Roskilde: Magnetic Fields/Patti Smith
Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-06-01 16:49

Jeg har ikke købt Roskilde-billet i år. Jeg orker ikke rigtigt det primitive
teltliv, og programmet byder ikke på de vilde glædelige overraskelser (Hvor
er pladeaktuelle/turnerende navne som Pulp, Radiohead, The Strokes,
Starsailor, Belle & Sebastian, Tindersticks, Air, Eminem, Weezer, Wheatus
etc?)

De eneste navne jeg VIRKELIG har lyst til at se, er Magnetic Fields og Patti
Smith.

Jeg er en lykkelig mand i øjeblikket, for jeg har lige opdaget at Magnetic
Fields (ifl. deres officielle hjemmeside) spiller om søndagen, hvor man jo
kan købe. . . . tadaaa. . . .søndagsbiletter!

Mit spørgsmål er så: Er der nogen der har insider-information om hvornår
Patti Smith spiller? Den officielle hjemmside nævner slet ikke Roskilde på
tour-fortegnelsen. . . .

mvh Michael

Fra : AK

Dato : 15-06-01 16:12

Du kan ikke regne med noget som helst....
Hvis de skriver at de spiller om Søndagen så står det i deres kontrakt.

Programmet bliver først endelig frigivet Mandag eller Tirsdag før
festivallen. Festivallen har selvfølgelig en idé om hvor og hvornår de
forskellige band skal spille, men der sker mange ændringer i sidste øjeblik.
Ideén med Roskilde er ikke at "gå til koncert" det fede ved Roskilde er at
det netop ikke er aktuelle bands/bands der er på tour. Ideén er at udvide
sin musikhorisont og høre/opleve noget musik man ikke kender i forvejen.
Hvem hørte det dér nye irske band i ´82 - de spillede for 400-500 mennesker
søndag eftermiddag på canopyén. Jeg tror alle kender U2 idag.

Jeg kan sætte nok så mange krydser ud for band jeg gerne vil høre men ender
altid et andet sted. En af mine bedste koncerter var Big Fat Snake på hvid
scene i ´91. Der var ca. 150 mennesker som fik en kanon oplevelse midt i
muderet...... Hvid scene var dengang en meget lille scene og lå der hvor
deyday lå sidste år.

Tag på festival og lev det primitive teltliv, men få udvidet din
musikhorisont

Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-06-01 17:25

> Du kan ikke regne med noget som helst....
> Hvis de skriver at de spiller om Søndagen så står det i deres kontrakt.

Rigtigt nok, men mon ikke de er lidt mindre tilbøjelige til at rokere rundt
på bands som Mangetic Fields, der kommer helt fra USA? Som regel er det i
højere grad danske bands og nye unge ambitiøse der bliver flyttet for at
kunne fylde huller ud i sidste øjeblik.

> [...]
> sin musikhorisont og høre/opleve noget musik man ikke kender i forvejen.

Efter 7 års Festival i træk (heldigvis minus katastrofe-året sidste år) hvor
jeg hvert år har set sådan ca. 20 koncerter ER min rock/pop/electronica
horisont allerede ret udvidet. Hvis jeg VIRKELIG skulle have min horisont
udvidet skulle jeg begynde at tage til Jazz festivaller eller at gå til
opera (Yeah, right. . .zz). Jeg følger rimeligt godt med, og på
Roskilde-programmet i år er der faktisk ikke ret mange bands jeg ikke
kender. (jo, der er sikkert noget salsa eller verdensmusik eller sådan noget
ethno-junk, som man kan se på mens man spiser en øko-burger, men det tæller
ikke rigtigt med. Og live electronica-koncerter står mig langt ud af halsen
efterhånden.)

Jeg vil bare have mulighed for at stå og drikke en øl og se Magnetic Fields,
så vil jeg være lykkelig. Skråt op med dem der har ideer om at nogle måder
at være til Roskilde på er mere 'rigtige' end andre. . . .(I øvrigt havde
jeg egentligt regnet med at boycotte Roskilde helt i år efter ledelsens
lidet sympatiske verbale 'krig' mod Oasis og Pet Shop Boys sidste år, men
jeg er nok lidt for meget 'Fields fan til at jeg kan holde mig i skindet. I
hvert fald hvis de rent faktisk spiller om søndagen. . .)

Michael

Fra : John Fogde

Dato : 16-06-01 17:00

Programmet for dette års Roskilde er tyndere end normalt, men jeg skal
da (udover Magnetic og forskellige hovednavne) tjekke:
Arab Strap
Dandy Warhols
Deftones
Feeder
Grandaddy
PJ Harvey
Karate
My Vitrol
Placebo
Queens of the Stone Age
Tool

Er der nogen der ved om Turin Brakes kommer på Roskilde? De står ikke
på den officielle liste, men har stået på Universitetsradioens liste
længe.

John

Ps. Weezer spiller på tirsdag i Pumpehuset, og Wheatus skal spille på
Skanderborg. Radiohead og Air er på tour i USA, hvilket forklarer
hvorfor de ikke kommer, men de andre befinder sig vist i Europa, så
måske dukker de op i programmet senere. Jurassic 5 er lige blevet
tilføjet, så måske kommer der også nogle nye rock ting på programmet.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 21-06-01 22:51

Michael Thomsen wrote:

> [...]

> Patti Smith spiller? Den officielle hjemmside nævner slet ikke Roskilde på

Det behøver du ingen inside information for at få at vide, check:
http://www.roskilde-festival.dk/2001/nyt/090501_nyt.php4

Michael.