Hjælp til gammel begynder-udekat?
Fra : Anja Hansen

Dato : 03-05-06 11:01

Kære gruppe,
vi flyttede fra lejlighed til rækkehus i november. Vores kastrerede hankat
Mulder på 9 år har været indekat hele sit liv, men blev langsomt vænnet til
at være i vores lille baghave. Hans lyst til at være ude afhænger dog meget
af temperaturen (det blev ikke til så meget da der lå sne

Vi ved at der er mange katte i området, og at netop vores baghave er en del
af territoriet for en stor sort/hvid (han?)kat. Den har siden vi flyttede
ind været enormt fræk og har gennem vinteren både truet og angrebet Mulder
om aftenen gennem glasdøren ud til haven! Vi har forsøgt at skræmme den væk
hvergang vi ser den.

Problemet er at vi nu ikke længere kan holde dem fra hinanden. Inden for den
seneste uge har der været optræk til konfrontation mellem dem hver eneste
gang Mulder er ude. Jeg var ude og redde ham fra et decideret slagsmål ved
højlys dag to gange i mandags. Den ene gang nåede de at flå store totter
pels af hinanden.

Jeg er hunderæd for at min elskede gamle kat skal få nogle læsterlige tæsk
bare for at være i sin egen have. Er der nogetsomhelst jeg kan gøre for at
hjælpe ham? Når jeg blander mig i slagsmålet og i det hele taget jager den
sorte kat væk fra haven, hjælper jeg så min kat til at hævde territoriet,
eller udsætter jeg blot det uundgåelige? Jeg søger nok i virkeligheden svar
på om jeg kan kæmpe hans kampe for ham..

Den stakkels kat er begyndt at strinte meget ildelugtende indendørs, men jeg
går ud fra at det er pga stress. Vi har desuden lige fået tvillinger som jo
tager al min tid, så han er pludselig ikke mors kat mere og får samtidig
tæsk. Har sgu så ondt af ham.

Nå det blev lidt langt, håber I har nogle gode råd eller kommentarer

kh Anja

Fra : Denise

Dato : 03-05-06 15:34

Anja Hansen wrote:
> [...]
> mere og får samtidig tæsk. Har sgu så ondt af ham.
>
> Nå det blev lidt langt, håber I har nogle gode råd eller kommentarer

Hej Anja
Sikken noget irriterende noget. Har du slet ikke mulighed for at indhegne så
den anden ikke kan komme ind ? Kan du have en haveslange liggende, så du kan
jage den ud med vand når den kommer.
Næh jeg ville da også hjælpe min kat med dens territorie, så bare gør det.
Så kan det være den også bliver bange for dig, så den ikke tør komme der.
Min svigerinde's kat begynde også at strinte i deres hus, da der begyndte at
komme en anden kat i deres have. Det holdt op efter katten en dag var væk.
Hvis I ved hvem der ejer den kunne I måske snakke med dem om problemet,
eller hvis der ikke er nogle der ejer den så få sat en fælde op.
Du kan måske dæmpe dens problemer indendørs med Feliway i stikkontakten, og
bruge så meget tid du har med at trøste .
Ellers har jeg desværre ikke nogle idéer

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : RJ

Dato : 03-05-06 15:57

Hvis du kan finde ud af hvor i jeres have den går ind og hvor det er den
står og markere overfor jeres kat så tror jeg at jeg ville købes en del
gammeldags smæk musefælder, sætte dem disse steder i små grupper og ligge et
viskestykker over, således at fælden hopper op og klapper musefælderne - men
det skal naturligvis tilrettelægges sådan at katten IKKE kommer i fælden -
til gengæld skal den gerne få et gevaldigt chok når den rør ved viskestykket
og fælderne hopper op

Efterfølgende skal man nok i et godt stykke tid have viskestykker liggende i
haven således at den ikke glemmer det. Har aldrig afprøvet ovenstående, men
tror det vil virke. Problemet er viskestykkerne som skal ligge i haven i ret
lang tid, det ser formodentligt ikke videre kønt ud.

Et andet råd som jeg ved virker, har nemlig brugt det selv:

Anskaf en vandpistol, en af dem som sprøjter kraftigt og rækker 5 - 10 m.
Sæt dig i skjul et sted i huset hvor du kan se katten. Når den hopper ind i
haven "plask", når den nærmer sig jeres kat "plask". Simpelthen et plask
indtil den er på den anden side af hækken. Vent lidt og den kommer igen -
forfra.

Det skal gøres sådan at den tror det er jeres kat som sprøjter med vand.

Jeg gjorde det engang for 9 -10 år siden. Katten lever stadigt men den går
ikke ind i min have når den kan se min gamle mitte på nu 14 år er udenfor.
Tvært imod - når den ser hende så kryber den så langt væk som muligt
hurtigst muligt. Kun dens stolthed led overlast (den fik vandet en varm
sommerdag), men den har aldrig glemt det. Vil kun anbefale denne metode til
varme dage. Det er ikke meningen at den uønskede kat skal lide fysisk
overlast.

Hilsen
Rikke

Fra : Anja Hansen

Dato : 03-05-06 16:22

Hæhæ, vi har allerede en kæmpe vandpistol liggende klar , vi har bare ikke
været hurtige nok til at fange bæstet endnu
Haven er ret lille så den er desværre for det meste nået over hegnet når jeg
når ud.

mvh Anja

Fra : Anja Hansen

Dato : 03-05-06 16:29

"Anja Hansen" <ashnospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> været hurtige nok til at fange bæstet endnu
> Haven er ret lille så den er desværre for det meste nået over hegnet når

Hovsa - glemte helt min netikette før
Nå, men netop som jeg havde skrevet forrige indlæg fik jeg den fanme!
Pladask, vand lige i r*ven inden de kom op at slås. Så kan den lære det
Jeg håber du har ret i at den bliver bange for min kat i længden..

mvh Anja

Fra : Kate

Dato : 03-05-06 21:01

"Anja Hansen" <ashnospam@nospam.com> wrote in

> [...]
> fanme! Pladask, vand lige i r*ven inden de kom op at slås. Så kan
> den lære det Jeg håber du har ret i at den bliver bange for

Det var også sådan noget i den stil jeg ville gøre. Den anden kat skal
naturligvis ikke lide overlast, bare vide at den ikke er velkommen

Talte lige med min nabo. Hendes kat går frit og har nærmest boet inde
hos hendes nabo, en gammel dame som kom på plejehjem for nogle få dage
siden. Nu er min nabo nervøs mht til sin kat fordi hvad nu når nye
flytter ind i nabohuset. Hun og jeg har talt om hendes kat, og hun var
meget lettet over at jeg ikke føler mig generet af den. Så jeg
anbefalede hende at tage tyren ved hornene når der kommer nye ejere og
tale med dem am katten. Det håber jeg så hun vil, så katten ikke bliver
årsag til uvenskab.
Katten er en rigtigt sød kat, og den har jo ingen skyld i at den har
boet begge steder

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : tina laren

Dato : 03-05-06 21:14

Hej

Hver gang du tømmer kattebakken, vil jeg drysse det rundt i haven, så
haven lugter af din kat. og så vil jeg lige som de andre give den vand.
og så vil jeg kun lukkke katten ud om dagen og hvis den har kattelem vil
jeg låse den om natten så den fremmet kat ikke gå ind i jeres hus. Jeg
har prøvet at fremmet katte gik ind om natten gemmen kattelem og det var
ikke sjovt at vågne om natte mens der er katte slagmål inde i stuen..

Held og lykke.

Tina

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Janne

Dato : 04-05-06 13:26

Hejsa.

Kan I ikke lukke haven til, så der ikke kommer andre katte ind, så vil I
og missen få fred i sjælen og den kan gå og hygge sig og ikke være
bange, så missen holder op med at strinte og være nervøs. Jeg har lavet
en rigtig godt løbegård, så der hverken kan komme katte ind eller ud, du
kan se på denne side nogle billeder af hvordan vi har gjort det og det
virker.

http://www.felisforum.dk/viewtopic.php?t=2936

M.V.H. Janne

Med venlig hilsen