Spiritus og varme
Fra : Kent

Dato : 02-04-06 12:34

Hej

Det er ikke så tit, jeg skriver i denne gruppe, men jeg følger
ivrigt med hver dag .

Der er noget, jeg er kommet til at tænke på. Jeg har jo et
barskab med mange forskellige slags spiritus, og i barskabet
er der selvfølgelig lys. Lyset kommer fra almindelige el-pærer,
og de producerer altså en del varme. Der kan blive ret så
varmt i skabet.

Kan denne varme påvirke spiritussen på længere sigt????

Vh
Kent.

Fra : Brian S

Dato : 02-04-06 18:08

Ja. Det er direkte farligt at drikke den slags. Rør det ikke og stil
afholdende vagt ved barskabet.
Jeg vil gerne være behjælpelig med at afhente partiet og bringe det
til sikker opbevaring.

Fra : Kent

Dato : 03-04-06 18:31

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Ja. Det er direkte farligt at drikke den slags. Rør det ikke og stil
afholdende vagt ved barskabet.
Jeg vil gerne være behjælpelig med at afhente partiet og bringe det
til sikker opbevaring.

-

Lad venligst være med at svare, hvis ikke du har noget mere
fornuftigt at skrive!

Kent.

Fra : Max

Dato : 04-04-06 19:39

Hej Kent

> Lad venligst være med at svare, hvis ikke du har noget mere
> fornuftigt at skrive!

Nå, lidt sjov skal der vel også være plads til :)

Jeg kan ikke garantere, men varmen burde ikke gøre den
store forskel, mit barskab står således at det i sommertiden
bliver meget varmt og det indeholder flasker der er åbnet
for mange år siden og de har nu ikke taget skade af det.
Derimod er jeg af den overbevisning at øl, spiritus og vin
skal opbevares langt væk fra lys.

Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-04-06 12:38

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> Hej
>

> Kan denne varme påvirke spiritussen på længere sigt????
>
> Vh
> Kent.

I gamle dage samlede jeg på små flasker fra Tyskeland. En dag besluttede jeg
mig dog for at drikke alle sammen (med lidt hjælp fra min fætter o.a.), men
da var en del af dem blevet for gamle. De "forgamlede" smagte mærkeligt
sødelige og "indelukkede".
Efterfølgende har jeg aldrig ladet alkohold stå for længe.

Nu havde en del af mine flaskerne et par år eller tre på bagen, men jeg vil
tro en varm lampe vil fremskynde denne ældningsprocess.

Dette er nok ikke til megen hjælp, men måske der kommer et indlæg med en
mere videnskablige vinkel.

Bjarne K.

Fra : Kent

Dato : 03-04-06 18:33

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> [...]
> tro en varm lampe vil fremskynde denne ældningsprocess.
>
> Dette er nok ikke til megen hjælp, men måske der kommer et indlæg med en

Mange tak for svaret . Ja, jeg har også en mistanke om, at varmen
kan skade spiritussen på længere sigt - men det er kun en fornemmelse.

Kunne være rart, hvis én eller anden kunne smide nogle hårde
facts på bordet .

Vh
Kent.

Fra : (-Peter-)

Dato : 04-04-06 19:11

Kent skrev:
> [...]
> varmt i skabet.
>
> Kan denne varme påvirke spiritussen på længere sigt????

hej..

hermed et kemisk svar:

så længe flaskerne er hundrede procent tætte burde alkohol procenten
ikke ændres, dog kan lys generelt lave mange "underlige" reaktioner, og
hvis du læser på forskellige flasker finder du nok teksten beskyttes mod
lys...

dog er dette nok ikke tilfældet for vodka og lignende der ikke er meget
andet end vand og sprit..

mvh
peter