journaladgang ?
Fra : eh

Dato : 07-05-06 06:31

Har man ret til at få udleveret sin journal efter en indlæggelse? Hvor kan
jeg eventuelt finde flere oplysninger om emnet?
Mvh
Erling

Fra : Workingmom

Dato : 07-05-06 07:30

eh skrev:
> Har man ret til at få udleveret sin journal efter en indlæggelse? Hvor kan
> jeg eventuelt finde flere oplysninger om emnet?
> Mvh
> Erling

Jeg mener, man har ret til at se i den. Og til at få en fotokopi med
forklaring.

Begrebet hedder 'aktindsigt' og kan sikkert googles.

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 07-05-06 09:49

eh wrote:
> Har man ret til at få udleveret sin journal efter en indlæggelse? Hvor
> kan jeg eventuelt finde flere oplysninger om emnet?

ja du har ret til aktinsigt.... på offentlige sygehuse insisterer de dog at
gennemgå journalen med dig, for at forklare hvad diverse ord betyder...
meget af det foregår på lægelatin jo....

sygehuset vestsjælland skriver om emnet:
http://www.vestamt.dk/sundinfo/Patientrettigheder/Deresrettigheder.htm
Aktindsigt
Læger og andre behandlere har pligt til at føre journal over Dem som
patient. Det vil sige, at for eksempel oplysninger om sygdomme, behandling,
resultater af blodprøver, røntgenbilleder, lægens vurderinger og Deres egne
oplysninger om symptomer mv. bliver skrevet i en journal.

De har ret til at se alt, hvad der er skrevet i Deres sygehusjournal efter
1. januar 1987. Normalt kan De få en kopi af journalen. Hvis De ønsker det,
skal en sundhedsperson hjælpe Dem med at forklare indholdet.

De har ret til at se alt, hvad der er skrevet i Deres journal hos Deres egen
læge eller andre privatpraktiserende sundhedspersoner efter 1. januar 1994.
Det er ligegyldigt, om det er skrevet i hånden eller på edb. Hvis
sundhedspersonen har brugt edb til at føre journal, har De ret til
aktindsigt fra det tidspunkt, hvor edb-journalen er startet. Normalt kan De
få en kopi af journalen, og hvis De ønsker det, skal den privatpraktiserende
sundhedsperson hjælpe Dem med at forklare indholdet.

Hvis De ikke har fået aktindsigt senest 10 dage efter Deres anmodning, har
De krav på at få at vide, hvornår De kan forvente at få svar.

I ganske særlige tilfælde kan De få helt eller delvis afslag på aktindsigt.
Et afslag skal altid begrundes.

Ønske om aktindsigt skal rettes til det pågældende sygehus eller
privatpraktiserende sundhedsperson. Som hovedregel har andre personer ikke
ret til at se Deres journal, men De kan give Deres fuldmagt til en anden,
som så får aktindsigt.

Hvis De som patient ikke selv er i stand til at varetage Deres interesser
(for eksempel ved visse former for svær demens) kan en anden i nødvendigt
omfang varetage Deres interesser. Det kan være en værge eller nærmeste
pårørende, men det afhænger af den konkrete situation.

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Steen

Dato : 09-05-06 22:26

Sabina H. wrote:

> De har ret til at se alt, hvad der er skrevet i Deres sygehusjournal
> efter 1. januar 1987.

Er det kun på Sygehuset Vestsjælland, eller er det over hele landet?
Hvorfor? Hvad gør man, hvis man gerne vil se længere tilbage? For mit eget
vedkommende er jeg nemlig primært interesseret i sidste halvdel af
70'erne...

/steen

Fra : Sabina H.

Dato : 10-05-06 06:46

Steen wrote:

> [...]
> Hvorfor? Hvad gør man, hvis man gerne vil se længere tilbage? For mit
> eget vedkommende er jeg nemlig primært interesseret i sidste halvdel

hvis du læste hele artiklen ville du opdage at afsnittet om aktinsigt står
under denne tekst:
Som patient i sundhedsvæsenet har De en række lovbestemte rettigheder. De
mest grundlæggende rettigheder, som gælder i alle de tilfælde, hvor De
kommer i kontakt med sundhedsvæsenet, er nedfældet i Lov om Patienters
Retsstilling af 1.oktober 1998. Også kaldet "patienternes grundlov".

om du kan få lov at kigge helt tilbage til 70'erne er så lidt sværere....
siden loven siger: De har ret til at se alt, hvad der er skrevet i Deres
journal hos Deres egen læge eller andre privatpraktiserende sundhedspersoner
efter 1. januar 1994.

men prøv da at kontakte personalet der hvor du ved akterne er, og forhør dig
ad..... men et rent lovmæssigt krav på at se noget længere tilbage end 94 er
nok tvivlsomt....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-05-06 08:39

On Tue, 9 May 2006 23:26:03 +0200, "Steen" <virker@ikke.invalid>
wrote:

> [...]
>Hvorfor? Hvad gør man, hvis man gerne vil se længere tilbage? For mit eget
>vedkommende er jeg nemlig primært interesseret i sidste halvdel af

Efter lægeloven skal lægens optegnelser (journalen) opbevares i 10 år.
Hvad der sker herefter er ikke reguleret i loven.

Men de fleste journaler fra '70-erne må nok være makuleret på
nuværende tidspunkt...

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 10:03

> [...]
> kan
> jeg eventuelt finde flere oplysninger om emnet?

Hej

Ja, du har lov til at få en kopi af din journal, samt evt prøvesvar mm..
Men nogle steder insisterer de på at gennemgå journalen med dig, bl.a. for
at forklare fagudtryk , svare på spørgsmål mm..

Jeg hart fået kopier af samtlige af mine journaler, det eneste sted den er
blevet læst med mig er hos min praktiserende læge.
Alle de journaler jeg har fået fra sygehusvæsenet er blot blevet udleveret i
kopi.

Så bare henvend dig til den aktuelle afdeling, det burde ikke være et
problem..

Louise

Fra : Else Holm

Dato : 07-05-06 12:37

Louise wrote:

> [...]
> sygehusvæsenet er blot
> blevet udleveret i kopi.
>
> Så bare henvend dig til den aktuelle afdeling, det burde ikke

- og hvis du er rigtig nysgerrig:
Sygeplejerskerne fører også en slags journal - et
Sygeplejekardex - hvor alle de daglige kommentarer fra vagt til
vagt kan læses - dem kan man også få udleveret i kopi - der skal
måske spørges to gange, og de vil gerne have lov til at
eftersende den, for det tager længere tid at kopiere end
journalen, der blot skal printes ud engang ekstra, men så lykkes
det!

--
Else

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 14:16

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have lov til at eftersende den, for det tager længere tid at kopiere end
> journalen, der blot skal printes ud engang ekstra, men så lykkes det!

Jeg har selv overvejet at få en kopi ar kardex fra specifikke indlæggelser,
men har bare ikke taget mig sammen til at bede om det endnu..
Men ja, det er jo også en mulighed..

Ligesom det er muligt at får kopier af diverse prøvesvar mm.
Selv har jeg fx fået kopi af narkosejournal sammen med journal fra en
ortopædkirurgisk afdeling.

Louise

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-05-06 15:41

On Sun, 7 May 2006 13:37:02 +0200, "Else Holm" <holm_49@hotmail.com>
wrote:

>Sygeplejerskerne fører også en slags journal - et
>Sygeplejekardex - hvor alle de daglige kommentarer fra vagt til
>vagt kan læses -

En gang havde de kommet til at lade en ligge ved min seng, så min mand
læste hvad de havde skrevet. Det var nogen ret søde kommentarer om det
faktum at han brugte meget tid ved min side og at han kom med
specialtillavet mad til mig. (L)

Jeg synes det er fedt at vide at de diskret lægger mærke til deres
patienters sociale omgivelser og dermed også kan sætte ind de steder
hvor der er behov for det.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Mette

Dato : 07-05-06 15:20

"eh" <eh-dh@mail.dk> skrev:
> Har man ret til at få udleveret sin journal efter en indlæggelse? Hvor
> kan jeg eventuelt finde flere oplysninger om emnet?

Du har til enhver tid krav på at få udleveret en kopi af din journal.
For at få forklaret de forskellige begreber, kan du snakke med
lægen/sygeplejerske(rne) fra den pågældende afdeling/hospital
hvor du var indlagt eller din egen læge.

Hvis du har en digital Signatur kan du gå ind på denne adresse

http://www.sundhed.dk/

så har du adgang til dine journaler der også.

Med venlig hilsen
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 09:43

">
> Hvis du har en digital Signatur kan du gå ind på denne adresse
>
> http://www.sundhed.dk/
>
> så har du adgang til dine journaler der også.

www.sundhed.dk er det rigtigt at der er en oversigt over ens journaler,
men selve journalen er der ikke.
Kun oplysninger om diagnose, indlæggelsestid mm..

Louise

Fra : Mette

Dato : 08-05-06 13:57

"Louise" skrev:

> På www.sundhed.dk er det rigtigt at der er en oversigt over ens journaler,
> men selve journalen er der ikke.
> Kun oplysninger om diagnose, indlæggelsestid mm..

Ja, du har helt ret! Det burde jeg have vidst...

Venlig hilsen
Mette

Fra : eh

Dato : 07-05-06 22:47

Tusind tak for de mange informative svar. Nu vil jeg så maile Slagelse
Sygehus.
Mvh
Erling