Rektoskopi
Fra : EnjoyNews

Dato : 03-04-06 00:08

Jeg skal formentlig have foretaget en rektoskopi.
Jeg er meget nervøs for undersøgelsen og tænker meget på om det gør ondt
eller er vildt ubehageligt.. hvad kan man sammenligne ubehaget med.. og er
det mest ubehageligt fordi man bliver "udstillet" ?
Kan man forvente at lægen tager sig god tid og ikke bare fører slangen/røret
op med lynets hast.. ? Sidst men ikke mindst.. er der nogen der ved hvor
lang den slange/rør er og hvor længe undersøgelsen varer ?

Tak for jeres svar på forhånd.

Kh Heidi

Fra : Peter

Dato : 03-04-06 00:29

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal formentlig have foretaget en rektoskopi.

Det er ikke noget du skal spekulere på. Det er ikke noget der gør særlig
ondt, hvis man ser bort fra lidt trykken i maven pga. den luft de pumper op.
Lettere ubehageligt det er alt. Har selv prøvet det en ½ snes gange.
http://www.netpatient.dk/rektoskopi.htm

Peter

Fra : Viktor Andersen

Dato : 06-04-06 15:02

Hej Heidi,

Det er ikke noget at tale om. Du ligger normalt på venstre side, og altså
ikke i gynækologisk leje med det samme. Herefter fører lægen et lille
smalt rør, der er blevet forbehandlet, forsigtigt op i din endetarm,
hvorefter de via kikkert kan se, om der er noget galt. Er der f.eks. nogle
godartede polypper, kan disse klippes over, uden at du mærker det, og er det
som i mit tilfælde, at de opdager en ondartet knude, så kan de tage et
afskrab af knuden, også uden at du mærker noget. Hele behandlingen tager
sjældent mere en et lille kvarter.

Det eneste, du vil kunne mærke er, når de puster noget luft op i tarmene for
at få plads til undersøgelsen. Det spænder en delog føles, som om du har
lidt ond i mavetarm regionerne efter et godt måltid mad, men lægerne er vant
til, at patienterne lukker det meste ud igen ad de naturlige kanaler, når de
ikke længere kan holde presset. Lægerne gør det meget blidt og forsigtigt i
modsætning til i gamle dage - so donot worry! Held og lykke Heidi.

Hilsen
Viktor

Fra : EnjoyNews

Dato : 07-04-06 11:30

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal formentlig have foretaget en rektoskopi.
> Kh Heidi

Tak for jeres svar... det gør desværre mig ikke mindre nervøs.. men det
hjælper at vide hvordan forløbet nogenlunde er...

Kh Heidi

Fra : -= JF =- priv

Dato : 07-04-06 20:04

> Tak for jeres svar... det gør desværre mig ikke mindre nervøs.. men det
> hjælper at vide hvordan forløbet nogenlunde er...

Hej Heidi...

Jeg har ikke selv prøvet det - men en kammerat prøvede det for år tilbage.
Han er helt ekstremt pivet når der skal ske noget med ham, og han er
ekstremt ømskindet så der skal ingenting til før han synes at det er helvede
på jord
Da det var overstået sagde han at det var absolut ingenting at tale om - og
når det kommer fra ham, er jeg sikker på at du kan tage det heeelt roligt

Mvh John

Fra : EnjoyNews

Dato : 07-04-06 20:24

> [...]
og
> når det kommer fra ham, er jeg sikker på at du kan tage det heeelt roligt

Hej John, det virker da som en trøst
Jeg er også selv utrolig pivet.. også fordi man bliver udstillet på den
måde.. og igen fordi man ikke ved hvad det er og hvordan det føles.. så
snart noget er fremmed, så flygter man..

Tak for dit svar.
Kh Hidi

Fra : -= JF =- priv

Dato : 08-04-06 15:20

> [...]
> måde.. og igen fordi man ikke ved hvad det er og hvordan det føles.. så
> snart noget er fremmed, så flygter man..

Man er vist ikke udstillet... Du ligger bare med bar røv, og så er der en
sygeplejerske der lige 'popper' kalorius op

Kammeraten fortalte i øvrigt, at når de hiver slangen ud så slår man en
ordentlig skid Det bliver der selvfølgelig joket med.
Når man så går derfra så går man og småfiser, fordi luften ikke kommer ud på
en gang... Du ved skridt-skridt-prut-skridt-skridt-prut..... You know the
drill

Mvh John

Fra : EnjoyNews

Dato : 08-04-06 18:34

> Man er vist ikke udstillet... Du ligger bare med bar røv, og så er der en
> sygeplejerske der lige 'popper' kalorius op

Nååå ikke andet )

> [...]

> en gang... Du ved skridt-skridt-prut-skridt-skridt-prut..... You know the

Pinligt ) men de har vel prøvet det før.. lad os håbe de bruger rum med
god aircondition !

Kh Heidi

Fra : -= JF =- priv

Dato : 09-04-06 14:37

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nååå ikke andet )

Jow-jow Jeg ville da heller ikke være vild med det, men jeg mener - man
ligger jo ikke på ryggen med vidt spredte ben og knæene oppe omkring ørerne

> Pinligt ) men de har vel prøvet det før.. lad os håbe de bruger rum med
> god aircondition !

Jeg tror sånænd ikke det lugter
Det er jo trods alt ikke en ægte homegrown prut Bare lidt frisk luft i
den forkerte ende )))

Held og lykke - og la' os lige vide hvordan det gik

Mvh John

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-06 18:32

> Jow-jow Jeg ville da heller ikke være vild med det, men jeg mener -
> man ligger jo ikke på ryggen med vidt spredte ben og knæene oppe omkring
> ørerne

Som hver eneste kvinde har gjort mindst hver 3. år fra hun kom i puberteten.
Jeg troede faktisk ikke I mente det alvorligt, det med at være udstillet.

Mvh Maria

Fra : -= JF =- priv

Dato : 09-04-06 21:03

Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Som hver eneste kvinde har gjort mindst hver 3. år fra hun kom i
> puberteten. Jeg troede faktisk ikke I mente det alvorligt, det med at være
> udstillet.

Jeg skal ikke kloge mig på hvorvidt man føler sig udstillet eller ikke - jeg
er mand og nok ikke en sandsynlig kandidat til gynækolog-lejet
Jeg mener bare at huske fra tidligere i tråden at der var en 'frygt' for at
være udstillet.

Mvh John

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-04-06 21:14

> Som hver eneste kvinde har gjort mindst hver 3. år fra hun kom i
puberteten.
> Jeg troede faktisk ikke I mente det alvorligt, det med at være udstillet.
>
> Mvh Maria

Jeg er nok ikke den eneste som vil føle sig udstillet .. rektoskopi er nyt
for mig.. og jeg vil ikke sammenligne en gynægologisk undersøgelse med det.
Det er bare sådan jeg har det.

Heidi

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-06 21:27

> Jeg er nok ikke den eneste som vil føle sig udstillet .. rektoskopi er nyt
> for mig.. og jeg vil ikke sammenligne en gynægologisk undersøgelse med
> det.

Hvorfor ikke? Op med benene og alle kigger.

> Det er bare sådan jeg har det.

Ja, det har vi vel alle, og det er stort set som andre ubehagelige ting. Det
skal bare overstås og så videre i livet.

Mvh Maria

Fra : EnjoyNews

Dato : 10-04-06 09:10

> Ja, det har vi vel alle, og det er stort set som andre ubehagelige ting.
Det
> skal bare overstås og så videre i livet.

Fuldstændig enig..
Heidi

Fra : EnjoyNews

Dato : 09-04-06 21:12

> Held og lykke - og la' os lige vide hvordan det gik
>
> Mvh John

Nu er det godt nok først om nogle måneder.. så nu må vi se..
Kh Heidi