Dato fra engelsk til dansk
Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 18:48

Jeg har en kalender skrevet i php, hvor jeg ligger aktiviteter ind via
en formular.

Aktiviteterne bliver sorteret efter dato og slettes så automatisk når
datoen er overskredet.

Problemet er så at jeg er nødt til at taste datoen for aktiviteter ind
"baglæns"

altså 2006-05-30 i stedet doe 30-05-2006.

Hvordan får jeg datoen vist på dansk istedet for engelsk amerikansk?

Det er en apache server med php 4 og mysql.

--
Mvh Thomas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 02-05-06 18:55

Thomas gade wrote:
> [...]
>
> altså 2006-05-30 i stedet doe 30-05-2006.
>
> Hvordan får jeg datoen vist på dansk istedet for engelsk amerikansk?

Begge formater er danske (eller kontinentale) og ikke angelsaksiske.

> Det er en apache server med php 4 og mysql.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 19:03

Michael Zedeler wrote:

> Begge formater er danske (eller kontinentale) og ikke angelsaksiske.

> Mvh. Michael.
OK, så blev jeg da lidt klogere.

Men hvordan får jeg så mysql til at godtage sidstnævnte format.
Jeg spørger her da jeg går ud fra at det skal skrives i php og ikke kan
indstilles i Mysql.

--
Mvh Thomas

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 02-05-06 19:08

Thomas gade skrev:

> OK, så blev jeg da lidt klogere.
>
> Men hvordan får jeg så mysql til at godtage sidstnævnte format.
> Jeg spørger her da jeg går ud fra at det skal skrives i php og ikke kan
> indstilles i Mysql.

Såvidt jeg vet må du gjøre det om til YYYY-MM-DD for at MySQL skal kunne
ta imot det. Lite å gjøre med det.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Ove Lie

Dato : 02-05-06 19:27

"Thomas gade" <placeit-fjern-@gmail.invalid> skrev i melding
> [...]
>
> Hvordan får jeg datoen vist på dansk istedet for engelsk amerikansk?
>
> Det er en apache server med php 4 og mysql.

I php gjør jeg noe slikt:

-----kode------
dato="30-04-2006";

list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$dato);

$dato =$ar."-".$maned."-"$dato;

-----kode slutt--------

Bare en tankerekke, ikke syntakstestet.

-Ove

Fra : Ove Lie

Dato : 02-05-06 19:36

"Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net> skrev i melding

> dato="30-04-2006";

Skulle selvsakt være

$dato="30-05-2006";

-Ove

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 19:41

Ove Lie wrote:
> [...]
>
> -----kode------
> dato="30-04-2006";
>
> list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$dato);

Min kode som spytter data ud ser sådan ud.

mysql_query("DELETE FROM `aktiviteter` WHERE `dato` < CURRENT_DATE(
) ;");a

$foresp = mysql_query("SELECT dato, overskrift, tekst FROM aktiviteter
ORDER BY dato ") or die(mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
echo "<strong class=code2>" . $data["overskrift"] . "</strong> - ";

echo "<strong class=code>". date( $data["dato"])."</strong>";
}

Hvordan implementerer jeg det du skriver ovenfor?

--
Mvh Thomas

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 19:46

Thomas gade wrote:

> [...]
> }
>
> Hvordan implementerer jeg det du skriver ovenfor?

Og koden fra min formular:

$nyhed_dato = $_POST["nyhed_dato"];
$nyhed_overskrift = $_POST["nyhed_overskrift"];
$nyhed_tekst = $_POST["nyhed_tekst"];

if(!get_magic_quotes_gpc()){
$nyhed_dato = addslashes($nyhed_dato);
$nyhed_overskrift = addslashes($nyhed_overskrift);
$nyhed_tekst = addslashes($nyhed_tekst);
}

mysql_query("INSERT INTO aktiviteter (dato, overskrift, tekst) VALUES
('$nyhed_dato', '$nyhed_overskrift', '$nyhed_tekst')");

} else {
?>

--
Mvh Thomas

Fra : Ove Lie

Dato : 02-05-06 20:10

FJERNES--------------------> $nyhed_dato = addslashes($nyhed_dato);

> $nyhed_overskrift = addslashes($nyhed_overskrift);
> $nyhed_tekst = addslashes($nyhed_tekst);
> }

list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);
$nyhed_dato =$ar."-".$maned."-"$dato;

Tror jeg................

-Ove

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 20:29

> [...]
> $nyhed_tekst = addslashes($nyhed_tekst);
> }
>

> list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);

Det virker ikke helt. Jeg får denne fejlmedd.

*Parse error*: parse error, unexpected T_VARIABLE in
*C:\Programmer\Apache
Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *44*

--
Mvh Thomas

Fra : Ove Lie

Dato : 02-05-06 20:53

> *Parse error*: parse error, unexpected T_VARIABLE in
> *C:\Programmer\Apache
> Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *44*

Du sier ike noe om hva for linje som eer "line 44"

http://no2.php.net/manual/en/function.explode.php forklarer, så kanskje du
finner feilen selv. Påpekte at det var en ide_skisse, og at den ikke var
syntakstestet, jeg.

-Ove

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 21:16

Ove Lie wrote:
> [...]
> finner feilen selv. Påpekte at det var en ide_skisse, og at den ikke var

Ja jeg ved det godt jeg har bare brug for al den hjælp jeg kan få. Er
ikke særlig skrap til php.

--
Mvh Thomas

Fra : Ove Lie

Dato : 02-05-06 21:42

> Ja jeg ved det godt jeg har bare brug for al den hjælp jeg kan få. Er
> ikke særlig skrap til php.

Hva inneholder linje 44 ?, det er bare å telle linje for linje.........

Man må ikke være skarp, for å lære noe nytt

-Ove

Fra : Thomas gade

Dato : 02-05-06 21:44

Ove Lie wrote:
> [...]
list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);
$nyhed_dato =$ar."-".$maned."-"$dato;

> Man må ikke være skarp, for å lære noe nytt

Nej , jeg vil også gerne, får det bare aldrig gjort

--
Mvh Thomas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 07:56

Thomas gade wrote:
> Ove Lie wrote:
>
> $nyhed_dato =$ar."-".$maned."-"$dato;

Der mangler et punktum.

Fra : Thomas gade

Dato : 03-05-06 10:47

Michael Zedeler wrote:

> Der mangler et punktum.
>
> Mvh. Michael.
NÅr jeg retter det får jeg denne fejl:

*Notice*: Undefined offset: 2 in *C:\Programmer\Apache
Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *44

*Det er denne linie:

*list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);
*

--
Mvh Thomas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 12:15

Thomas gade wrote:
> *Notice*: Undefined offset: 2 in *C:\Programmer\Apache
> Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *44
>
> *Det er denne linie:
>
> *list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);

Prøv at skrive variablene ud og se om de indeholder det rigtige.

Fra : Thomas gade

Dato : 03-05-06 12:20

Michael Zedeler wrote:

> Prøv at skrive variablene ud og se om de indeholder det rigtige.

Det ved jeg ikke hvordan jeg gør, desværre.

--
Mvh Thomas

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 03-05-06 12:34

Thomas gade skrev:

> Det ved jeg ikke hvordan jeg gør, desværre.

Kan du _egentlig_ PHP?

Å skrive ut en variabel bruker man metoden print() eller echo() til,
sistnevnte er mest brukt.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Thomas gade

Dato : 03-05-06 20:05

Erlend Klakegg Bergheim wrote:

> Kan du _egentlig_ PHP?
>
> Å skrive ut en variabel bruker man metoden print() eller echo() til,
> sistnevnte er mest brukt.

Jeg kan skrive en lille bitte smule php. Men det er altså ikke meget.
Men det er nok mere fordi jeg ikke helt forstår hvad der menes med skriv
variablerne ud.
Altså de bliver jo skrevet ud på kalenderen - når det fungerer vel at mærke.

Altså hvilken variabel? og også lidt hvordan?

Bær venligst over med mig.

--
Mvh Thomas

Fra : Michael Zedeler

Dato : 03-05-06 12:43

Thomas gade wrote:

> Det ved jeg ikke hvordan jeg gør, desværre.

Så er det på sin plads med et PHP-kursus.

http://www.w3schools.com/php/default.asp

Fra : Thomas gade

Dato : 03-05-06 20:07

Michael Zedeler wrote:

> Så er det på sin plads med et PHP-kursus.
>
> http://www.w3schools.com/php/default.asp

Det kommer jeg nok ikke uden om, men jeg håbede mer på at quickfix i
denne omgang, jævnfør mit svar til Erland.

--
Mvh Thomas

Fra : Ove Lie

Dato : 03-05-06 23:04

"Thomas gade" <placeit-fjern-@gmail.invalid> skrev i melding

endre denne slik:
//list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);

skriv så inn:

echo $nyhed_dato;

Hva for svar får du da, når du kjører?

-Ove

Fra : Thomas gade

Dato : 04-05-06 15:31

Ove Lie wrote:
> [...]
>
> endre denne slik:
> //list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);

Ved print skriver den resultatet ud i den rækkefølge jeg taster det ind
i formular feltet.

Jeg kan selv bestemme om jeg taster datoen ind som 2006-05-05 eller
05-05-2206.

Problemet er at vælger jeg sidste løsning bliver aktiviteten slettet fra
min DB inden den kommer frem på siden, pga. denne linie.

mysql_query("DELETE FROM `aktiviteter` WHERE `dato` < CURRENT_DATE(
) ;");*

*

--
Mvh Thomas

Fra : Thomas gade

Dato : 04-05-06 15:35

Ove Lie wrote:
> "Thomas gade" <placeit-fjern-@gmail.invalid> skrev i melding
>
> endre denne slik:
> //list($dato,$maned,$ar)=explode("-",$nyhed_dato);

Er det meningen der skal være 2 // foran, så har linien vel ingen effekt.

Hvis jeg skriver linien uden de 2 // får jeg denne fejl.

*Notice*: Undefined offset: 2 in *C:\Programmer\Apache
Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *43*

*Notice*: Undefined offset: 1 in *C:\Programmer\Apache

Fra : Ove Lie

Dato : 04-05-06 16:07

> Er det meningen der skal være 2 // foran, så har linien vel ingen effekt.

Ja for å ta den vekk, under testing.

Hva skjer så hvis du fortsetter med disse to "//" og skriver to nye linje:

$a=explode("-",$nyhed_dato);

echo "<pre>";print_r($a);echo "</pre>";

> [...]
>
> *Notice*: Undefined offset: 1 in *C:\Programmer\Apache
> Group\Apache2\htdocs\Trige-Oelsted\aktivitetsupload.php* on line *43*

Jeg vet ikke hva denne feilmeldingen betyr, da jeg kjører php på linux, og
ikke windows. (c:\\Prog............., forteller det).

-Ove

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-05-06 16:25

On Thu, 4 May 2006 17:06:57 +0200, "Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net>
wrote:

>Jeg vet ikke hva denne feilmeldingen betyr, da jeg kjører php på linux, og
>ikke windows. (c:\\Prog............., forteller det).

Det har intet med det at gøre. Notices opstår bl.a., fordi man
forsøger at tilgå variable, der ikke er sat. Tjek fx:

http://faq.php.dk/index.php/Notice

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Ove Lie

Dato : 04-05-06 16:44

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i melding

> Det har intet med det at gøre. Notices opstår bl.a., fordi man
> forsøger at tilgå variable, der ikke er sat. Tjek fx:
>
> http://faq.php.dk/index.php/Notice

Det forundrer jo meg litt da, i og med at vi prøver og sette tre variabler,
fra en som ved test inneholder den verdien som er inntastet.

Derfor forsøker jeg nå og få ham til å sette en arrayvariabel ($a), for å se
om det er list, som ikke fungerer likt på hans php server, mot mine
linuxbaserte.

-Ove

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-06 00:46

"Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net> skrev Thu, 4 May 2006 17:43:58 +0200

>Derfor forsøker jeg nå og få ham til å sette en arrayvariabel ($a), for å se
>om det er list, som ikke fungerer likt på hans php server, mot mine
>linuxbaserte.

Sludder og vrøvl.

Det er udelukkende et spørgsmål om, at i kører med forskellig niveau af
error håndtering.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ove Lie

Dato : 05-05-06 06:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i melding
> "Ove Lie" <Ove.Ed.Lie@c2i.net> skrev Thu, 4 May 2006 17:43:58 +0200

> Sludder og vrøvl.
>
> Det er udelukkende et spørgsmål om, at i kører med forskellig niveau af
> error håndtering.

OK, så kan du kanskje hjelpe meg og hjelpe. Hva er feil i linjen som trigger
error?

-Ove