Digitalt TV i CV
Fra : T. Hartung

Dato : 14-05-06 19:33

Vi har nu i 1½ mdr. kørt med digitalt tv i cv'en. Kan varmt anbefales -
knivskarpe billeder i DVD-kvalitet. Alt det kræver er en DVB-T boks (Digital
video brodcast - terrestisk). Man kører direkte på UHF-antennen som skal
fange en TV2 sendemast. Digitalt TV giver 3 skarpe kanaler i DK - DR1, DR2
og TV2. Der sendes digitalt i flere lande - her virker det også. Køber man
ny CV så glem antennen - men køb en digital antenne, er også billigere.

Man bør sikre sig at boksen har "subtitles" undertekster samt EPG =
elektronisk program guide - der gør at man med et enkelt tryk kan se
tv-programmet for en hel uge. Selve installationen tager ca. 2 min er er
meget let.

Se evt.
www.digi-tv.dk/
www.dr.dk/digital/html/
www.triax.dk/ServiceSupport/DigitaltTViDanmark.aspx

god fornøjelse med TV i CV

Fra : OM

Dato : 16-05-06 13:20

Og hvad er det nu med en Digital antenne, er det det samme da
farvefjernsynet kom frem, at folk skulle have en farve TV antenne. Og på
radioen en Stereo antenne.
Hvis jeg ikke tager helt fejl sendes de digitale signaler på det normale UHF
bånd, fra kanal ca 20 og op.
Så mon man ikke blot kan bruge den antenne man har i forvejen.
Eller tager jeg helt fejl ?

Hilsen Ole

Fra : J.L.

Dato : 16-05-06 13:41

"OM" <om@mastrup.nu> wrote in message
> [...]
> UHF bånd, fra kanal ca 20 og op.
> Så mon man ikke blot kan bruge den antenne man har i forvejen.

Hvis du læser hvad der er skrevet, så vil du opdage at Hartung anbefaler at
undlade den traditionelle UHF antenne ved køb af ny vogn = et hul i taget
...... og i stedet nøjes med den digitale antenne.

Jeg synes dog at der tidligere har været nævnt at disse indendørs digitale
antenner ikke altid er lige "heldige" i yderområderne ... men ellers da en
rigtig god ide, at undlade at lave yderligere huller i chassiset.

Mvh J.L.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 16-05-06 16:32

"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> antenner ikke altid er lige "heldige" i yderområderne ... men ellers da en
> rigtig god ide, at undlade at lave yderligere huller i chassiset.

Det har du helt ret i.

Men hvis man ikke ønsker at bore huller i taget til en udvendig antenne, så
kan man på visse vogntyper anbringe den digitale antenne "næsten" udvendigt.

På nyere Hobby vogne kan man føre antennekablet ud i gaskassen, og så
anbringe antenne oppe over gaskassen i de hulrum der er i siderne af
fronten. På den måde kommer man ud af "metalkassen" og får på den måde bedre
modtageforhold.

--

Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen – Odense.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-05-06 07:18

J.L. wrote:
> [...]

> digitale antenner ikke altid er lige "heldige" i yderområderne ...
> men ellers da en rigtig god ide, at undlade at lave yderligere huller

Også fordi der inden for et par år bliver slukket for det analoge signal
(husker ikke lige hvornår det er).

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 20-05-06 15:09

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Også fordi der inden for et par år bliver slukket for det analoge signal
> (husker ikke lige hvornår det er).

Det er med udgangen af oktober 2009.

Mvh
Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-05-06 17:53

"OM" <om@mastrup.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
UHF
> bånd, fra kanal ca 20 og op.
> Så mon man ikke blot kan bruge den antenne man har i forvejen.

Nej du tager ikke fejl men sådan som jeg har forstået kan du faktisk nøjes
med en ringere antenne end det der før var nødvendigt for at tage uhf signal
og ihvertfald meget mindre end det der er nødvendigt for vhf.

Steen.

Fra : Campingstuff

Dato : 16-05-06 17:59

Hej
Jeg har køb en sådan dims til CV, og den virker.
Sættes blot til den antenne man har i forvejen på campingvognen.
Eneste irritationselement er at der er flere ledninger man skal have
placeret.
Men det virker.
vh
Hans Jørgen H

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 22-05-06 20:57

> [...]
> UHF bånd, fra kanal ca 20 og op.
> Så mon man ikke blot kan bruge den antenne man har i forvejen.

Hej Ole

Til folk, der ikke kender til radiobølger, kan du sælge hvad som helst -
også digitale antenner. Men det ved du jo allerede.

Hilsen
Peter

Fra : Kelter

Dato : 17-05-06 14:27

Ja, det er rart med digitalt.
Vi har en Omnimax Maxwiew antenne.
http://www.practicalcaravan.com/product/jan05.html
Den var klart utilfredsstillende sidste år, kunne sjældent fange noget og
højst 1 kanal nogenlunde.
Jeg havde planer om noget radikalt i år.
Ville dog lige forsøge med en Thomson set top boks fra El-Gganten først. Det
virker. Vi kan tage de 3 kanaler hver gang.
Det dækker vores behov - indtil videre i hvert fald..
Hilsen
John

LMC 520 HTE