Lokal-tid vs UTC-tid
Fra : John

Dato : 05-05-06 13:16

Jeg har en MySQL database, hvor jeg vil gemme alt i UTC tid. Jeg har så
nogle tal som skal vises i brugerens lokal-tid... f.eks. i DK eller i USA.
Den simple måde at vise lokaltiden på er, at trække nogle timer fra eller
lægge nogle timer til, men hvordan tager man højde for sommer/vintertid?

Hvis jeg har følgende entries i min database (i UTC tid):

2006-02-01 05:00:00, tal1
2006-05-01 05:00:00, tal2

Hvis jeg gerne vil have vist disse tal i henholsvis DK og USA tid, hvordan
gør jeg så det? Så vidt som jeg har undersøgt i.flg.
http://www.timeanddate.com/ så skal resultatet blive som følger:

DK:
2006-02-01 06:00:00, tal1 (UTC+1)
2006-05-01 07:00:00, tal2 (UTC+2)

USA (Florida / Miami):
2006-02-01 00:00:00, tal1 (UTC-5)
2006-05-01 01:00:00, tal2 (UTC-4)

Jeg forestiller mig, at brugeren skal angive et felt i databasen, hvor han
angiver timezone - f.eks. "Danmark" og "USA / Florida / Miami" eller noget i
den stil.

Fra : Bjarne Bue

Dato : 05-05-06 20:46

John wrote:
> [...]
> lægge nogle timer til, men hvordan tager man højde for sommer/vintertid?

date("I") (stort i) kan bruges til at afgøre om en dato er i
vinter- eller sommertid. Det må du kunne bruge til at
strikke en funktion sammen, som lægger til eller trækker
fra, alt afhængig af tidszonen.

Se http://dk.php.net/date

Mvh Bjarne

Fra : John

Dato : 05-05-06 22:44

> [...]
> sommertid. Det må du kunne bruge til at strikke en funktion sammen, som
> lægger til eller trækker fra, alt afhængig af tidszonen.

Den køre kun på lokaltid:

date -- Format a local time/date

Fra : John

Dato : 05-05-06 23:11

> Den køre kun på lokaltid:
> date -- Format a local time/date

date_default_timezone_set sammen med date("O") ser ud til at være ganske
brugbar.