Uønskede mails fra 4.dk
Fra : NVJ

Dato : 10-04-06 16:47

Jeg har for nylig modtaget en række afmeldingsmails fra omkring 4-5
forskellige personer, der har været tilmeldt et nyhedsbrev fra
www.4.dk. Personer, som jeg i øvrigt hverken har skrevet til, set
eller hørt om før.

Disse mails var sendt til newsletter@4.dk , men er af en eller anden
besynderlig årsag havnet i MIN email-indbakke.

Jeg har selv været tilmeldt nyhedsbrevet fra www.4.dk på et tidspunkt,
men forsøgte at afmelde det senere uden held. Derfor satte jeg
email-adressen på kill filter i min mailopsætning (bruger Hotmail), og
har heller ikke modtaget mails fra dem siden (da mails'ne jo
sandsynligvis er blevet filtreret fra).

Alligevel modtager jeg ovennævnte afmeldingsmails, dog i
"indbakke"-funktionen Uønsket e-mail (som før nævnt Hotmail).

Hvordan andres afmeldingsmails sendt til newsletter@4.dk er havnet på
min email-adresse, må guderne vide. Det virker i hvert fald ret
suspekt, at de på den måde er blevet videresendt.

Jeg har forsøgt at gå ind på www.4.dk, men på siden er der ikke mange
andre oplysninger end to reklamebannere for Eurobet og Sportingbet.

Selv om der ikke er tale om direkte modtagelse af reklamemails, kan
man vel godt i ovennævnte tilfælde tale om spam?

Er der nogen, der har været ude for noget lignende?

Hvad ville være det smarteste at gøre i dette tilfælde?

/NVJ

Fra : Claus U

Dato : 10-04-06 17:45

NVJ skrev:

> Hvad ville være det smarteste at gøre i dette tilfælde?

Ahem - hvad med at starte med at bruge den rigtige gruppe

Hvis du er i tvivl om hvilken gruppe du skal bruge, kan du altid kigge
på usenet.dk eller spørge om råd i gruppe dk.velkommen.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : NVJ

Dato : 10-04-06 18:18

On Mon, 10 Apr 2006 16:45:00 GMT, Claus U <usenet@dumbass.dk> wrote:

>Ahem - hvad med at starte med at bruge den rigtige gruppe
>
>Hvis du er i tvivl om hvilken gruppe du skal bruge, kan du altid kigge
>på usenet.dk eller spørge om råd i gruppe dk.velkommen.

Den "rigtige" gruppe!? Hmmm... Det kommer vel an på, hvilken
synsvinkel man ser det fra.

Jeg valgte - blandt et par andre grupper - at krydsposte til
dk.videnskab.jura, da emnet for mig at se også indeholder spørgsmål af
mere eller mindre juridisk karakter. Altså hvorvidt, der i omtalte
tilfælde er tale om spam eller ej, og hvad evt. regler på området
siger.

Hvis nogen stadig mener jeg har fejlplaceret mit indlæg i
dk.videnskab.jura, kan jeg kun beklage. Så må jeg jo finde mit svar i
en af de andre grupper jeg har postet indlægget i.

/NVJ

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-04-06 18:44

Den 10-04-06 19.18 skrev NVJ følgende:

> [...]
> mere eller mindre juridisk karakter. Altså hvorvidt, der i omtalte
> tilfælde er tale om spam eller ej, og hvad evt. regler på området

Juridisk set er det ikke spam. Loven kræver dog, at du nemt skal kunne
afmelde dig reklamer, så der kan være noget der, afhængig af hvad du har
forsøgt, og hvorfor det ikke har virket.

> Så må jeg jo finde mit svar i
> en af de andre grupper jeg har postet indlægget i.

Dit indlæg hører heller ikke hjemme i de andre grupper. Den største
chance vil du have ved at spørge i netmisbrugsgruppen, ikke mindst hvis
du poster headeren fra en af mailene der.

Du kan dog godt få et gæt på, hvad der er sket: Firmaet har sendt deres
mail adresseret til flere personer via feltet cc, du har været en af
personerne, selvom du ikke selv har set mailen. Dem, der har afmeldt,
har så benyttet funktionen Svar alle, hvorfor du også har fået deres
afmelding.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-04-06 21:34

Scripsit NVJ <nvj1975@yahoo.dk>

> [...]
> dk.videnskab.jura, da emnet for mig at se også indeholder spørgsmål af
> mere eller mindre juridisk karakter. Altså hvorvidt, der i omtalte

Det er ikke et spørgsmål er spor juridisk karakter om dette eller hint
er "spam" eller ej.

--
Henning Makholm "Gå ud i solen eller regnen, smil, køb en ny trøje,
slå en sludder af med købmanden, puds dine støvler. Lev!"

Fra : NVJ

Dato : 10-04-06 23:12

On Mon, 10 Apr 2006 22:34:12 +0200, Henning Makholm
<henning@makholm.net> wrote:

>Scripsit NVJ <nvj1975@yahoo.dk>

>Det er ikke et spørgsmål er spor juridisk karakter om dette eller hint
>er "spam" eller ej.

Nej, det er det jo så åbenbart ikke...

Jeg kan måske nærmere konkretisere min begrundelse for at poste i
dk.videnskab.jura med, at jeg mener, der jo er nogle regler (hvadenten
det så er jura eller ej) for hvad der må anses for spam og hvad der
ikke gør - altså hvad en virksomhed må eller ikke må sende til folk.

Derfor ville jeg have kommentarer set fra denne synsvinkel. Men om
ikke andet har jeg da fået svar på nu, at sagen ikke hører hjemme i
denne gruppe.

Beklager forstyrrelsen

/NVJ