Jaeger-stik, ben 9
Fra : Grods

Dato : 03-04-06 10:29

Er det almindeligt, at der ikke er ført permanent strøm til ben 9 på et
Jaeger-stik ? Specifikationen på Jaeger-stik siger, at ben 9 har permanent
12-volt.
Jeg har en Grand Vitara fra 2004 med et et Brink anhængertræk. Der er ikke
strøm på ben 9. - Jeg mener at have læst et sted, at det ikke er
ualmindeligt, at man ikke fører strømmen igennem ved montering. - Kan det
være rigtigt ?
Og hvad vil det koste mig (ca.) at få det rettet ?
vh
Grods

Fra : Jens

Dato : 03-04-06 19:56

"Grods" <petergrods@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rigtigt ?
> Og hvad vil det koste mig (ca.) at få det rettet ?

Det er nok ikke ualmindeligt at ben 9, 10, 11 og 13 ikke er forbundet. Især
Ben 9 og 10 kræver en del ledningstrækkeri i bilen da de skal være ført fra
batteriet gennem en sikringen og evt afbryder i en tyk ledning (helst 4
kvt.mm.).
Du kan føre een tyk ledning fra batteri/16A sikring frem til trækket og
parallelforbinde ben 9 og 10 da man sjældent har køleskab på 12V alt imens
man har alt 12V's lys tændt - så der trækkes enten strøm på ben 9 (lys)
eller 10 (køleskab)

Alle de andre forbindelser findes i bagarum ved baglygterne så de er ikke
noget problem. Ben 11 og 13 er stelforbindelser og kan normalt findes på en
god skrue i bagagerummet (disse skal have solid stelforbindelse da de er
"retur" for 9 og 10.

Hvis dit køleskab skal fungere bare nogenlunde på 12V under kørsel skal
ovenstående være i orden.

Hvad det koster ved jeg ikke men det kan da nemt tage en times tid for en
mekaniker. Find een der har prøvet det før, så skal du da ikke betale
"lærepenge" oven i

Mvh

Jens