt.

Fra : jail

Dato : 11-04-06 09:12

On Mon, 10 Apr 2006 22:15:17 +0200, "H&M" <mosvad@nulspammail.dk>
wrote:

>Jeg har en Solis Maestro Plus kværn som helt klart leverer varen, men ja

Jeg kan kun tilslutte mig denne lovprisning Selvom dette er min
første kaffekværn så vil jeg mene den er rigtig god (se evt. reviews
www.coffeegeek.com - Jeg bruger den hver dag og er ihvertfald ikke
skuffet - men den koster jo også et par kroner :)

/Jakob

Fra : H&M

Dato : 11-04-06 09:59

Fra : H&M

Dato : 11-04-06 10:03

> [...]
> på www.coffeegeek.com - Jeg bruger den hver dag og er ihvertfald ikke
> skuffet - men den koster jo også et par kroner :)

Det er også min første kaffekværn, da jeg ikke regner min OBH kaffe blender
med.
Jeg brugte selv rigtig lang tid på nettet før jeg købte denne kværn, og den
er hver en krone værd.

Min stald: Botticelli II, I-Roast 2, Solis Maestro Plus.= Rigtig god
kaffe.

Fra : S.A. Bob

Dato : 11-04-06 21:27

Tja Solisen var også min første - tja hvis man ikke tæller blenderen fra
Bosch med

Ellers har jeg haft en Mazzer Mini stående til espresso et års tid
efterhånden. Den er parret med (jeg tør næsten ikke indrømme det) en FF X3.
Nå ja, og en Imex rister sørger for altid friskristet kaffe...

BOB