Børn og synstest - lidt hjælp :o)
Fra : Anja

Dato : 25-04-06 18:26

Hej

Min søn på 2 år har i dag været hos øjenlægen og fået foretaget en synstest.
Testen blev ikke færdig så vi ved endnu ikke hvor meget eller hvor lidt det
hele ender på men han havde +1.75 og +1.00 men endnu en test skal fastslå om
det med +1.00 faktisk er mere.
Hvor meget skal man have får at der er tale om briller? Det er jo ikke så
sjovt at tænke på at han måske allerede skal have briller som 2 årig.

På forhånd tak
Anja

Fra : Workingmom

Dato : 25-04-06 19:10

Anja skrev:
> [...]
> Hvor meget skal man have får at der er tale om briller? Det er jo ikke så
> sjovt at tænke på at han måske allerede skal have briller som 2 årig.

Jeg ville tro, at de 1.00 rigeligt berettigede til briller. Sørg nu for
at få nogle, som han bliver glad for.

Hvis han kommer i skole og ikke kan se tavlen, så får han problemer.

Tine

Fra : michael

Dato : 25-04-06 20:40

Dajeg fik kontaktlinser i sin tid mener jeg at det var med -1,00 og -0,75.

/michael

Fra : -= JF =- priv

Dato : 25-04-06 20:46

Workingmom (ditmar-no-spam@hotmail.com) kradsede følgende besked i

> Sørg nu for at få nogle, som han bliver glad for.

Vores dreng fik briller i 4-5-års alderen, og brilleforretningen anbefalede
kraftigt at vi købte et lidt dyrere titaniumstel end det stålstel vi selv
havde fundet.
Vi fulgte anbefalingen - og gudskelov for det!!

En dag hvor jeg hentede ham i børnehaven havde han ikke briller på, og
pædagogen overrakte mig et totalt smadret brillestel samt et løst glas.
Knægten var blevet rrig over et eller andet, og havde ladet sin vrede gå ud
over brillerne... Han havde drejet den der bro over næsen rundt om sin egen
aksel, så det ene glas kiggede frem og det andet tilbage. Så havde han
ellers krøllet dem totalt sammen og havde brækket den ene stang af... Jeg
tror faktisk at Robert Jacobsen ville hve været småmisundelig

Nå - jeg måtte jo gå den tunge gang op til Synoptik for at købe et nyt stel
mage til, så glassene i det mindste kunne genbruges - men optikeren tog
brillerne med ind i baglokalet, og i løbet af måske ti minutter fik jeg
brillerne tilbage - Genoprettet og så god som ny...

Mit råd: Køb titanium

Jeg glemmer iøvrigt ikke hans reaktion den første gang han havde brillerne
på: "Naaaaj... Jeg kan jo se det HELE!!!

Efter et par år havde hans øjne i øvrigt retteet sig, så han bruger ikke
længere briller!

Held og lykke!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-04-06 20:55

-= JF =- priv wrote:

> [...]
> stålstel vi selv havde fundet.
> Vi fulgte anbefalingen - og gudskelov for det!!

Et råd jeg kun kan tilslutte mig, jeg har i en del år brugt en "RIM" brille
fra http://www.lindberg.com/

En uhyre komfortabel og særdeles robust brille, bare en skam den er så dyr.
--
Mvh. Uffe Ravn
Der ikke har økonomiske interesser i det Århusianske brillefirma.

Fra : Anja

Dato : 26-04-06 05:27

> [...]
> --
> Mvh. Uffe Ravn
> Der ikke har økonomiske interesser i det Århusianske brillefirma.

Tak for jeres svar - det er bare ikke en tanke jeg lige kan vende mig til og
jeg havde nok håbet at nogle ville sige at når det "kun" var som det er så
var briller nok ikke nødvendigt.

Vh
Anja

Fra : Workingmom

Dato : 26-04-06 14:35

Anja skrev:
> [...]
> jeg havde nok håbet at nogle ville sige at når det "kun" var som det er så

1,75 er ret meget! Jeg kan aldrig huske, om + eller - er langsynet eller
nærsynet, men hvis han er langsynet får han svært ved overhovedet at
lære at læse eller lægge puslespil eller bygge legoklodser uden briller.

Og er han nærsynet, kan han sikkert ikke kende dig på afstand.

Der er så mange brillebærere i dag, at det knap nok er usædvanligt. Jeg
har f.eks. set nogle teenagere med nogle virkeligt seje briller. De ser
faktisk helt intellektuelle og cool ud. Det er selvfølgelig en udgift,
men skal dit barn have briller, så er det vigtigt at du prøver at
korrigere din holdning, så du ikke signalerer, at det er synd.

Tine

Fra : Anja

Dato : 27-04-06 22:05

"Workingmom" <ditmar-no-spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal dit barn have briller, så er det vigtigt at du prøver at korrigere
> din holdning, så du ikke signalerer, at det er synd.

Hej Tine

Han er langsynet... og du har fuldstændig ret i at at det er min holdning
som er afgørende. Det er også derfor at jeg forsøger at få styr på tankerne
for selvfølgelig skal han have briller hvis det er for hans bedste.
Hvilket det nok er for den stakkels dreng ligner altid et trafik uheld, hans
pande/hoved har altid regnbuens farver. Selv da han gik fra øjenlægen gik
han ind i dørkarmen...

Anja

Fra : Workingmom

Dato : 27-04-06 22:13

Anja skrev:
> [...]
> pande/hoved har altid regnbuens farver. Selv da han gik fra øjenlægen gik

Kære Anja

Nu er han jo altså i bulealderen, så det kunne mine sikkert også have
gjort i den alder.

Jeg selv havde voldsomt brug for briller, da jeg var på 1.00
gammelkonesyn), og en ret god 9-årig ven af familien har haft svært ved
at lære at læse - han læste et ord ad gangen i stedet for at få lært at
læse sætninger og helmeninger. Han fik briller, og havde endda kun 0.75
(langsyn). Han var selv vildt begejstret for, hvor nemt det blev, og er
nu efter 6 mdr blevet taget af specialundervisningen, fordi han læser
inden for normalområdet.

Glæd dig i stedet over, at der findes gode briller, når nu du er mor til
en dreng med de øjne. Og glæd dig over, at du har været så opmærksom, at
det er opdaget nu og ikke flere år inde i en sur skoletid, hvor alt er
for svært.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 06:10

> [...]
> Hvor meget skal man have får at der er tale om briller? Det er jo ikke så
> sjovt at tænke på at han måske allerede skal have briller som 2 årig.

Kære Anja

AT din søn skal have brille som to-årig er ikke en skandale, det ville da
være meget værre hvis han ikke fik brillerne, og dermed fik et meget værre
syn ud af det.

Jeg selv fik briller da jeg var 16 _måneder_ gammel, og har det stadig den
dag idag, knap 26 år senere..
JEg kan dog huske at brillerne var anledning til drilleri, men det er der jo
meget der er, også forkert påklædning, forkert vægt osv.

Den relativt lave styrke han skal have, kan måske være anledning til at han
indimellem smider brillerne, da han mener at han ser lige sdå godt uden.
Men når han finder ud af at de faktisk hjælper, og at det er rarere at have
dem på end af, så tror jeg at han kommer til at acceptere brillerne..
Men jeg tror du skal forberede dig på et "oprør" af en slags, det er jo en
omstilling for et barn i den alder..

Held og lykke med det

Louise