Diastolisk og systolisk
Fra : Steffen

Dato : 11-05-06 22:04

På Netdoktor står der, at det diastoliske blodtryk (hvor hjertet er i ro) er
vigtigere end det systoliske. Der bliver ikke forklaret hvorfor. Er der et
sted på nettet, hvor man kan læse om, HVORFOR hviletrykket er så vigtigt?
Steffen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-05-06 22:29

Steffen wrote:

> [...]
> ro) er vigtigere end det systoliske. Der bliver ikke forklaret
> hvorfor. Er der et sted på nettet, hvor man kan læse om, HVORFOR

Jeg har ladet mig fortælle at det er fordi at hviletiden udgør 66%.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bæ9

Dato : 12-05-06 09:26

Uffe Ravn wrote:

> Jeg har ladet mig fortælle at det er fordi at hviletiden udgør 66%.
>
> Mvh. Uffe Ravn

jaja - vi andre kan nøjes med omkring 8 timer i døgnet

--

Bæ9
Danmark er et grimt land for tiden.

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-06 08:59

Bæ9 skrev den 12-05-2006 10:25:

> jaja - vi andre kan nøjes med omkring 8 timer i døgnet

Hviletid er andet end søvn i denne sammenhæng

mvh

Carsten

Fra : Bæ9

Dato : 13-05-06 10:26

Carsten Riis wrote:

> Hviletid er andet end søvn i denne sammenhæng
>

> mvh
>
> Carsten

undskyld, du har ret. jeg soc i timen.....

Fra : niels

Dato : 12-05-06 16:16

> [...]
> er vigtigere end det systoliske. Der bliver ikke forklaret hvorfor. Er der
> et sted på nettet, hvor man kan læse om, HVORFOR hviletrykket er så

Kære Steffen

Det normale blodtryk er et blodtryk på mindre end 140/90 mmHg.

Det er ikke helt så simpelt, men for personer under ca 50 år er det det
diastolisk blodtryk som er vigtigst hvis vi tænker på forhøjet blodtryk.

Det diastoliske blodtryk er et udryk for modstanden i kredsløbet, og hvis
yngre får forhøjet blodtryk er det modstanden som stiger, det bevirker at
både det systoliske og det diastoliske blodtryk stiger. Som tommefingreregel
bliver risikoen for blodprop i hjernen og hjertet fordoblet for hver gang
det diastoliske blodtryk er 10 mmHg højere end 90 mmHg.

Hos de ældre er det det systoliske blodtryk som er mest vigtigt idet de
store pulsåre begynder at miste sin elasticitet ligesom i huden og andre
steder. Det bevirker at det systoliske blodtryk stiger mens det diastoliske
blodtryk falder. Som tommefingreregel bliver risikoen for blodprop i hjernen
og hjertet fordoblet for hver gang det systoliske blodtryk er 20 mmHg højere
end 140 mmHg.

Risikoen stiger endvidere kraftigt hvis man også samtidig ryger, har
sukkersyge, åreforkalkning eller tidligere blodpropper i hjernen eller
hjertet.

Mange hilsner

Niels

Fra : Steffen

Dato : 13-05-06 08:03

Mange tusind tak for et virkelig uddybende svar.
Med venlig hilsen
Steffen