GPS-navigation skyld i bilulykker...
Fra : fjerndette

Dato : 26-04-06 07:33

Prøv at se denne link:

http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=730262/

- en bemærkning til den standende debat om GPS.

Vgst
Kristian Stange

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-04-06 09:08

"fjerndette" <"gantes(fjerndette)"@mac.com> skrev i en meddelelse
> Prøv at se denne link:
>
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=730262/
>
> - en bemærkning til den standende debat om GPS.

Der er også sket ulykker fordi der skulle tales telefon...

Der sker også ulykker fordi man har travlt med at spise eller drikke...

Der sker også ulykker fordi der tabes en cigaret eller fordi radioen skal
justeres...

Det ulykkerne har tilfælles, er at føreren ikke har haft sin opmærksomhed
rette sted, altså udelukkende er det førerens skyld.

Endelig, de fleste ulykker sker i hjemmet - og vi mænd spiser dem...

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-06 09:10

fjerndette" <"gantes(fjerndette) skrev i
444f1427$0$878$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> Prøv at se denne link:
>
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=730262/
>
> - en bemærkning til den standende debat om GPS.

Men emnet er totalt misvisende - der skulle have stået noget i retningen af:
"Tanketomme bilister skyld i bilulykker!"

mvh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |
http://jan.boegh.net/Album/Verden/Middelalderfestival_i_Bevagna/index.html

Fra : Ole Christensen

Dato : 27-04-06 04:58

Det er mit indtryk at snart halvdelen af bilisterne i det
vestlige europa kører rundt med GPS/PDAer.
På min 2 mdrs. tur i 2005 på tyske og franske
campingpladser, er det min opfattelse at næsten
alle biler og køretøjer havde GPS eller PDA.
I relation hertil er et par ulykker ikke det store
omend enhver ulykke selvfølgeligt er en for meget.

Så synes jeg også at man absolut skal holde sig fra de
navigationssystemer som ikke har klar talevejledning.
Man skal selvfølgeligt ikke sidde og glo på skærmen
under kørsel med megen trafik.

--
Mvh. Ole

Fra : SB

Dato : 30-04-06 08:36

> [...]
> Prøv at se denne link:
>
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=730262/
>
> - en bemærkning til den standende debat om GPS.

Tror stadig på det er farligere at studere et kort frem for en GPS
om det så er farligere at overlade kortet til konen frem for selv at kigge
mens man kører - tjae... nok tæt på

Søren

Fra : KHH

Dato : 30-04-06 09:44

Hvis føreren af bilen, læser kort samtidigt med kørslen, er det ganske
afgjort meget farligt, men hvilken bilist kunnde være så åndsfoladt, at gøre
noget sådant.

Kort læses enten af passageren ved siden af føreren, eller også holder man
inde på en parkeringsplads for at skabe det store overblik.

Jeg finder det i alle tilfælde ikke svært, at finde rundt i Europa, ved
hjælp af kort og vejskilte.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-04-06 12:17

KHH wrote:

> Jeg finder det i alle tilfælde ikke svært, at finde rundt i Europa,
> ved hjælp af kort og vejskilte.

Alt andet lige er det noget nemmere at køre til den anden ende af Europa og
køre direkte til en adresse frem for at skulle spørge sig frem mens
vogntoget står og buldrer i baggrunden og klokken er lort om natten.

> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=730262/

Hvad gør man ikke for at få forsikringspengene udbetalt - samtidig kan man
jo meget passende lige give gps´en skylden...

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 30-04-06 18:23

> [...]
>
> Hvad gør man ikke for at få forsikringspengene udbetalt - samtidig kan man
> jo meget passende lige give gps´en skylden...

Vandrehistorier. Men selvfølgelig, alt er muligt - det der kan ske - sker på
et eller andet tidspunkt.

Journalister er vel betalt pr. line eller historie - hvor er skønheden, det
havde været mere relevant. Og De har 200 % været skyld i ulykker.

Mvh

http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article191274.ece

Her er så et par trøstende tanker til GPS folket, taget fra DR Dk

Ældre hjerter lige så gode som yngre

Hjertepatienter, som får transplanteret et hjerte fra en donor på over 50
år, klarer sig de følgende år lige så godt som patienter, der får
transplanteret et hjerte fra en yngre donor.
(20. april, 2006)

Af de patienter, der modtog et gammelt hjerte, var 58 % i live efter 10 år,
mens 59 % af den anden gruppe var i live efter samme periode. Man har før
brugt hjerternes alder som et sorteringskriterium, men det amerikanske
studie kan nu være med til at udvide antallet af potentielle hjertedonorer.

Fra : Sten Bo

Dato : 30-04-06 09:45

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tror stadig på det er farligere at studere et kort frem for en GPS
> om det så er farligere at overlade kortet til konen frem for selv at kigge
> mens man kører - tjae... nok tæt på
>
> Søren

Man skal som med så meget andet bruge helhedsbetragtninger.

Det er mærkeligt at konerne ikke udtaler sig her. Ved man hvad i har gang i?

Jeg har hørt min i blandet selskab, gode vennener og mænd i mindretal så de
tror sig i sikre.

Kvinder har en utrolig selektiv hukommelse og en mærkelig evne til at farve
det faktisk passerede - eventuelt med citatfusk og ved at bytte om i
rækkefølgen. Jeg sagde jo osse vi skulle!

GPS er udmærket - og har i set det her - http://www.gpsdrawing.com/ tænk
at lave et kort over deres shoppingtur?