Spørgsmål om referenceintervaller /Aalborg~
Fra : Nielsen

Dato : 15-06-01 00:38

Hej,

jeg vil blive meget glad, hvis der er en eller anden som evt. kender de p.t.
gældende referenceintervallerne for:

P,S Creatinin
P,S Albumin
P,S Carbamid

*P = Plasma
*S = Serum

Det kan være, at der på de analysesvar der sendes tilbage til patient/læge,
kun står eks.: P-Albumin, men jeg har ikke lige et ved hånden.

Horsens sygehus lab. angiver eksempelvis en anden referenceværdi for
Creatinin - i dette tilfælde <100 - selv om referencen for dette
almindeligvis angives til 55-115 mikromol/L for kvinder / 60-125 mikromol/L
for mænd. Og det svinger vist lidt fra by til by - eks. i Aarhus er det for
både mænd og kvinder: 55-120 mikromol/L - jeg ved selvfølgelig godt, at
dette skyldes forskellige analysemetoder, men det er forvirrende, når man
blot får et tal at vide, altså hvilken værdi det har, uden at kende det pgl.
sygehus' specifikke ref. intervaller.

Men hvis der er en eller flere der med datoangivelse for blodprøvetagningen
fra _Aalborg Sygehus_ vil være rar at sende mig de referenceintervaller som
står på dit skema, ville jeg blive meget glad.

Venlig hilsen

K. Nielsen

nielsen@nielsen.ms - hvis du svarer ved et tryk på besvar, så fjern
venligst REMOVETHIS i min e-mail.