til efter tanke
Fra : Jensen

Dato : 16-04-06 08:25

jeg fandt følgende på http://www.dary.dk/

B.T. den 9. april - af Tove Nielsen.

Den, der lever livet usundt, lever længe
LIVSKVALITET.
Det er åbenbart tidens trend, at være fanatiker. De religiøse som mener, at
de er mere fromme og gode end andre mennesker taler stort set ikke om andet
end at hugge arme, ben og hoveder af folk der mener noget andet end de selv.
Det mener de at Gud vil se med velvilje på og takke dem for.

Forleden var en læge ude med en melding om, at mennesker med epilepsi,
dårligt hjerte og sukkersyge ikke skulle have lov til at køre bil. Det vil
unægtelig hjælpe en del på trafiktætheden, hvis han får sit forslag
gennemført.

Antirygerne er ikke tilfredse med at de har fået fjernet tobakstågerne fra
det offentlige rum. Nej, nu vil de også have det forbudt i private hjem.
Rygende gæster må forvises. Antirygerne påstår, at partikler fra tobakken
sidder i tøjet, også selvom man har stået udendørs og røget i storm og
blæst. Og hvis der findes små børn i huset er det meget slemt.

I betragtning af, hvor lidt vi ellers gør for at komme børn til hjælp, som
bliver udsat for omsorgssvigt, vanrøgt, vold og incest, kan det synes noget
ude proportion. Gud ved også, hvordan vi andre overhovedet har overlevet. I
min generation er vi alle vokset op i røg og damp.

Det er heller ikke nok at være slank, nu skal man være radmager.
Tager man et glas vin til sin middag, eller en snaps til sin frokost, har
man sandsynligvis et problem. Og så belaster man måske sundhedssystemet med
følgesygdomme og er en samfundsskadelig person.

Flere af de sundhedsfanatikere jeg kender giver gerne gode råd til andre om
hvordan de mener de bør leve. Men selv har de været førtidspensionister i
20 - 30 år og har gået i terapi i flere årtier, mens jeg, der både er vokset
op i røg og damp, har drukket til husbehov og vejer 20 kg. for meget, stadig
hverken har haft brug for terapi eller medicin, bortset fra kodimagnyl i
beskedne mængder, til at tage den hovedpine som fanatikerne fremkalder hos
mig.

Jeg har også stadig to jobs og passer hus og have, selvom jeg snart er 65
år. Måske bliver man syg af intolerance, fanatisme og asketisk levevis, mens
man lever længe og godt, hvis man fylder sin dag med nydelse og livsglæde.

Men det tør jeg næsten ikke sige højt, for tænk hvis nogen opdager, at der
kan være penge at spare på det. Så vil de med garanti forlange, at vi skal
gå rundt og grine mindst 12 timer om dagen.

--
Hej fra gamle Jensen.
Min Hjemmeside.