Opfat streng som regnestykke
Fra : Brian Emilius

Dato : 16-04-06 08:18

Hej NG

Jeg leder efter et script der kan lege lommeregner.
Scriptet skal kunne opfatte en streng som et regnestykke (fx
"2+2/3*(5-6)") og returnere resultatet.

Nogle ideer?

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jacob Atzen

Dato : 16-04-06 08:30

On 2006-04-16, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg leder efter et script der kan lege lommeregner.
> Scriptet skal kunne opfatte en streng som et regnestykke (fx

eval() - så længe du er sikker på, hvad du smider i den.

- Jacob Atzen

Fra : Brian Emilius

Dato : 16-04-06 08:31

Jacob Atzen skrev:
> eval() - så længe du er sikker på, hvad du smider i den.

Hmm skulle dette så virke:

$query = "2+2+2/3*(5-6)";
echo eval($query);

???

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Brian Emilius

Dato : 16-04-06 08:49

Brian Emilius skrev:

> Hmm skulle dette så virke:
>
> $query = "2+2+2/3*(5-6)";
> echo eval($query);
>
> ???

Det virker ikke...

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jacob Atzen

Dato : 16-04-06 09:01

On 2006-04-16, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:
> Hmm skulle dette så virke:
>
> $query = "2+2+2/3*(5-6)";
> echo eval($query);
>
> ???

Nej, manualen[1] siger:

...the string passed must be valid PHP code, including things
like terminating statements with a semicolon...

Og:

...eval() returns NULL unless return is called in the evaluated
code...

[1]: <http://dk2.php.net/eval>

- Jacob Atzen

Fra : Brian Emilius

Dato : 16-04-06 08:57

Jacob Atzen skrev:

> [...]
>
> Og:
>
> ...eval() returns NULL unless return is called in the evaluated

Ja, jeg har været inde på hjemmeside og kigge, men jeg fattede ikke
rigtig noget af det. Lidt hjælp til det her ville jeg være taknemmelig
for

--
Venlig hilsen
Brian Emilius

Fra : Jacob Atzen

Dato : 16-04-06 09:17

On 2006-04-16, Brian Emilius <msn@emilius.dk> wrote:
> Ja, jeg har været inde på hjemmeside og kigge, men jeg fattede ikke
> rigtig noget af det. Lidt hjælp til det her ville jeg være taknemmelig
> for

Din streng er ikke gyldig PHP kode, da den ikke slutter med et
semikolon. Ligelegedes returnerer den altid NULL, da den ikke indeholder
en return statement. Brug:

$query = "return 2+2+2/3*(5-6);";

- Jacob Atzen

Fra : Brian Emilius

Dato : 16-04-06 09:17

Jacob Atzen skrev:

> Din streng er ikke gyldig PHP kode, da den ikke slutter med et
> semikolon. Ligelegedes returnerer den altid NULL, da den ikke indeholder
> en return statement. Brug:
>
> $query = "return 2+2+2/3*(5-6);";

Mange tak. Nu mangler jeg bare at lave et tjek for at se om query nu
også er et gyldigt regnestykke

--
Venlig hilsen
Brian Emilius