Behandling af benbrud
Fra : laketown@sol.dk

Dato : 13-04-06 15:52

Hej

Er der nogen som kan fortælle mig, om man fortsat anvender gips ved
behandling at skinnebensbrud. Jeg mener at have hørt om en skinne og
brug af skruer i benet, men jeg er ikke sikker.

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig.

vh

Nicolai

Fra : C.H

Dato : 13-04-06 21:31

Hej med dig!

Der er nok tale om et såkaldt Hoffmanns apparatur, som man bruger ved
skinnebensbrud (og andre), hvor knoglen er helt knækket over - eller er
specielt kompliceret.

Man har dette apparatur på benet indtil bruddet er nogenlunde stabilt og
derefter eventuelt gips eller skinne.

Man bruger stadig gips ved mindre komplicerede brud.

Fra : laketown@sol.dk

Dato : 14-04-06 11:44

Fra : laketown@sol.dk

Dato : 14-04-06 11:46

Hej CH

Tak fór det.

Ved du eller andre om man evt. kan kombinere gips med skruer for at
øge heleprocessen, eller om der findes andre metoder til at få en
hurtigere heling.

vh

Nicolai

Fra : C.H

Dato : 14-04-06 17:05

Nej, det nytter ikke - man kan ikke have gips på samtidig, da man dagligt
skal passe de pins, der holder knoglen på plads - de går ud gennem huden og
fikseres af en ordentlig bunke sirligt sammenskruede metaldimser

En anden mulighed, der oftes bruges ved skinnebensbrud er låst marvsøm.
Dette sættes ned igennem knoglen og fastlåses med skruer i begge ender. Alt
sidder indvendig og man får det almindeligvis fjernet efter et halvt års tid
eller lignende.

Et brud tager den tid, et brud tager. Man kan hjælpe kroppen på vej ved at
indtage kalk og behandle sig selv godt - og begynde at belaste, når man får
besked på det og lade være før den tid