benzodiazepiner
Fra : Bindu

Dato : 04-05-06 15:34

Hvad er forskellen på nitrazepam og temazepam (Restoril)

Og hvad bruges disse medikamenter til ? Samt hvilken et af dem er stærkest

Mvh Birthe

Fra : Simpzon

Dato : 04-05-06 17:15

www.lmk.dk er din ven

Fra : Martin Nielsen

Dato : 05-05-06 22:52

Benzodiazepiner er beroligende midler.

Der bruges fx til at dæmpe abstinenser hos alkoholikere der stopper eller
hos ander stofmisbrugere.

De er vanedannede så pas på hvis du har sådan nogle. Ikke mere end 30 over 1
uges periode!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-05-06 23:10

> Benzodiazepiner er beroligende midler.
>
> Der bruges fx til at dæmpe abstinenser hos alkoholikere der stopper eller
> hos ander stofmisbrugere.

Det er ekstremt forenklet. Der er faktisk mennesker, der ikke kan fungere
normalt uden, og som ikke er hverken tidligere eller nuværende misbrugere.

Mvh Maria

Fra : Mette M

Dato : 06-05-06 09:26

Maria Frederiksen wrote:

> Det er ekstremt forenklet. Der er faktisk mennesker, der ikke kan fungere
> normalt uden, og som ikke er hverken tidligere eller nuværende misbrugere.
>
> Mvh Maria

Han skriver jo også fx !

- og derfor er de stadigvæk stærkt vanedannende, og det er vel ikke en
god permanent løsning at være afhængig af skidtet, der som udgangspunkt
skulle hjælpe én??

/Mette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-05-06 19:13

> [...]
> permanent løsning at være afhængig af skidtet, der som udgangspunkt skulle

Det er som jeg siger, alt for forenklet. Jeg er f.eks. afhængig af at mit
høfeber medicin virker. Det hjælper mig. Er det et problem? Nej.

Mvh Maria

Fra : Steen

Dato : 20-05-06 21:02

> Det er som jeg siger, alt for forenklet. Jeg er f.eks. afhængig af at mit
> høfeber medicin virker. Det hjælper mig. Er det et problem? Nej.

Du kan ikke sammenligne.

Læs om benzodiazepiner her:
http://www.benzoinfo.dk

/Steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-06 21:08

> Du kan ikke sammenligne.

Hvorfor ikke?

Mvh Maria

Fra : Steen

Dato : 20-05-06 21:21

> Hvorfor ikke?

Fordi høfebermedicin gives mod et symptom, som er skabt af f.eks. pollen.
Det er en afhængighed, som er skabt af noget ydre. Afhængigheden af
benzodiazepiner er skabt at benzodiazepinerne selv. Altså et selvskabt
behov.

/Steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-06 22:30

> [...]
> Det er en afhængighed, som er skabt af noget ydre. Afhængigheden af
> benzodiazepiner er skabt at benzodiazepinerne selv. Altså et selvskabt

Og det er vi så slet ikke spor enige om. Behovet for nervemedincin er jo
ikke anderledes end behovet for høfebermedicin eller hostesaft, og begge
dele skal aftrappes, når behovet ophører. Det er så sværere at aftrappe
besodiazepiner, fordi der kommer et fysisk behov, men det gælder jo så
meget.

Mvh Maria

Fra : Steen

Dato : 21-05-06 03:45

> [...]
> dele skal aftrappes, når behovet ophører. Det er så sværere at aftrappe
> besodiazepiner, fordi der kommer et fysisk behov, men det gælder jo så

Nu udtaler jeg mig ikke om nervemedicin generelt, kun om nervemedicin af
typen benzodiazepiner (stesolidtypen). Der er jo en grund til, at
sundhedsstyrelsen siger, at disse midler kun er til akut brug og ikke bør
anvendes i mere end 2-4 uger.

/Steen

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 10-05-06 20:02

"Bindu" <abc@def.gf> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på nitrazepam og temazepam (Restoril)
>
>nitrazepam er et sovemiddel og tager 24 tim om at forlade kroppen,
>temazepam findes ikke.
diazepam er hurtigere ude af kroppen 12 tim

Fra : Karsten Nielsen

Dato : 19-05-06 10:56

On Wed, 10 May 2006 21:01:45 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>"Bindu" <abc@def.gf> skrev i en meddelelse

> diazepam er hurtigere ude af kroppen 12 tim

Næh der tager du godt nok fejl. Hvis du går ind på lægemiddelkataloget
så står der at det først er HELT ude af kroppen efter 2 - 4 døgn

Karsten

Fra : Steen

Dato : 20-05-06 21:24

"Karsten Nielsen" <pallesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Næh der tager du godt nok fejl. Hvis du går ind på lægemiddelkataloget
> så står der at det først er HELT ude af kroppen efter 2 - 4 døgn

Man siger at et stof er helt ude af kroppen efter 7 halveringstider
(plasmahalveringstider), da der herefter er mindre end 1% tilbage.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 20-05-06 21:23

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bindu" <abc@def.gf> skrev i en meddelelse

Nej ikke i DK, men i UK.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 20-05-06 21:21

"Bindu" <abc@def.gf> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen på nitrazepam og temazepam (Restoril)

Der er grundlæggende kun 2(3) forskelle på benzodiazepiner:

1) Styrken. 20 mg Temazepam har samme styrke som 10 mg Diazepam (Stesolid).
Se sammenligningstabel her:
http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#5

2) Deres halveringstid. Fremgår også af ovenstående. Varierer meget. Fra 2
timer til 100 timer. Desuden er halveringstiden længere med alderen.

3) Deres optagelsestid i organismen. Varierer med 1-2 timer.

Deres terapeutiske virkninger er meget ens. Der er 5: Angstdæmpende,
søvnfremkaldende, krampehæmmende, muskelafslappende og nedsætter
korttidshukommelsen.

De er meget vanedannende og virker kun terapeutisk i starten - max. de
første 6 måneder. Herefter tages de kun for at dæmpe abstinenserne. Nogle
udvikler toleransabstinenser, og skal have stadigt større doser for at dæmpe
abstinenserne. Samtidig giver de ofte en bred vifte af uspecifikke
symptomer, der til forveksling ligner "rigtige" sygdomme.

Sundhedsstyrelsen fraråder, at man tager dem i mere end 2-4 uger.

Abstinenserne efter lang tids brug kan være rædselsfulde og være mere
langvarige end efter noget andet afhængighedsskabende stof.

/Steen