Fra 50mb til 30mb gas, opfølgning på ældre~
Fra : Viggo Fjordside

Dato : 15-05-06 16:09

Hej Gruppe

Så er sagen afsluttet, med et lidt kedeligt resultat.

Det viser sig at det er ulovligt at køre med 50 mb gas i DK (+ i flere andre
EUlande).
Vi kan IKKE få det lavet om, uden at skifte alle enheder, idet producenten
ikke vil lave en ny "type godkendelse", hvis kun dyserne skiftes.
Ham vi købte vognen af (det var ham der synede den) har pligt til at få
sagerne lavet lovlige, den skulle ikke kunne synes som den var (desværre,
er ). Han synes ikke at være til at finde mere ??!? (vognen er hentet i
Tyskland, af en dansker).

Sikkerhedsstyrrelsen vil ikke give dispensation.

Hvis vi skal køre lovlige er der 2 muligheder.
1) ikke have en gasflaske med, samt at gøre næste eventuelle ejer bekendt
med at gassen ikke må tilsluttes.
2) udskifte alle enheder.

Det sidste løber op i ca. 8.000,- for køleskab + gasblus incl. montering
eks. moms. Vi kan leve med at, centralvarmen (Alde) ikke kan køre på gas,
hvorfor denne blot "gas afbrydes".

Skulle der være en enkelt, eller 2 der har fået ændret fra 50 mb til 30 mb
vh. dyseskift, skal jeg oplyse om at de kører ulovligt, med mindre der er
lavet en ny typegodkendelse.

Der er satme træls at være uoplyst, eller for den sags skyld nærrig (sparede
ca. 5000-7000 på vognen).

Beslutningen blev, at vi ikke kører med gas.

Om 5-6 år vil vognen være slidt op (2 ernergiske unger), og være billig til
salg.

Tak til BP gascenter, som har hjulpet mig i denne sag. De kan næppe klandres
for reglerne.

Mvh.
Viggo

Fra : lene j

Dato : 15-05-06 17:25

Hej Viggo.

Vi har også en vogn fra Tyskland.

Den har vi fået lavet om fra 50mb til 30 mb gas.

Ny spørger jeg måske dumt, men hvad skal man med en
typegodkendelse, hvis bare vognen er med 30 mg gas.

Vi fik det lavet om og derefter kørte vi til syn, skulle det så
ikke være ok?

med venlig hilsen
Lene J

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Viggo Fjordside

Dato : 15-05-06 17:41

Hej Lene.
Jeg bliver dig svar helt skyldigt, men så vidt jeg forstod, var det noget
forsikringsmæssigt. Hvis vognen er født med 50 mb og derefter lavet om til
30 mb, uden producenterne, af kogeplade, køleskab mm har givet deres besyv,
samt lavet en ny godkendelse, svarer det til at køre uden forsikring.

Hvor fik du det lavet om henne ??

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-05-06 06:54

> Hej Gruppe
>
> Så er sagen afsluttet, med et lidt kedeligt resultat.

Hvilken sag?

> Det viser sig at det er ulovligt at køre med 50 mb gas i DK (+ i
> flere andre EUlande).

Hvem checker det?

> Vi kan IKKE få det lavet om, uden at skifte alle enheder, idet
> producenten ikke vil lave en ny "type godkendelse", hvis kun dyserne
> skiftes.

Hvem checker det?

Typegodkendelse til hvad?

> Ham vi købte vognen af (det var ham der synede den) har pligt til at
> få sagerne lavet lovlige, den skulle ikke kunne synes som den var
> (desværre, er ).

Synes? Synshallen checker ikke gasinstallationen!

> Sikkerhedsstyrrelsen vil ikke give dispensation.

Dispensation fra hvilke regler (Paragraf?)?

> Skulle der være en enkelt, eller 2 der har fået ændret fra 50 mb til
> 30 mb vh. dyseskift, skal jeg oplyse om at de kører ulovligt, med
> mindre der er lavet en ny typegodkendelse.

Typegodkendelse på hvad? Mig bekendt forekommer der ingen oplysninger på
typegodkendelsen på gasinstallationen.

> Der er satme træls at være uoplyst, eller for den sags skyld nærrig
> (sparede ca. 5000-7000 på vognen).

Vogne fra efter 1997 fra Tyskland er monteret med 30mBar.

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 16-05-06 16:18

> [...]
>
> Typegodkendelse til hvad?

> Synes? Synshallen checker ikke gasinstallationen!

> Dispensation fra hvilke regler (Paragraf?)?

Der står et eller andet sted i reglerne, at alle dele der indgår i
gasanlægget skal være DG og eller hvad hedder det, EC? mærkede.

Det være sig rør slanger, fittings, monteringsmåder OG apparater. Alt har
en typegodkendelse og et typegodkendelsesnr.

Alt gasudstyr i DK skulle således tidligere være DG mærket - og da man
tiltrådte en eller anden konvention kom det op på et større EU plan, måske
der i 97 hvor Tyskerne kom ned på de 30 mb. Anlæg skal nu overholde , -
Europæisk norm - DS/EN 1949 og den findes vistnok ikke på nettet, men kun
som en tyk bog der ligger hos myndigheder, fabrikanter, og værksteder - og
så har jeg set at DCU har en.

Vi andre må klare os med det der findes på www.sik.dk

Det der sigtes til, må være gasteknikeren, der foretager gaseftersynet, det
der bør ske hvert 2´år.- og herunder skal udføre tætheds og funktionsprøve,
men også skal se efter om det hele består af godkendte og rigtigt mærkede
dele.

Og delene der indgår i vognen kan vel godt ha typegodkendelse der dækker
både 30 og 50 mb. (bortset fra regulatoren : -)

Jeg ser f.eks. på Dometic side at de samme køleskabe fås til begge tryk - og
er vel så beskrevet i den samme typebeskrivelse.

Typegodkendelsen til vores CC dækker således en hel række varianter og
størrelser vogne, endda med flere alko aksler: Alt i samme dokument.

Man må vel gå ud fra at teknikeren der "dysser om" har tjek på det med
typegodkendelserne - og det er så det. Slut prut

Vi kender da også systemet i synshallen med ændringer på bilen, fjedre
støddæmpere, osv. hvor folk skal ha papirerne med.

Det behøver altså ikke at være så galt altid . Tror jeg

Fra : Viggo Fjordside

Dato : 16-05-06 16:40

Fra : J.L.

Dato : 16-05-06 13:50

"Viggo Fjordside post4.tele.dk>" <vsf@<no spam> wrote in message
> Hej Gruppe
>
> Så er sagen afsluttet, med et lidt kedeligt resultat.
>
> Det viser sig at det er ulovligt at køre med 50 mb gas i DK (+ i flere
> andre EUlande).

Hvor har du fået det at vide ??

> Vi kan IKKE få det lavet om, uden at skifte alle enheder, idet producenten
> ikke vil lave en ny "type godkendelse", hvis kun dyserne skiftes.

Hvor gamle er dine apparater i din vogn ??

> Ham vi købte vognen af (det var ham der synede den) har pligt til at få
> sagerne lavet lovlige, den skulle ikke kunne synes som den var (desværre,
> er ).

Syn har INTET med gasanlægget at gøre, så det lyder som om at du enten har
fået forkerte oplysninger eller misforstået dem du har fået.

Han synes ikke at være til at finde mere ??!? (vognen er hentet i
> Tyskland, af en dansker).
>
> Sikkerhedsstyrrelsen vil ikke give dispensation.

Hvad er det der skal gives dispensation for ?

- 50 mbar eller omdysningen af apparaterne ?

> Hvis vi skal køre lovlige er der 2 muligheder.
> 1) ikke have en gasflaske med, samt at gøre næste eventuelle ejer bekendt
> med at gassen ikke må tilsluttes.

Det lyder voldsomt .... hvor gammel er vognen ?

> [...]
> vh. dyseskift, skal jeg oplyse om at de kører ulovligt, med mindre der er

Har fået mit lavet ved en forhandler, som netop har fastholdt overfor mig at
jeg kører fuldt lovligt !!! Min vogn er fra 1995, altså to år før tyskerne
gik til 30 mbar.

> Der er satme træls at være uoplyst, eller for den sags skyld nærrig
> (sparede ca. 5000-7000 på vognen).

Det lyder mere og mere som om det er en meget gammel vogn, for ellers ville
din besparelse normalt være noget større ved at hente i D.

Mvh J.L.

Fra : Viggo Fjordside

Dato : 16-05-06 16:46

"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du fået det at vide ??

BP gascenter

> Hvor gamle er dine apparater i din vogn ??

1994

> Syn har INTET med gasanlægget at gøre, så det lyder som om at du enten har
> fået forkerte oplysninger eller misforstået dem du har fået.

Vognen må ikke synes/indregristeres iDK med 50 mb gas, ifølge BP gascenter.

> Han synes ikke at være til at finde mere ??!? (vognen er hentet i

> Hvad er det der skal gives dispensation for ?
>
> - 50 mbar eller omdysningen af apparaterne ?

Omdysningen

> [...]

> Har fået mit lavet ved en forhandler, som netop har fastholdt overfor mig
> at jeg kører fuldt lovligt !!! Min vogn er fra 1995, altså to år før

Herligt for dig, er lidt misundelig , hvem lavede det for dig. Vil gerne
lige tjekke alt en gang til.

> Det lyder mere og mere som om det er en meget gammel vogn, for ellers
> ville din besparelse normalt være noget større ved at hente i D.

Det er muligt, de 5000-7000 er ca. og sammenlignet med priser på DBA.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-05-06 07:15

> "J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> BP gascenter

Ethvert gascenter er interesseret i at sprede den slags oplysninger. Hvad
skete der med den traktat, der fortæller at biler/cv/trailere m.m. godkendt
i andre EU-lande også er lovlige i de øvrige EU-lande?

Jeg har hørt historien før, og jeg tror ikke rigtig på den. Hvis det er
ulovligt bør der et eller andet stå at 50 mBar er forbudt. Ellers er det
tilladt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 17-05-06 12:58

> [...]
>
> Jeg har hørt historien før, og jeg tror ikke rigtig på den. Hvis det er
> ulovligt bør der et eller andet stå at 50 mBar er forbudt. Ellers er det

Her er lidt lommeuld.

Det springende punkt er, at vognen efter indregistrering er Dansk og skal
overholde Danske bestemmelser. Hvis den blev på Tyske plader og kører i
DK - en anden sag. Tyskerne har vel en overgangsregel for 50 mb vogne - der
ikke er aktuel i DK.

Hvis du læser lidt i http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf der findes på
www.sik.dk ses det i afsnit, 5, at gasanlæg som hovedregel skal kører med
30 mb inde i vognen. Og, at udstyret skal være CE mærket og beregnet til
30 mb.

Jeg forstår godt, at en vogn ikke kan indregistreres i DK hvis den ikke
overholder Gasreglementets bestemmelser.

Og, at synshallen ikke foretager gaseftersyn - der kræver cerfikat. Det
interessante er så, om man i derfra bad om gastest, eller hvordan det kan
være den ikke slap ubemærket i gennem. Det samme omkring
forsikringsproblematikken. (Hvad man ikke ved, har man...) Jeg er udmærket
klar over at vognen så var blevet omregistret på forkerte præmisser - og at
Gasreglementet pålægger ejeren ansvaret i for at gasanlægget lever op til
kravene. Men alligevel...

Der er en eller anden forsikringspraksis med, at man kun frasiger dækningen
hvis skaden direkte skyldes manglen. Altså - fordi man kører galt eller har
en stormskade - gør det ikke noget at typegodkendelsen på komfuret ikke er
helt i orden.

Jeg tror du finder det efterlyste ved gennemlæsning af reglementet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-05-06 13:32

Sten Bo wrote:
> Her er lidt lommeuld.

Jeg bliver nok ikke overbevist før jeg står foran den stramme .... hvem det
så ellers bliver ... og får at vide at min cv er ulovlig pga. et 50 mBar
anlæg - og det tvivler jeg på kommer til at ske, fordi jeg ikke har til
hensigt at købe en så gammel vogn ved næste cv-køb (skulle der komme et).

Dit lommeuld var ikke spildt - men det var ingen henvisninger til
paragraffer.

En anden ting er også at man skal passe på at slige mails indeholdende den
slags info udemærket kan være plantet af en eller flere campingforhandlere
med ondt i ... lommeulden :)

Svarende til at kørelærer planter information om EU´s nye B/E-kørekort (der
som bekendt ikke kommer til at gælde for dem der har kørekort i dag).

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 17-05-06 14:08

> [...]
>
> Svarende til at kørelærer planter information om EU´s nye B/E-kørekort
> (der som bekendt ikke kommer til at gælde for dem der har kørekort i dag).

Hej Per

Helt enig, men det er da en meget lille sag at tjekke om vognen kører på 30
eller 50 mb.

Nej - der er ikke § tegn foran teksten i reglementet, men jeg er bange for
at det har samme gyldighed.

Du er vel ikke i tvivl om at linket er til den myndighed der er sat til at
passe området - og at reglementet er udarbejdet af dem.

Jeg har for nylig talt med en Gas chef i Esbjerg, (længde af slangen mellem
regulator og anlæg, der ikke findes beskrevet på nettet) husker ikke hans
navn, og man ville vistnok modernisere deres side så relevante oplysninger
blev lettere tilgængelige.

Det er altså ikke lovstof vedtaget i folketinget - men bestemmelser fastsat
af myndigheden på området. Du må i givet fald ned i herakiet om hvilke
instanser den så referere til. et eller andet ministerium, eller hvis
aktuelt ta en retssag til afklaring af om man har ret til træffe afgørelse
som nævnt.

Du kan da prøve men en mail til dem. Jeg ringede bare til tlf. nr. på siden
nævnte hvad det drejede sig om - og fik manden i røret.

Der endda var meget glad for en forbrugerhenvendelse. Jeg kritiserede at vi
ikke kunne se alle reglerne, men skulle henvende os til et værksted for at
få detaljerne. Og det er faktisk det samme du siger her.

Hvor står det?

Og jeg så mener at lige dette findes i omtalte reglemang for
Campingvognene. Men du kan altså ikke finde ud af hvor lang slangen skal
være. Argumentet - at da du alligevel ikke må røre noget selv, behøver du
ikke at vide det. Gå til en gastekniker, han ved det!
Det var mit indtryk at man mener at han temmelig godt fat i hvad der
foregår, idet folks cerfikat kan inddrages hvis de ikke er ordentlige.
Og jeg har da også talt men en mekaniker med gaspapirer der rejste fra et
caravancenter der ikke overholdt reglerne, dels af samvitihedsgrunde, men
han ville ikke miste papirerne, endsige ha bøder for at lave klamp. Læg
mærke til indledningen i reglementet om det!!

Jeg vil selvsagt IKKE oplyse hvem og hvor, men det er sandt, som referent
til mig af personen selv. Jeg tror altså ikke ( er uden relevans bortset
fra mentaliteten), at man er på "grisebassen" med mærkelige indlæg. Alt for
nemt at tjekke. "Far" SIK bestemmer.

Fra : J.L.

Dato : 17-05-06 13:52

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> 30 mb inde i vognen. Og, at udstyret skal være CE mærket og beregnet til

Et eller andet sted virker det bare ikke logisk, at forhandleren kan købe
dyser og andre reservedele til ovne, køleskabe og komfurer, som er justeret
til 30 mbar, men at disse dyser så ikke er lovlige ........ det kan jeg
simpelthen ikke tro på !!

> Jeg forstår godt, at en vogn ikke kan indregistreres i DK hvis den ikke
> overholder Gasreglementets bestemmelser.

Som Per H. spurgte tidligere i tråden .... Hvem checker !!???

> Og, at synshallen ikke foretager gaseftersyn - der kræver cerfikat. Det
> interessante er så, om man i derfra bad om gastest, eller hvordan det kan
> være den ikke slap ubemærket i gennem.

Fordi synet omhandler færdselssikkerheden med vogntoget, altså bremser,
undervogn, hjullejer og lys ..... intet andet !

Been there !!!

> [...]
>forkerte præmisser - og at Gasreglementet pålægger ejeren ansvaret i for at
>gasanlægget lever op til kravene. Men alligevel...

Netop derfor har synet INTET med sagen at gøre !

> [...]
> komfuret ikke er helt i orden.
>
> Jeg tror du finder det efterlyste ved gennemlæsning af reglementet.

Tværtimod ..... jeg ser ikke nogen steder at det skulle være forbud at køre
med 50 mbar, idet der jfr. 5.1.2 "normalt" skal være et tryk på 30 mbar ...
og maks 100 mbar i rørledninger !!

At der i 5.1.3 står at apparaterne skal have godkendelsen I3b/p - 30 mbar ,
det tolker jeg ikke umiddelbart som et forbud, idet jeg er ret sikker på at
apparaterne med de rette dyser HAR denne godkendelse !! MEN selvfølgelig er
det ikke tilladt at benytte 30 mbar på et apparat der er dyset til 50 mbar
!! det skal passe sammen !

Der er mange eksempler på at samme apparat kan have mange forskellige
myndighedsgodkendelser ..... tag eks. strømforsyninger til el-udstyr, hvor
den samme strømforsyning, men med forskellige netledninger kan have
godkendelser til Europa, Asien og det amerikanske kontinent ....... så med
mindre at BP gascenteret har haft apparaterne ude og/eller indhentet de
godkendelser der skulle tilhøre apparaterne og dermed kan bevise deres
påstand, så ville jeg stille mig meget kritisk til deres påstand ....
hvilket jeg jo lige sidder og gør nu

> mvh

Mvh J.L

Fra : Henrik

Dato : 16-05-06 23:28

-----------------snip-----------------

-------------snip---------------------->
> Tak til BP gascenter, som har hjulpet mig i denne sag. De kan næppe
> klandres for reglerne.
>
> Mvh.
> Viggo
Hej Viggo. Trals historie du kan berette, men jeg kan se du er indstillet på
at få nogle gode ture med ungerne (så de ka' splitte vognen ad) alligevel.

Jeg kender ikke noget til regulativer om gas, men har selv en vogn med
nævnte gastryk. Mit Primus fyr (Svensk produceret - nu ejet af Alde) kører
på 50mb, og resten (køleskab, gasblus og bageovn) kører på 30mb. I gaskassen
er der: gasflaske, 1stk 50mb-regulator, gasfyr, 1stk 30mb-regulator. Dvs at
gassen tages u-reguleret fra flasken, føres gennem en slange til første
regulator som er på 50mb. Her sættes et T-stykke som forsyner gasfyret og
den næste regulator, som er på 30mb. Derfra går der et rør under vognen, og
op til forbrugskilderne inde i vognen.

Faktisk har jeg dermed 3 forskellige tryk i anlæget. ureguleret/50mb/30mb.
Denne vogn er en Adria fra 89, og den er født sådan. Jeg har ikke ændret
noget, og vognen er købt sådan hos en forhandler i DK, og synet uden probl.
Vognen var vistnok tiltænkt de nordiske lande, og dermed som en sjældenhed
med centralvarme. Dette er i øvrigt en god måde at varme op på

Jeg aner ikke om du kan bruge min fortælling til noget, men hvis du vil vide
mere, må du meget gerne kontakte mig direkte. Vi kan selvfølgelig også
skrive videre i gruppen.

venligst, Henrik Morsing. e-post oz5adxpåhotmail.com
(udskift på med krølle-a)