Brug af foreach til login.
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 15-05-06 13:13

Hej gruppe.

Jeg sidder og arbejder med et program i php-gtk og har brug for noget
hjælp til undersøgelsen af login.

Jeg bruger følgende kode:

foreach($users AS $value){
   if ($nick == $value[username] && $pass == $value[pass]){
      echo "Brugeren blev fundet \n";
   }else{
      $login_error_dialog = &new GtkMessageDialog(null, 0,
Gtk::MESSAGE_WARNING, Gtk::BUTTONS_OK, 'Brugeren blev             ikke fundet på
systemet');
      $login_error_dialog->run();
      $login_error_dialog->destroy();
         }
      }
   }
}

Problemet med dette er vel at når der er flere brugere på systemet, så
risikere man at man bliver ved med at få en popup hver gang den finder
en bruger i filen som ikke matcher de kriterier man har indtastet.

Hvordan løser man dette på en bedst mulig måde?

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 15-05-06 13:17

Mathias Mejborn wrote:
> [...]
> en bruger i filen som ikke matcher de kriterier man har indtastet.
>
> Hvordan løser man dette på en bedst mulig måde?

Er det bedre at bruge while?

Mathias Mejborn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-06 14:07

Mathias Mejborn skrev:

> Er det bedre at bruge while?

Brug af for eller while er et designvalg. Et programmeringssprog
kunne fungere med kun én af de to kommandoer til rådighed.

for (...) {
   tjek_bruger_og_sæt_fundet();
   if ($fundet) break;
}

$fundet=false;
while (!$fundet) {
   tjek_bruger_og_sæt_fundet();
}

Man skal ikke (længere) spekulere på nogen tidsforskel - kun på
kode der er nem at arbejde med.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-06 13:23

Mathias Mejborn skrev:

> [...]

> en bruger i filen som ikke matcher de kriterier man har indtastet.

> Hvordan løser man dette på en bedst mulig måde?

Du sætter et flag før løkken begynder.

$fundet=false;

Hvis du så finder brugeren inde i løkken, sætter du $fundet til
true og breaker.

Først når løkken er slut, vælger du om der skal åbnes en
balladeboks eller om fyren må lukkes ind.

.... hvis ikke det altså kan gøres med en indbygget kommando. Der
findes færdige søgekommandoer til et array i PHP, f.eks.:

http://dk2.php.net/manual/en/function.in-array.php

--
Bertel

Fra : Bjarne Bue

Dato : 15-05-06 13:28

Mathias Mejborn wrote:
> [...]
> en bruger i filen som ikke matcher de kriterier man har indtastet.
>
> Hvordan løser man dette på en bedst mulig måde?

$fandt_en_bruger = false;
foreach($users as $value) {
if ($nick == $value[username] && $pass == $value[pass]) {
$fandt_en_bruger = true;
}
}
if ($fandt_en_bruger == false) {
[...]

Mvh Bjarne

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 15-05-06 14:12

Bjarne Bue wrote:

> [...]
> $login_error_dialog = &new GtkMessageDialog(
> null, 0, Gtk::MESSAGE_WARNING, Gtk::BUTTONS_OK,
> 'Brugeren blev ikke fundet på systemet');

Mange tak for det brugte dit forslag med en break; i så at den ikke
fortsætter med at løbe det hele igennem.

Mathias Mejborn