Adresselinien
Fra : Henrik Lange

Dato : 09-04-06 19:43

Hej....

Jeg har en hjemmeside og ønsker at lave lidt om i det der står i
adr-linien..

feks står der når den er på "forsiden" :
http://highonlife.dk/news.php

-- og ønsker at der skal stå ( uanset hvilken side man er på ) :
Http://highonlife.dk
dvs UDEN filnavn osv....

Nogen der ved hvordan jeg gør dette ??

--
Mvh.

Henrik Lange
http://highonlife.dk

09-04-2006 20:43:23

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 09-04-06 20:08

Henrik Lange skrev:
> [...]
>
> feks står der når den er på "forsiden" :
> http://highonlife.dk/news.php
>
> -- og ønsker at der skal stå ( uanset hvilken side man er på ) :

Du må pakke sidene dine inn i en frame, hvilket har med HTML og ikke PHP
å gjøre. Prøv en annen diskusjonsgruppe eller søk litt på nettet (les: å
google).

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Ove Lie

Dato : 09-04-06 22:48

"Erlend Klakegg Bergheim" <bergheim-remove@stud.ntnu.no> skrev i melding

> Du må pakke sidene dine inn i en frame, hvilket har med HTML og ikke PHP

kan ikke include greie dette?

http://no.php.net/manual/en/function.include.php

-Ove

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 10-04-06 07:05

Ove Lie skrev:
> "Erlend Klakegg Bergheim" <bergheim-remove@stud.ntnu.no> skrev i melding

> kan ikke include greie dette?
>
> http://no.php.net/manual/en/function.include.php

Nei, for da er man tilbake ved utgangspunktet.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Henrik Lange

Dato : 10-04-06 08:26

On Sun, 09 Apr 2006 21:08:09 +0200, Erlend Klakegg Bergheim wrote:

> Du må pakke sidene dine inn i en frame, hvilket har med HTML og ikke PHP
> å gjøre. Prøv en annen diskusjonsgruppe eller søk litt på nettet (les: å
> google).

Da min side er lavet i PHP kan jeg ikke se at det har noget med HTML at
gøre på noget tidspunkt.... READ ME... Læs dog teksten, mand...
--

Mvh.

Henrik Lange
http://highonlife.dk

10-04-2006 09:24:37

Fra : Dan Storm

Dato : 10-04-06 10:21

Henrik Lange flettede lige en gang mundlort sammen:
> Da min side er lavet i PHP kan jeg ikke se at det har noget med HTML at
> gøre på noget tidspunkt.... READ ME... Læs dog teksten, mand...

Du er godt nok dygtig, hvis du kan lave det visuelle design og
fremvisning af dine sider i PHP. Hvis du har et link til understøttelse
af dette i manualen, vil jeg da gerne have et link, således jeg slipper
for at skulle skrive HTML og CSS for fremtiden...

PHP er serverside scripting og har intet at gøre med det du ser på
klient siden. READ THE FUCKING MANUAL!

Det er på ingen måde relavant for php gruppen at skulle besvare dit
spørgsmål idet at alle http forespørgsler behandles af serveren - ikke php!

Så på det punkt ville det muligvis være mere relavant at spørge i
dk.edb.internet.software.apache

En anden mulighed, som sikkert er betydeligt nemmere og den metode som
alle (der af en eller anden åndsforladt grund) bruger, er at bruge en
frame, som tidligere foreslået. En frame skrives i HTML - ikke i php,
hvilket du tydeligvis har misforstået!

Den tredie mulighed, hvilket er endnu mere åndsforladt, er at bruge PHP
til at skjule dine undersider.

pages.php
<?php

$_SESSION['page'] = $_GET['linkid']
Header('Location: http://mitdomæne.dk/');
?>

index.php
<?php
if(!isset($_SESSION['page']))
{
include('forside.php');
}
else
{
include($_SESSION['page']);
}

?>

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 10-04-06 12:19

Henrik Lange skrev:

> Da min side er lavet i PHP kan jeg ikke se at det har noget med HTML at
> gøre på noget tidspunkt.... READ ME... Læs dog teksten, mand...

Jeg liker ikke måten du svarer på, men jeg skal dog forklare det på den
måten du trenger det:

På slutten av 1980-tallet fant Tim Berners-Lee opp World Wide Web (uten
å ta patent på det). Hele poenget med World Wide Web (eller verdensveven
som det heter på norsk) var å strukturere informasjon på en slik måte at
forskjellige systemer skulle kunne tolke denne informasjonen. Det han
mer eller mindre fant opp er det som heter HTML, og eneste poenget med
HTML er å strukturere informasjon på en slik måte at enhver datamaskin
med en nettleser skal kunne tolke innholdet på siden. I dag er Tim
Berners-Lee direktør for W3C, en organisasjon med et konkret mål:

To lead the World Wide Web to its full potential by developing
protocols and guidelines that ensure long-term growth for the Web.

Dette begynner å bli en stund siden, og med tiden har ting balet "litt"
på seg. På 1990-tallet kom bla. PHP sammen med andre
"programmeringsspråk" som kan generere nettsider, f.eks. ASP og
ColdFusion. Hele poenget med disse er å lage dynamiske nettsider, noe
som vi si at koden genererer HTML. Vi kan se hva som står på PHP sin
nettside om PHP:

PHP is an HTML-embedded scripting language. Much of its syntax is
borrowed from C, Java and Perl with a couple of unique PHP-specific
features thrown in. The goal of the language is to allow web
developers to write dynamically generated pages quickly.

Poenget med PHP og andre er å la serveren kjøre koden, men la brukeren
få resultatet. Så lenge det blir generert eller noe annet som
nettleseren forstår er alt gjort riktig. Vi pleier å si at dette foregår
på serversiden. Motsetningen til serverside er clientside, og i denne
gruppen finner vi Netscape sin JavaScript og Microsoft sin VBS,
sistnevnte holder på å dø en stille død.

JavaScript er kode som er laget for å gjøre ting hos klienten, og er en
av teknologiene som benyttes for å lage det fremtidsrettede AJAX som
alle snakker om, og dermed også Web 2.0. JavaScript har også etterhvert
måttet ta på seg en del skyld når det gjelder sikkerhetshull i
nettlesere, for selv om nettlesere egentlig kun skal vise strukturert
informasjon er det utrolig hva man prøver å benytte nettlesere til.

Håkon Wium Lie har fått æren for CSS, noe som blir stadig mer brukt i
dag. Poenget med CSS er at HTML opprinnelig ikke er laget for design (se
hva jeg skrev tidligere), men allikevell ble HTML brukt til å lage
design, og mange stygge hack var etterhvert laget for at sidene skulle
se like ut i flest mulig nettlesere.

Nå er det kanskje på tide med en liten oppsummering, og vi begynner
nedenfra og oppover. PHP (serverside-kode) eller andre
"programmeringsspråk" genererer HTML (struktur) som sendes vi HTTP
(protokoll) til en nettleser. Nettleseren tolker strukturen og laster
ned bilder og CSS (design) hvis dette er tilgjengelig for siden.
Deretter kjøres evt. JavaScript (clientside-kode) som måtte være å finne
på nettsiden.

Som du kanskje forstår etterhvert, så har PHP _ingenting_ med
presentasjon av nettsider å gjøre, for det er det HTML og CSS som tar
seg av. Mitt (og andres) tips til deg er fortsatt å finne en HTML-gruppe
som kan hjelpe deg.

Jeg (og sikkert de andre også) forventer en _vesentlig_ bedre tone fra
deg i fremtiden, da _ingen_ av oss er betalt for å svare på hverken dine
eller andre sine spørsmål. Blir du henvist til en annen nyhetsgruppe, så
er det ikke uten grunn.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Kasper Johansen

Dato : 10-04-06 13:27

Henrik Lange skrev:
> Da min side er lavet i PHP kan jeg ikke se at det har noget med HTML at
> gøre på noget tidspunkt.... READ ME... Læs dog teksten, mand...

Overvej din tone.
http://usenet.dk/netikette/

Måske var det dig selv der burde læse lidt mere i de andres indlæg? :)

PHP er serversiddet og har på den måde ikke synderligt (for ikke at sige
slet intet) meget med adresselinjen eller designet på din hjemmeside at
gøre.

Kig i stedet på JavaScript, HTML eller Flash.

Kasper Johansen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-04-06 15:43

Kasper Johansen wrote:
> PHP er serversiddet og har på den måde ikke synderligt (for ikke at
> sige slet intet) meget med adresselinjen eller designet på din
> hjemmeside at gøre.
>
> Kig i stedet på JavaScript, HTML eller Flash.

Ikke desto mindre kan det nemt lade sig gøre i PHP via $_GET .

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-04-06 18:17

Sune Storgaard wrote:

> Ikke desto mindre kan det nemt lade sig gøre i PHP via $_GET .

Det kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man gør. Så kommer denne
tråd da også tilbage on topic.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-04-06 22:10

Michael Zedeler wrote:

> Det kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan man gør. Så kommer denne
> tråd da også tilbage on topic.

Dan Storm har i bunden af sin post i denne tråd givet et eksempel, han
betegner dog metoden som åndsforladt.. Det er så en vurderings sag.. :) Det
har selvfølgelig ulemper eftersom at man ikke kan linke til undersider osv,
men det må man gøre op med sig selv hvad der er smartest, men det er bestemt
muligt med php , og asp for den sags skyld.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 10-04-06 22:27

Sune Storgaard wrote:

> Dan Storm har i bunden af sin post i denne tråd givet et eksempel, han
> betegner dog metoden som åndsforladt.. Det er så en vurderings sag.. :)

Okay. Jeg ville ikke ligefrem betegne $_GET som omdrejningspunktet for
den metode. desuden er der et hav af uløste problemer med den tilgang.

> [...]
> men det må man gøre op med sig selv hvad der er smartest, men det er bestemt
> muligt med php , og asp for den sags skyld.

Stort set alt kan gøre, hvis man kan programmere.

Her er et citat om hvor nemt det er at lave kunstig intelligens:

"For an AI system, all you have to do is to build a machine that performs

   -Get the instruction from the memory cell P
   -Execute the instruction
   -P++
   -Goto top.

In addition, you only have to gather knowledge about the world and put
it into the right instructions and memory locations."

....blot for illustrationens skyld. Jeg ved godt at det vi snakker om er
nemmere, men der er en del irriterende problemer, som skal løses, før
det virker.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 11-04-06 20:30

Sune Storgaard skrev:
> Ikke desto mindre kan det nemt lade sig gøre i PHP via $_GET .

Du vil altså påstå, at hvis $_GET ændres, så ændres adresselinjen på
brugerens browser også?

Det strider imod al min logik omkring PHP som script-sprog. Forklar
venligst nærmere :)

Min ummidelbare teori er, at PHP er serversiddet. $_GET er sådan set
bare en parsing af GET-requesten browseren sender. $_GET bliver ikke
(hvad jeg har forstået af HTTP-protocollen) sendt tilbage til klienten i
dens headers, og klientens adresselinje ændres derfor ikke, når
browseren får svar fra serveren.

Jeg kan forstille mig, at det måske er muligt via. JavaScript at ændre
adresselinjen uden at redirecte. Det vil lige umiddelbart være den
eneste løsning uden brug af frames eller XMLHTTP.

Nu er jeg meget sikker på, at jeg har ret... Men oplys mig da hvis det
ikke er tilfældet :)

Kasper Johansen

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 20:48

Henrik Lange wrote:

> [...]
>
> feks står der når den er på "forsiden" :
> http://highonlife.dk/news.php
>
> -- og ønsker at der skal stå ( uanset hvilken side man er på ) :

Ja, du sætter det hele i en ramme. Prøv at spørg i
news:dk.edb.internet.webdesign.html - dér vil de med glæde fortælle dig,
at det er bedst at undgå rammer.

Fra : Ralle

Dato : 13-04-06 15:38

Jeg ville gøre følgende for at addresselinjen skal forblive det samme:

istædet for at lave en fil der hedder index.php lav da en fil der hedder
index.html

i den lægger du følgende kode:

<head>
<title>Din tittel</title>
</head>
<frameset cols="100%">
<frame src="news.php">
</frameset>

din tittel skal du selvfølgelig skifte ud med det du vil ha skal stå der.

så skriver du blot i addrasselinjen http://ditdomæne.dk og så skulle det
virke.

testede lige på mit eget domæne og det virkede fint!

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 13-04-06 16:02

Henrik Lange skrev:
> feks står der når den er på "forsiden" :
> http://highonlife.dk/news.php
> -- og ønsker at der skal stå ( uanset hvilken side man er på ) :
> [...]
Bare af nysgerrighed: Hvorfor i alverden vil du gerne have at din URL
ikke ændrer sig uanset hvor på dit website man befinder sig? Det
strider jo mod selve ideen med WWW.

Fortsat god påske
Sopper

Fra : Henrik Lange

Dato : 15-04-06 05:37

Torben wrote :
> Bare af nysgerrighed: Hvorfor i alverden vil du gerne have at din URL
> ikke ændrer sig uanset hvor på dit website man befinder sig? Det
> [...]

Tjaa... Syntes såmænd bare det ser mindre rodet ud

Men hvad mener du da ideén er med WWW ?

--

Mvh.

Henrik Lange
http://highonlife.dk

15-04-2006 06:34:35

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-04-06 09:02

Henrik Lange wrote:

> Tjaa... Syntes såmænd bare det ser mindre rodet ud
>
> Men hvad mener du da ideén er med WWW ?

At man f. eks. kan bogmærke de sider, man er interesseret i.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-06 09:57

On 2006-04-15, Henrik Lange <henrik-news@highonlifeFJERN-DETTE.dk> wrote:
> Tjaa... Syntes såmænd bare det ser mindre rodet ud
>
> Men hvad mener du da ideén er med WWW ?

At man kan linke til relevante sider fra andre sider - eller give en URL
til sine venner, når man finder en interessant side.

- Jacob Atzen

Fra : Ralle

Dato : 15-04-06 10:19

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> At man kan linke til relevante sider fra andre sider - eller give en URL
> til sine venner, når man finder en interessant side.

hvis du vil sende et link til dine venner og du er inde på en side hvor
addresselinjen ikke ændre sig, skal du blot højreklikke og vælge egenskaber
(properties) og der vil der stå adresse [URL] : den side du er inde på
(adress [URL])

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-04-06 10:29

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> writes:

> [...]
> (properties) og der vil der stå adresse [URL] : den side du er inde på

Men der forstaar de doedelige ikke. Og hvorfor i det hele taget
forsoege at skjule det?

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Jacob Atzen

Dato : 15-04-06 10:49

On 2006-04-15, Ralle <ralle_rass@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvor addresselinjen ikke ændre sig, skal du blot højreklikke og vælge
> egenskaber (properties) og der vil der stå adresse [URL] : den side du

Det kan man ikke sige generelt. Det kommer helt an på, hvordan sitet er
lavet. Derudover er det nok de færreste brugere, der er klar over, at
denne mulighed eksisterer. Endelig kan man undre sig over, hvorfor man
ville ønske at gøre livet mere besværligt for sine brugere, end
nødvendigt er.

- Jacob Atzen

Fra : Ralle

Dato : 15-04-06 11:11

Jacob Atzen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Det kan man ikke sige generelt. Det kommer helt an på, hvordan sitet er
> lavet.

ja det ved jeg, men i de fleste tilfælde kan man godt bruge den metode.

> Derudover er det nok de færreste brugere, der er klar over, at
> denne mulighed eksisterer.

Det er sikkert rigtigt nok. (har jeg endelig aldrig rigtig tænkt over :D)

> Endelig kan man undre sig over, hvorfor man
> ville ønske at gøre livet mere besværligt for sine brugere, end
> nødvendigt er.

jeg tror ikke man laver det for at gøre livet mere besværligt for sine brugere,
jeg tror man laver det fordi man syntes det ser bedre ud end
http://ditdomæne.dk/mappe1/mappe2/mappe5/news.php

Fra : Geert Lund

Dato : 15-04-06 13:22

Ralle wrote:

> ja det ved jeg, men i de fleste tilfælde kan man godt bruge den metode.

Men i samme omgang er det vel så sådan et site der fx med javascript
forsøger at forhindre at folk højre-klikker? (Synes den slags
uovervejede ting ofte plejer at følges) :)

> jeg tror ikke man laver det for at gøre livet mere besværligt for sine brugere,
> jeg tror man laver det fordi man syntes det ser bedre ud end
> http://ditdomæne.dk/mappe1/mappe2/mappe5/news.php

Du har ikke overvejet i stedet for blot at lave:

http://domænet.dk/news.php?id=nummer
eller
http://domæner.dk/news/id
eller en variant?

Hvorfor lave det i en mappestruktur så avanceret hvis du gerne vil have
det til at se let ud? Det er vel op til dig at bestemme hvor dybt
indgangsfilen til din funktion skal ligge?

Der er jo ikke noget der hindrer dig i fx at have en /news.php som i
øvrigt benytter include-filer, scripts, css, uploads etc. fra en
undermappe i fx /mappe1/mappe2/mappe5 hvis du gerne vil have filerne
sepereret.

Læs - jeg synes mere det lyder som om du med din URL omskrivelse/skjulen
vil forsøge at dække over et dårligt struktureret site - og det kan da
aldrig være i en brugers interesse?

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Ralle

Dato : 15-04-06 14:30

Geert Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Læs - jeg synes mere det lyder som om du med din URL omskrivelse/skjulen
> vil forsøge at dække over et dårligt struktureret site - og det kan da

heeh det over var bare et eksempel.

mit site hvis du spørger mig er ret overskueligt.

Laver lige et nyt emne om http://ditdomæne.dk/news.php?id=1 hvordan man laver det
osv. er nemlig ikke helt 100 % på jeg ved hvordan man gør.

jeg forsøger at lave URL'er som http://ditdomæne.dk/news.php?id=1 fordi jeg syntes
det ser federe ud.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-04-06 14:18

Ralle wrote:
> [...]
> (properties) og der vil der stå adresse [URL] : den side du er inde på

Ja. Meget brugervenligt. Not.

Fra : Benny Nissen

Dato : 13-04-06 18:23

Henrik Lange ramte sit keyboard den 09-04-2006 20:43 og fik dette ud af det:

> -- og ønsker at der skal stå ( uanset hvilken side man er på ) :
> Http://highonlife.dk

Tak for det. Så ved jeg da, at jeg ikke skal besøge den adresse.
Det var dog noget af det mest tåbelige at gøre.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Ralle

Dato : 14-04-06 20:06

> Tak for det. Så ved jeg da, at jeg ikke skal besøge den adresse.
> Det var dog noget af det mest tåbelige at gøre.

svar dog på hans spørgsmål istedet for at skrive sådan en kommentar!

har også selv engang ville have at min adresse linje ikke ændrede sig når folk
var på mit site. men det vil jeg gerne have at den gør nu.

Er jeg den eneste der tror at de her nyhedsgrupper er lavet til at få hjælp til
sine hjemmesider og ikke til at man skal have af vide at det man laver var
noget af det mest tåbelige??

personligt er jeg gået igang med at lave sider hvor den skriver i adresselinjen
ved fx. forum.php skriver den http://ditdomæne.dk/modules.php?name=forum eller
http://enzolim.dk/enzolim.php?action=forum altså istedet for modules.php
enzolim.php som mit site hedder!

men folkens det er fint nok i skriver at i aldrig selv ville gøre sådan noget,
HVIS i dog svare på spørgsmålet!