Pompei og Vesuv - supervulkanen.
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-06 09:55

Jeg har lige skrevet nedenstående et andet sted - man kan lige så godt få
fornøjelse af det her også:

Jeg kan anbefale at man læser følgende bøger _før_ man bevæger sig ned til
Vesuv og Pompei:

Pompeii, Salvatore Nappo. Engelsk.

Pompeji, Hans Hartvig Seedorff, dansk.

Vesuv, Henning P.B. Andersen.

Pompeji, Patricia Vanags.

Pompeji, Peter Connolly

Pompoji og Herculanum, Egon Caesar Conte Corti

Pompeji, Robert Harris.

Alle bøgerne undtagen den første er skrevet eller oversat til dansk.

Den sidste er en spændingsroman, hvor man får et indblik i hvad der skete
dengang og hvordan man levede.

Pompei er den mest kendte by i Vesuv området, men der er andre byer, som
fuldt ud fortjener lige så meget opmærksomhed. Herculanum er i dag stort set
begravet under nyt byggeri og i det hele taget meget besværligt at grave i
pga. beskaffenheden af det der løb byen over ende. Det er nærmest
cementagtigt.

Vesuv er Europa´s eneste aktive supervulkan. Det er ikke et spørgsmål om,
men et spørgsmål hvornår hatten springer af den igen og begraver området i
aske og sten. Stort set alle skælv bliver startet af et større jordskælv -
og det har været der, i 1985. Når hatten springer af, så befinder områder
35-40 km væk fra vulkanen sig i farezonen, dvs. f.eks. vil øen Capri kunne
blive begravet. På den afstand er vulkanen 1-2 fingersbredder og det er
svært at forestille sig at den bjergtop skulle kunne udbyde nogen fare for
omgivelserne. Ikke desto mindre vil 3 millioner mennesker befinde sig i
farezonen den dag det sker. Napoli ligger langt inden for dens rækkevidde.
Spørger man manden på gaden om Vesuv, slår han det hen. Alt ville gå i stå
hvis man skulle regne med at den vågnede op næste morgen. Vesuv er 1,28 km
høj i dag. Det er muligt at besøge Vesuv krater og Pompei.

Pompei blev begravet i år 79, og byen er endnu ikke fuldt udgravet.
Spørgsmålet er om den overhovedet bliver det, fordi allerede i dag kan man
som besøgende se at der er udført nybyggeri oven på det 6-8 meter høje lag
af aske og sten byen blev begravet i. Pompei er 1 km lang og 6-800 meter
bred. Afsæt hele dagen til at se denne by. For at forstå hvad det er man ser
bør man sætte sig godt ind i litteraturen omkring området, f.eks. ved at
læse ovenstående bøger. Nogle af bøgerne kan kræve bestilling, hvis man vil
læse bibliotekets bøger.

Det er et imponerende liv der udfoldte sig i år 79. Allerede dengang havde
man forretningsgader, som man kender det i dag. Samtidig havde man også
byens "forum", hvor gladiatorer - dvs. slaver eller forbrydere - kæmpede til
døden imod andre gladiatorer eller vilde dyr. Havde de mange sejre, kunne de
få deres frihed. Tabte de, kunne de miste livet. Sejrherren bestemte - og
mon ikke også tilskuerne havde et ord at skulle have sagt?

Byens affald flød igennem gaderne - alt slags affald! Fortovskanterne var
30-50 cm høje og på gadehjørnerne var der i stedet for en fodgængerovergang
et par lige så høje sten, så fodgængerne kunne gå over vejen uden at blive
våde. Stenene havde lige netop sådan en afstand og højde at en vogn kunne
passere på vejen.

En ækvadukt forsynede området med vand. Ikke alle havde indlagt vand, men
der blev lagt blyrør og blyforgiftning var "normalt".

Da ikke alle havde indlagt vand, var der badeanstalter, hvor man kunne nyde
vandlivets glæder, lige som der også var bordeller.

Et vaskeri/valkeri opfordrede folk til at urinere i opsatte potter. Urinen
blev brugt til at vaske tøjet i for at fjerne fedt og for at stive tøjet.

Selv om Pompei er en by, var der flotte haver med vandbassiner og
springvand. Man hang ikke malerier op - man malede direkte på væggene. Man
nød livet uanet at en gaslomme større end Gardasøen ville gøre livet surt
for dem. Af de 20.000 oprindelige indbyggere slap de 18.000 væk. Resten blev
løbet over ende på mindre end 1 minut af en fase i vulkanens udbrud.

Følg med i transmissionerne fra vulkanen fra Java, der går amok i
øjeblikket. Der hører man formentlig om de forskellige faser. Ellers læs
ovenstående litteratur :)

Det er et meget spændende område at være i om natten. Var det nu bilernes
bumlen på den brostenbelagte vej, et forbipasserende tog - eller hatten der
er ved at springe af bjerget?

Den dag det sker er man nok ikke i tvivl :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 26-05-06 16:58

Hej Per

Jeg vil tillade mig at foreslå at du uddyber din bemærkning:"Herculanum er i
dag stort set begravet under nyt byggeri ......" Kan muligvis misforståes.
Vi brugte ca. 7 timer til at besigtige Pompeii - i Herculanum brugte vi ca.
3 timer (samme intensitet).
Jeg vil i øvrigt tillade mig at foreslå et besøg i Paestum hvis man
alligevel er på de egne med disse interesser - ca. 100 km fra Sorrento -
Græsk by med de 3 bedst bevarede templer overhovedet - inkl. Grækenland.
(Underligt, men det svarer jo til at de bedst bevarede romerske arenaer
findes i Sydfrankrig.)

Med venlig hilsen
Bjarne Toft Madsen
Efterlønner og pensionist fra dette skoleårs start - og læser denne gruppe
p.g.a. overvejelser om køb af campingvogn - Torsdag kom vi hjem fra små 3
ugers bilferie i Syditalien - og tager til Italien igen i september.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-05-06 14:19

Bjarne Toft Madsen wrote:
> [...]
> ......" Kan muligvis misforståes. Vi brugte ca. 7 timer til at
> besigtige Pompeii - i Herculanum brugte vi ca. 3 timer (samme

Jeg ved kun hvad jeg har læst - har ikke set Herculanum - så hvis der er
nogen der skal uddybe er det dig :)

Hvor stort er det område der er udgravet?

Hvor stor var byen da den blev begravet?

Byen blev bedækket i et cementlignende stof, derfor er byen svært
tilgængelig (den del af den der er begravet).

> [...]
> gruppe p.g.a. overvejelser om køb af campingvogn - Torsdag kom vi
> hjem fra små 3 ugers bilferie i Syditalien - og tager til Italien

Jeg har hørt det bliver gratis at køre på de italienske motorveje et sted -
ved du hvor langt ned man skal før det starter?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 29-05-06 17:23

> Hvor stort er det område der er udgravet?
Jeg er ikke i besiddelse af kort der viser størrelsen i kvadratmeter. Det
var derfor jeg forsøgte mig med tid til besigtigelse sammenlignet med
Pompeii.
> Hvor stor var byen da den blev begravet?
Det er der næppe nogen der ved. Byen blev først opdaget for ca. 300 år
siden. Det formodes at der var ca. 4000 indbyggere.

> Jeg har hørt det bliver gratis at køre på de italienske motorveje et
> sted - ved du hvor langt ned man skal før det starter?
Det har jeg hverken hørt om eller været udsat for. Sammenlignet med at køre
i Frankrig er det småpenge der er tale om i Italien.

Bjarne T.M
1. års efterlønner og hermed en særdeles tilfreds pensioneret lektor, som
kan opleve juni måned uden mundtlige eksamensdage med forudgående dage med
udarbejdelse af spørgsmål og dage med censur ude i "fædrelandet".

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-05-06 23:26

Per Henneberg Kristensen skrev i
447851db$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Hvor stort er det område der er udgravet?
>
> Hvor stor var byen da den blev begravet?
>
> Byen blev bedækket i et cementlignende stof, derfor er byen svært
> tilgængelig (den del af den der er begravet).

Ja, Herculanum blev dækket (næppe bedækket )af mudder, hvor Pompei blev
stegt i skoldhed aske.
Som resultat af dette er også organsike materialer bevaret, hvilket medfører
at man i Herculanum kan se f.eks. træpaneler - hvilket er helt umuligt i
Pompei.
I min famillie er alle enige om at Pompei er flottere end Herculanum, men
personligt synes jeg faktisk at Herculanum er mest spændende.
Det er helt klart en fordel at man ved, hvad man vil se efter inden man
tager derned.

Nogle billeder jeg har knipset i Herculanum:
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Herculanum/index.html

Heldige bæst. Der er nok én, der ikke gider gymnasiereformen!

Skulle du finde på at campere i Campania kan jeg på det allerkraftigste
anbefale Camping Baia Domizia ved den del af Via Appia, der ligger nord for
Napoli.
Det er nok den campingplads i Italien vi har været mest begejstret for.
Måske ville børnefamillier med hang til vandlande, hoppepuder og
underholdning (animazione, som det kaldes dernede) og anden tant og fjas
foretrække klassikere ved Gardasøen eller Lido di Venezia - men for os, for
hvem gode faciliteter (især de sanitære) kombineret med fremragende
beliggenhed, nærhed til noget vand, der får Adriaterhavet til at minde om
Køge bugt i Junckers velmagtsdage og nogle store pladser med læ, skygge og
sol (alle tre ting på en gang) betyder meget, er den et sikkert pletskud.
Og - hvilket vel også tæller - så har vi fundet ud af, at der faktisk er en
producent af fremragende vine 'lige om hjørnet' - Villa Matilda, der har en
virkeligt glimrende Falerno del Massico.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-06 08:00

Jan Bøgh wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev i
> 447851db$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Ja, Herculanum blev dækket (næppe bedækket )af mudder, hvor
> Pompei blev stegt i skoldhed aske.

Jeg ved at Pompei er ca. 1 km på den ene led og et anslået 6-800 meter på
den anden. Jeg var ikke klar over - ud fra det jeg har læst - at en så stor
del af Herculanum var blevet udgravet som du antyder (=har fotograferet :)).
Men jeg kan jo have været uopmærksom under læsningen :)

> Heldige bæst. Der er nok én, der ikke gider gymnasiereformen!
>
> Skulle du finde på at campere i Campania kan jeg på det
> allerkraftigste anbefale Camping Baia Domizia ved den del af Via
> Appia, der ligger nord for Napoli.

Rimelige priser - i forhold til hvad jeg er vant til - og det ser også godt
ud. Vi skal til Italien 2 gange mere i år, så ovenstående vi vi da overveje
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-05-06 08:38

Per Henneberg Kristensen skrev i
447bed81$0$27511$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> - at en så stor del af Herculanum var blevet udgravet som du antyder
> (=har fotograferet :)). Men jeg kan jo have været uopmærksom under

Udgravningen foregår skam stadigvæk.
Du kan se en oversigt over udgravningen med angivelse af hvad, der er
udgravet i hvilken periode her:
http://www.pompeiisites.org/database/pompei/pompei2.nsf/pagine/81BE848D21E75728C1256AC00047DC26/$FILE/pianta.jpg

I øvrigt er selve fundet langt større end det udgravede. Myndighederne
opkøber derfor bygninger og frie arealer, når disse sættes til salg med
henblik på fremtidige udgravninger. Problemet er selvfølgeligt at der er en
pulserende storby oven på det antikke Herculanum.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-06 12:48

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> med henblik på fremtidige udgravninger. Problemet er selvfølgeligt at
> der er en pulserende storby oven på det antikke Herculanum.

Jeg lagde især mærke til én bygning oven på Pompei bygget skråt oppe over
det udgravede. Huset så nyt ud - jeg tænker han kæmper en kamp for at få lov
til at blive boende :)

Set i det store perspektiv er det ligegyldig om det under hans hus bliver
gravet ud i morgen eller om 50 år - så han kan få lov til at blive boende
til han dør (IMHO).

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarne Toft Madsen

Dato : 30-05-06 15:33

Jan Bøgh:
> [...]
> en producent af fremragende vine 'lige om hjørnet' - Villa Matilda, der
> har en virkeligt glimrende Falerno del Massico.

Hej Jan

Tak for dine informationer om campingplads m.m.
Det er en fortrinlig billedserie om Herculanum du præsenterer.
Efter besøgene i Pompeii og Herculanum besøgte vi Nationalmuseet i Napoli
hvor de vigtigste enkeltfund fra byerne er udstillet - det var en meget stor
oplevelse.
Indtil oktober - såvidt jeg husker - er der en særudstilling om diverse fund
af sølvgenstande - fund fra private samlinger og andre museer - inkl. nogle
drabelige beretninger om fundstedet med de sørgelige (manglende) rester at
de mennesker der forsøgte at flygte med de mest værdifulde genstande huset
var i besiddelse af.
M.h.t. gymnasiereformen: Jeg har det helt fint med ikke at skulle medvirke
her.
M.v.h.
Bjarne