Bjergbestigning...
Fra : Jan Tovgaard

Dato : 23-05-06 14:31

hejsa:)

Jeg har altid kunne lide at udfordre min krop fysisk,
og kunne godt tænke mig at bestige et bjerg.

Det skal være en tur med guide og har læst en lille smule om
kilimanjaro som lyder interessent, da den vist skulle være middelsvær.

hvilke andre spændende muligheder er der. Tænker ikke lige på at starte
med mounth everst ;)

Er der nogen der kender nogle gode links eller erfaringer som de vil dele.

Har ikke bestiget andet end himmelbjerget og andre bakketoppe;),
men jeg er altid i god form og dyrker sport adskillige gange om ugen,
blandt andet styrketræning og spinning.

Hvis nogle kender nogle foredrag kunne det også være interessent:)

hilsen jan

Fra : Holst

Dato : 23-05-06 14:52

Jan Tovgaard wrote:

> [...]
>
> Det skal være en tur med guide og har læst en lille smule om
> kilimanjaro som lyder interessent, da den vist skulle være middelsvær.

Kilimanjaro skulle vist være ret nem, hvis man bestiger det fra den
rigtig side. Talte engang for år tilbage med en fyr, som havde besteget
Kilimanjaro, og sagde noget i retning af, at hvis man besteg det fra den
rigtige side (vist Tanzania-siden), så kunne man såmænd tage sin gamle
mor med.

Det skal givetvis tages med et gran salt, for bjerget er trods alt
næsten 6000 meter højt. Men det skulle være verdens højeste bjerg, hvor
man kan egentlig gå til toppen og ikke skal være en trænet
bjergbestiger. Så er du blot i en rimelig form, så skulle du ikke behøve
flere måneders forudgående træning i bjergbestigning for at kunne komme
til tops på Kilimanjaro.

Jeg har også altid ønsket engang at komme til at bestige Kilimanjaro,
netop fordi dette bjerg skulle være nemt. Det er derfor også det eneste
bjerg (bortset fra Himmelbjerget), som jeg ved lidt om.

> Har ikke bestiget andet end himmelbjerget og andre bakketoppe;),
> men jeg er altid i god form og dyrker sport adskillige gange om ugen,
> blandt andet styrketræning og spinning.

Så burde du absolut ikke have nogen problemer, hvis du i morgen tog derned.

Jeg er absolut ikke i nogen god fysisk form, og fyren, jeg talte med for
år tilbage, som havde besteget Kilimanjaro, mente ikke, at jeg som sådan
ville have et problem med dette bjerg.

> Hvis nogle kender nogle foredrag kunne det også være interessent:)

Hvad med bare at tage et smut til Norge i en uge eller to. Der er masser
af bjerge, skønt de ikke er så voldsomt høje som Kilimanjaro.

Fra : bd

Dato : 23-05-06 15:00

"Jan Tovgaard" <jto@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blandt andet styrketræning og spinning.
>
> Hvis nogle kender nogle foredrag kunne det også være interessent:)

Hej Jan

Der er også Mount Kinabalu på den Malaysiske del af Borneo i delstaten
Sabah. Det er sydøstasiens højeste bjerg, det er ikke vanskeligt at komme op
på hvis man er nogenlunde i god fysisk form. Samtidig kan du også få en
fornemmelse af om du kan tåle højderne , det er dere bestemt ikke alle der
kan og har intet med fysisk form at gøre, bjerget er 4101m.

Bjarne

Fra : Stig Nielsen

Dato : 23-05-06 15:58

"bd" <bjarnedam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fornemmelse af om du kan tåle højderne , det er dere bestemt ikke alle der
> kan og har intet med fysisk form at gøre, bjerget er 4101m.

Jeg var i rimelig form dengang jeg kravlede op på Kinabalu.

Inden jeg gjorde det havde jeg også drømmen om Kilimanjaro, men da jeg stod
på toppen i 4095,2 meters højde, besluttede jeg mig for, aldrig at prøve
kræfter med Kili.

Jeg pustede nok på Kinabalu og bare tanken om yderligere 2.000 højdemeter
fik mig til at tage beslutningen.

Du kan jo evt. også overveje Inca Trail, her kommer du op i 5.000 meter og
her skulle samtidigt også være meget smukt.

Stig

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 23-05-06 20:39

Tag en tur til den franske del af alperne. Du kan bo billigt i byen
Charmonix og derfra kan du bestige en masse tinder, fra 1000 meter og op til
mount blanc som vist er omkring 4000 meter. Kan klart anbefales. Desuden har
de lokalt bryggeri i byen.

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-05-06 07:11

Jan Tovgaard skrev bl.a.:

> [...]

> men jeg er altid i god form og dyrker sport adskillige gange om
> ugen, blandt andet styrketræning og spinning.

Jeg elsker bjerge, bakketoppe og udsigtspunkter. Men hvis der er
"hjælpemidler" i form af tovbaner, tandhjulsbaner eller lignende,
benytter jeg gerne dem. Nu er jeg en gammel dreng på 60, så det
bliver vist ikke til mere af det *helt* svære. Stejlvægge, reb,
spiger, karabinhager og alt det der, har aldrig interesseret mig.

Men jeg kan varmt anbefale Sveriges højeste fjeldtop, Kebnekaise.
Den er kun 2117 meter høj. Først cyklede jeg fra Kiruna til Nikkaluokta
og overnattede. Så vandrede jeg til Kebnekaise Fjällstation og
overnattede. Så lejede jeg et par gode støvler, skrev mig ind i en
bog (hvis nu noget skulle gå galt) og traskede op på toppen i dejligt
solskinsvejr. Og udsigten over de delvis snedækkede fjeldtoppe
var *helt* fantastisk.

P.s. Hvis du vil prøve at komme op i lidt halvtynd luft, kan jeg
anbefale vulkanen Teide på Tenerife. Der er også en megaflot
udsigt. Og når man kommer ned i havniveau bagefter, er man
blevet "blod-dopet", og føler sig 10 år yngre resten af dagen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Klaus Hansen

Dato : 24-05-06 10:14

Hej Jan og andre

Kili: Kender et par der måtte vende om i februar. Over 5000 prøver hvert år
at komme op ad coca cola ruten, men kun et par hundrede når den øverste top,
en del flere når dog kraterkanten.
Ruten er nem nok, men foden af Kili er omkring 1400 meter og mange kommer
hertil direkte fra havet, og så er der afsat alt for få dage til at nå
toppen. Så sørg for du får tid til afklimatisering, eller ophold dig i
højden et andet sted først.

Aconcaqua 7000 meter i Andes er det højeste bjerg man kan "gå" op på.
Men man skal nok lige prøve noget mindre først.

Inca trail når op i 4250 meter, men det er for mange hårdt nok
Mange andre trekking ruter i Peru når op omkring 5000 meter i passene.

Har selv Aconcaqua i tankerne, men det er nu mere kulden end højden der
bekymre mig.

Mvh
Klaus

Fra : Jan Tovgaard

Dato : 24-05-06 12:11

"Klaus Hansen" <KH@_NO_S_P_A_M_dadl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> år at komme op ad coca cola ruten, men kun et par hundrede når den øverste

fandt følgende link. Der er håb derude, lidt flere når toppen:

Topas har 10 års erfaring med bestigning af Kilimanjaro. Gennem alle disse
år har vi haft mere end hundrede trekkere på bjerget hvert år. Dette har
givet vore turledere og vores lokale partner stor ekspertise i at få så
mange på toppen som muligt. En grundig gennemgang af udstyr og en korrekt
beskrivelse af, hvordan man færdes i stor højde og tynd luft er vigtig for
at få så mange med op som muligt. Et stærkt team sikrer, at hele holdet ofte
kommer op på toppen af Kilimanjaro.
Vores erfaring viser, at individuelle grupper, uden dansk turleder, har en
langt lavere bestignings procent.
Iflg. vores statistik vil ca. 80 % nå Uhuru Peak i 5895 m. (toppen af
Kilimanjaro) på vore ture.

http://www.topas.dk/turbeskrivelser2006/TBKZ2006.htm

Fra : JK

Dato : 24-05-06 14:56

On Wed, 24 May 2006 13:10:56 +0200, "Jan Tovgaard"
<jto@egdatainform.dk> wrote:

> [...]
>langt lavere bestignings procent.
>Iflg. vores statistik vil ca. 80 % nå Uhuru Peak i 5895 m. (toppen af

Ud fra dit oplæg fornemmer jeg, at det er bjergvandring, du er
interesseret i.

Bjergklatring er jo noget andet og mere teknisk. Der må man anbefale
Dansk Bjergklub. Der er højdemetrene ret ligegyldige til at begynde
med, og man starter med at øve klatring på Kullen.

Når man kombinerer bjergvandring og bjergklatring, så er det, at vejen
ligger lige for for selv Everest.

Men du skal teste, hvordan din krop har det med højden. Det er meget
forskelligt og har ikke direkte noget med fysisk form at gøre. Nogle
kan få højdesyge i 1600 meters højde (een i min rejsegruppe i
Nordvietnam). Men normalt er medicinen til højdesyge, at man skal ned
under 2-3000 meters højde i en fart.
Du kan også teste din højde-styrke på anden vis med højtliggende
sydamerikanske byer, La Paz.

mvh

John