Hvordan får jeg fast 12 volt til cv'en
Fra : allan

Dato : 17-05-06 20:44

Hej.

Jeg skal til at lave 12 volt til cv'en.

Dvs. at jeg vil have 12 volt på vognen når bilen er slukket.

Jeg har et 7 polet stik på bilen, men et 13 polet på cv'en.
De er sat sammen men en adapter som går fra 7 til 13 poler.

Hvordan får jeg lige dette til at virke?

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Bent

Dato : 17-05-06 21:19

Hej Allan

Monter en kraftig ledning på bilens batteri, sæt en sikring og en kontakt
imellem (lovbefalet) monter ledningen i ben 2 i det syvpoledestik, Vupti nu
har du strømmen i din Cv.

Bent

Fra : Jens

Dato : 17-05-06 21:30

> [...]
> De er sat sammen men en adapter som går fra 7 til 13 poler.
>
> Hvordan får jeg lige dette til at virke?

Det eneste ben på det 7-polede stik på bilen der kan undværes er ben 2 som i
gamle dage blev brugt til 12V til CV'en. I dag bør det være forbundet til
tågebaglygten (det er derfor du somme tider kan se en bil med en lånt
trailer med tågebaglygten tændt - dette slyldes at bilen sender konstant 12V
til ben 2).

Din adapter leder formodentlig ben 2 fra det 7-polede stik til ben 2 på det
13-polede (ben 1-7 har samme funktion på 7- og 13-polede stik).

CV skal have 12V til lys på ben 9 med stel på ben 13 og 12V til køleskab på
ben 10 med stel på ben 11.

Med mindre din adapter leder ben 2 til ben 9 (hvilket jeg som sagt ikke tror
den gør) er mit forslag at du udskifter stikket på bilen og CV til et
Multicon-West stik. Det har de 13 ben, men er kompatibelt med det gamle 7
polede stik (til traileren osv osv). Andre vil helt sikkert anbefale det
13-poelde jaeger stik (som du nok har på CV), men så skal du have en modsat
adapter til traileren fra tankstationen.

Se evt. også her
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Mvh

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-05-06 22:43

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Multicon-West stik. Det har de 13 ben, men er kompatibelt med det gamle 7

Blot skal du være opmærksom på, at Multicon-West ikke er godkendt til
synsfri sammenkobling. Brug istedet det almindelige multicon...

> [...]

> Andre vil helt sikkert anbefale det 13-poelde jaeger stik (som du nok har
> på CV), men så skal du have en modsat adapter til traileren fra

Det er den løsning jeg selv ville vælge. Den nødvendige adapter til
traileren koster kun ca. Kr.100,-

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-05-06 04:39

In news:69eb6$446b98d5$5518422b$19584@news.arrownet.dk,
Carsten Stage <stage_nospam@fabel.dk> typed:
> [...]
>
> Det er den løsning jeg selv ville vælge. Den nødvendige adapter til

Derfra kan man så trække udgiften at udskifte stikket på camapingvognen.

Resultat man får en meget bedre og lovlig løsning for de samme penge.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jens

Dato : 18-05-06 21:14

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er den løsning jeg selv ville vælge. Den nødvendige adapter til

Jeg ved at Multiocon West stikket ikke er godkendt, men det må være på
CV'en, for mine biler har været synet mange gange med dette stik på!
Hvorfor det ikke er godkendt er da en gåde, for stikket er da udemærket.

/Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 18-05-06 22:27

> Jeg ved at Multiocon West stikket ikke er godkendt, men det må være på
> CV'en, for mine biler har været synet mange gange med dette stik på!

At en bil er (ny)synet, er ingen garanti for, at den er lovlig. Det er kun
et signal om, at det der konkret er kontrolleret, er i orden. Har synshallen
ikke kontrokkeret stikket - eller for den sags skyld om der er et øje til
sikkerhedswiren - så er det førerens ansvar at bringe forholdet i orden.

Peugeot har leveret mange Monoflex træk, monteret med Multicon West stikket
uden at vide at det ikke var godkendt til synsfri sammenkobling. Foreholdt
regelsættet fik jeg skiftet mit til Jägerstikket uden beregning

> Hvorfor det ikke er godkendt er da en gåde, for stikket er da udemærket.

Det har du ret i. Hvis man kan godkende det gamle 7-polede og det
almindelige Multicon, så burde Multicon West også være OK.

Men der skal ikke herske tvivl om, at Jägers løsning er langt den bedste,
både mekanisk og elektrisk klarer det de danske vejrforhold bedst.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Bent

Dato : 18-05-06 17:39

Hej Allan

Hvis du forbinder som jeg tidliger har beskrevet virker det
forudsat at din Cv er monteret med det 13 polede Jäger stik.

Bent

NB.: den adapter jeg selv har, er monteret med 7 ben og virker sådan.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 22:08

Jeg havde selv samme kombination, men det 13 benede der sad på CV´en var
ikke udnyttet, dvs. det var kun de 7 ben der var udnyttet.
Jeg skiftede istedet stikket på CV til et 7 benet og brugte ben 2 til
konstant 12V. som andre også har skrevet.
Et 7 polet stik kan erhverves for 14,95 hos onkel Harald.

Mvh. Per.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 19-05-06 06:46

Hej Allan.

Der er mange gode råd til dig omkring den tekniske løsning, men jeg synes
man helt overser dt duskriver:

"...jeg vil have 12 volt på vognen når bilen er slukket."

De løsninger du har fået anvist, kan give dig strøm fra bilen til CV - men
du vil have strøm, når bilen er slukket!

Og det får du - men kun i den tid, der går, indtil batteriet i din bil er
fladt. Og det går stærkt, hvis du bruger 12v til køleskabet.

Hvis du vil have fuld frihed, og 12v i cv når bilen er slukket, så er du
nødt til at installere et batteri og en lader i din CV. Når bilen kører, kan
den lade dit cv-batteri - og når du er tilsluttet 230v kan du lade batteri
ad den vej. Og når du er uden kontakt til omverdenen, kan du så forbruge
strømmen fra batteriet.

Der er udførlig anvisning på, hvordan du kan indbygge dette i din cv på
www.campingstuff.dk

/Flemming U