"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1146393184.195824.172220@j73g2000cwa.googlegroups.com...
> Vil det mon gå godt?
Hvis dine JPEG-billeder er redigeret for kontrast, skarphed og evt. opløsning,
og hvis de ligger i et veldefineret farverum så som sRGB (typisk fra et
digitalkamera) eller Adobe RGB 1998, så burde det ikke give problemer.
Om billederne ligger i JPEG eller TIFF er for så vidt også ligegyldigt,
sålænge JPEG-billederne ikke er komprimeret til døde. Fordelen ved at benytter
TIFF er, at man løbende vil kunne tilpasse farver og lysstyrke og bare gemme
løs i den samme fil, uden at behøve at spekulere på genkompression, som det er
tilfældet med JPEG.
For at bibeholde farvestyringen, så skal dine RGB-billeder ligge i et bestemt
farverum og dermed have en ICC-profil tilknyttet. Det har langt de fleste
billeder, som kommer fra et digitalkamera. Tjeck dog billederne igennem og se,
om nogen bare er RGB uden at have en bestemt profil vedhæftet.
Når billederne skal trykkes , skal du være opmærksom på, at ikke alle farver
kan trykkes. CMYK-farverummet er væsentligt mindre end det RGB-farverum, som
du kan se på skærmen. Det kan derfor være en fordel at softproffe dit layout i
InDesign, for at få simuleret hvordan trykket kommer til at se ud. Her vil du
kunne se, om nogle hidsige farver (mørkeblå, skrap orange og grøn ect.) bliver
alt for flade og kedelige - bare så du ikke bliver overrasket over det færdige
print.
Når du eksporterer PDF-filen til tryk, skal du især tjekke farveopsætningen.
Her skal du vælge CMYK og den ICC-farveprofil, som trykkeriet enten har
udpeget (f.eks. ISO Coated) eller tilsendt (en helt unik for deres trykmaskine
med bestemt papirtype).
Dermed vil alle dine billeder blive konverteret fra f.eks. sRGB til ISO Coated
i en nem arbejdsgang. Dette kaldes også for et RGB-workflow.
Jeg er ret sikker på, at InDesign benytter samme "konverteringsmotor" som
Photoshop, og det er dermed ligegyldigt hvor konverteringen finder sted.
MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk