Re: Re: Ballistik
Fra : Per Menander

Dato : 15-06-01 13:48

På forhånd undskyl til alle dem der mener dette emne er inderligt
ligegyldigt. I har ret!

JRL, du misforstår mig vist. Jeg er ikke forblændet af 308 win, som jeg
personlig finder komplet usexet og kedelig, hvilket nok også er en af
grundene til at din ven melder om vigende salg af samme. Men det ændre ikke
det faktum, at 308 win har større potentiale mht præcision end de fleste
magnum kalibre trods det, at de "på alle måder formår at udnytte den viden
der er opbygget omkring pyroteknik og ballistik". "Den viden" savner jeg
stadig (meget) en forklaring på. Jeg lader selv flere "magnum" kalibre og
vil gerne selv udnytte "den viden".

Mange vælger f.eks 7mm rem mag eller 300 win mag til ganske almindelig
bukkejagt i en naiv tro at flade kuglebaner og "pyroteknik og ballistik" kan
afhjælpe deres mangler som jæger/skytte. Når de så opdager hvor dyrt det er
at gå på skydebanen og hvor kraftige deres våben egentligt er på råvildt, så
tror fanden at de køber ladesæt......

Du skriver : I øvrigt er der ingen problemer med at skyde krager på både 150
m. og 300 m. med en .22-250 rem. indskudt på 200 m. jeg har selv gjort det
en del gange (55 gr. Hornady SXSP med 38 gr. Norma 203B og CCI 200 i en Sako
Hunter med 10" stigning og 60 cm. pibe). DET KAN SAGTENS LADE SIG GØRE (-
uden at stille på kikkerten).

Jeg har gættet mig til hastigheden (1150m/s) i din 22-250 rem og det giver
en TEORETISK kuglebane med et overslag på 3-4cm ved 150 m og et fald på
17-18cm ved 300m. Sammenligner man med f.eks en 308 win med en 150 grain
kugle og ved 850 m/s så giver det en kuglebane med tilsvarende overslag og
fald på hhv 5-6cm og 25-26cm. Hvis det ikke er hamrende ligegyldigt om du
ved et så lille mål skal korrigere for 4 eller 6cm ved 150m og 17 eller 25cm
ved 300m så ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro. Afstanden skal under alle
omstændigheder være kendt inden for +/-10m. Kommer der så en svag vind fra
siden på 4 m/s så skal 22-250'eren korrigere 25 cm ved 300m mens 308'eren
kun skal korrigere 20 cm. Altså langt mere væsentligt end korrektionen for
afstand og tilmed langt mere ukendt. Og hvad så hvis vinden er på 6m/s ???
Halleluja ...

Per

Posted from [213.129.10.136] by way of f110.pav1.hotmail.com [64.4.31.110]

Fra : JRL

Dato : 18-06-01 20:27

hej Per

Selvfølgelig er det et uddebatteret emne. Og selvfølgelig er der flere
meninger om kalibre end om noget som helst andet.

Jeg er ikke den store "haj" til teiretisk at udregne ballistik på kalibre,
men jeg går en del på jagt (i kraft af mit job) og derigennem ved jeg også
at det kan lade sig gøre at ramme krager på 300 m. Jeg har egentligt aldrig
tænkt over at skulle måle vind, eller afstand på +- 10 m.

Men du lader til at have styr på det, så du må vel have ret i at man nok
skal korrigere. (Jeg holder altid lige på - nogle gange i overkanten). De
tabeller jeg har set i, siger at min ladning skulle gå 4 cm. over på 100
meter og 7 cm. under på 300 m. hvis den er indskudt på 220 m. Men igen det
er ikke noget jeg går op i, sålænge jeg kan ramme på den afstand. Do´nt fix
it, if it ain´t broken.

I øvrigt ved jeg kun at der er skrevet flere (i øvrigt ret fornuftige)
artikler om "Pyroteknik og Ballistik" og fordelene ved "specialkalibre" -
nogle er lagt på nettet. Jeg havde regnet med at finde dem igen, så du kunne
få et link, men jeg må vende tilbage senere, da jeg ikke kan finde stedet
lige nu. Jeg skal nu nok finde det igen.

Jeg håber at dette er svar nok. Hvis du er i tvivl om jeg taler sandt, må vi
jo lave et feltforsøg.

Sidst men ikke mindst - hvem vælger at bruge .300 win. mag. til råvildt hvis
man kan finde noget mindre at skyde med.

Bedste hilsener

JRL

Per Menander <permenander@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:F110GW6Ex3AkwtsQztQ0001650c@hotmail.com...